Η Άνω Πόλη στη Μονεμβασία, η καρδιά της ιστορικής καστροπολιτείας, αποκτά σύντομα καθολική πρόσβαση χάρη στην κατασκευή τελεφερίκ, ένα έργο που ήδη προκαλεί έντονες συζητήσεις. Προσωπικότητες όπως η Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ και ο Παναγιώτης Αλεξάκης το υπερασπίζονται ως αναγκαίο βήμα για τη δημοκρατική πρόσβαση στα μνημεία και την ανάδειξή τους.
Μονεμβασία: Το τελεφερίκ ως γέφυρα προς την πολιτιστική κληρονομιά
Η διακεκριμένη βυζαντινολόγος Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ δήλωσε ότι η περιήγηση στην Άνω Πόλη είναι απαραίτητη για την ολοκλήρωση της επίσκεψης στη Μονεμβασία. Χαιρετίζοντας το έργο του τελεφερίκ, τόνισε πως η πρόσβαση στα μνημεία πρέπει να είναι για όλους, ιδίως για άτομα μεγαλύτερης ηλικίας ή με κινητικές δυσκολίες. Το έργο, όπως επισήμανε, εκφράζει το πνεύμα της ευρωπαϊκής κοινωνικής συνοχής και συνδέεται άρρηκτα με τις αρχές του δημοκρατικού πολιτεύματος.
Ανάλογη ήταν και η τοποθέτηση του Παναγιώτη Αλεξάκη, που χαρακτήρισε το τελεφερίκ έργο πολιτισμού και κοινωνικής συνοχής, επισημαίνοντας ότι η Μονεμβασία παραμένει ένας χώρος ιερός και ιστορικός, ο οποίος πρέπει να γίνει προσβάσιμος σε όλους χωρίς να αλλοιωθεί η αυθεντικότητά του.
Οι αντιδράσεις και η συζήτηση
Παρά τη στήριξη κορυφαίων προσωπικοτήτων και τη θετική απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ), δεν λείπουν οι αντιδράσεις. Ο Σύλλογος Φίλων Μονεμβασίας, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, η Europa Nostra και η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού εξέφρασαν ενστάσεις, μιλώντας για κίνδυνο υποβάθμισης του χώρου και εγείροντας νομικές προσφυγές.
Ωστόσο, οι υποστηρικτές του έργου επιμένουν: η Μονεμβασία ποτέ δεν γνώρισε υπερτουρισμό και η φυσική της μορφολογία και τα περιορισμένα μεταφορικά δίκτυα δεν επιτρέπουν αλλοίωση της ταυτότητάς της.
Τελεφερίκ στη Μονεμβασία: Ανάμεσα στην παράδοση και τη σύγχρονη ανάγκη
Το τελεφερίκ της Μονεμβασίας συμβολίζει μια ευρύτερη πρόκληση: πώς μπορούμε να προστατεύσουμε και ταυτόχρονα να ανοίξουμε τα μνημεία μας στον κόσμο; Πώς διασφαλίζουμε ότι η πολιτιστική κληρονομιά δεν είναι προνόμιο λίγων, αλλά δικαίωμα όλων;
Σε κάθε περίπτωση, η εξέλιξη αυτή αναδεικνύει ότι ο πολιτισμός σήμερα δεν είναι μόνο ζήτημα μνήμης, αλλά και ζήτημα πρόσβασης, ισότητας και μέλλοντος.