Μετά την πανδημία βιώνουμε μια αλλαγή στις καταναλωτικές συμπεριφορές με την ταχύτατη ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και την παράδοση προϊόντων στο σπίτι.
Η αγορά της παράδοσης ειδών σούπερ μάρκετ μεγαλώνει όλο και πιο πολύ. Μόνο κατά το πρώτο τρίμηνο του 2021, δισεκατομμύρια ευρώ έχουν επενδυθεί σε ευρωπαϊκές νεοσύστατες εταιρείες που εξυπηρετούν αυτή τη συγκεκριμένη αγορά.
Η ανάπτυξή της επιταχύνθηκε εξαιτίας των συνθηκών της πανδημίας, κατά τη διάρκεια της οποίας οι άνθρωποι παρήγγελναν ακόμα και τα ψώνα του σούπερ μάρκετ, στην προσπάθειά τους να αποφεύγουν τους συνωστισμούς και να παραμένουν ασφαλείς στο σπίτι. Στην Ελλάδα, είδαμε σούπερ μάρκετ να συνεργάζονται με το efood για πρώτη φορά. Μέχρι το 2020 η μοναδική εταιρεία που είχε επενδύσει ουσιαστικά στο ηλεκτρονικό εμπόριο ήταν η ΑΒ Βασιλόπουλος ενώ οι άλλες εταιρείες είχαν μόλις μπει η αναγκάστηκαν να μπουν λόγω της πανδημίας.
Κατά τη διάρκεια του 2020, ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης του Online Supermarket ξεπέρασε κάθε πρόβλεψη, καθώς κατέγραψε αύξηση 262% και έφτασε τα 163εκατομμύρια ευρώ σε τιμές λιανικής με το ΦΠΑ.
Pop Market
Το Pop Market είναι μια ελληνική startup που ξεκίνησε μέσα στον Οκτώβρη στην Αθήνα – λαμβάνοντας παραγγελίες μέσω και εφαρμογής και διαφημίζοντας παράδοση εντός 15 λεπτών και μια επιμελημένη επιλογή “χιλιάδων” ειδών (συμπεριλαμβανομένων φρέσκων φρούτων και λαχανικών).
Η startup συγκέντρωσε 3,5 εκατομμύρια δολάρια σε χρηματοδότηση για να αναπτυχθεί σε όλη την Ελλάδα με σημεία εκπλήρωσης παραγγελιών ηλεκτρονικού εμπορίου.Η Pop Market βασίζεται σε στοιχεία που δείχνουν ότι το λιανικό εμπόριο ειδών σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα αποτιμάται σε 11,3 δισεκατομμύρια ευρώ το 2020 – και επισημαίνει τις εκτιμήσεις αναλυτών που υποδηλώνουν ότι λιγότερο από το 2% (περίπου 163,3 εκατομμύρια ευρώ) είναι σήμερα online, γεγονός που αντικατοπτρίζει ένα “τεράστιο χάσμα” μεταξύ των προσδοκιών των πελατών και αυτών που προσφέρουν οι υπάρχουσες λύσεις στην αγορά, ως αποτέλεσμα της κακής εμπειρίας των πελατών (όπως οι μεγάλοι χρόνοι παράδοσης, οι υψηλές τιμές και τα λάθος ή ελλιπή προϊόντα).
Η κάλυψη αυτού του κενού με την παροχή μιας πιο υπηρεσίας σούπερ μάρκετ στους Έλληνες – που εκπληρώνεται μέσω του δικού της δικτύου σκοτεινών καταστημάτων στο κέντρο της πόλης – είναι η πρώτη εστίαση του Pop Market. Αν καιέχει διεθνείς φιλοδοξίες.
Η Pop Market έχει να αντιμετωπίσει το efood που ανήκει στην Delivery Hero, που επενδύει στην δημιουργία των Dmarts. Πρόκειται για τοπικές μικρές αποθήκες σε πυκνοκατοικημένες περιοχές, που χρησιμοποιούνται για αποθήκευση προϊόντων παντοπωλείου και συχνά αναφέρονται ως delivery stores, cloud store και dark stores. Η φινλανδική Wolt δραστηριοποιείται επίσης στην αγορά, όπως και το Box.
Στην Ελλάδα, η αγορά delivery είναι πολύ πιο ώριμη σε σχέση με πολλές άλλες χώρες της Ευρώπης. Όσον αφορά ειδικά τα είδη σούπερ μάρκετ, όμως, εξακολουθεί να υπάρχει ένα μεγάλο χάσμα μεταξύ των προσδοκιών των πελατών και αυτών που προσφέρουν οι υπάρχουσες λύσεις στην αγορά, που συχνά περιλαμβάνουν μεγάλους χρόνους παράδοσης, υψηλές τιμές και λάθος ή ελλιπή προϊόντα.
O κλάδος
Η ανάπτυξη του κλάδου τα τελευταία χρόνια εξακολουθεί να είναι πρωτοφανής, με τους πρώτους έξι μήνες του 2021 να έχουν σημειώσει αύξηση κατά 150% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Η μεγαλύτερη αλλαγή σε αυτή τη μετάβαση στο διαδίκτυο είναι ότι οι πελάτες ξεφεύγουν από την προγραμματισμένη εβδομαδιαία επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ και αναζητούν πιο συχνές, αλλά μικρότερες αγορές.
Η Pop Market, η νέα πλατφόρμα που “ανέβηκε” πριν από λίγα 24ωρα στον διαδικτυακό “αέρα” είναι δημιούργημα του Τάκη Μαλαβέτα και του Nick Telecki πρώην στελέχους της Delivery Hero.
Οι δυο τους, μαζί με τον Αρη Γεωργίου, αποφάσισαν να στήσουν μια εταιρεία quick commerce στην Ελλάδα, όπου η οnline διείσδυση στην αγορά ειδών σούπερ μάρκετ είναι ακόμη χαμηλή.Διαπίστωσαν πως υπάρχουν σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης του online grocery, καθώς η online διείσδυση (online grocery penetration) είναι λιγότερο από 3% στην Ελλάδα, όταν στη Βρετανία φθάνει το 13%.
Είναι ακόμη νωρίς να εκτιμηθεί ποια από όλες τις πλατφόρμες θα κυριαρχήσει αλλά είναι δεδομένο ότι το efood έχει σοβαρό προβάδισμα αφού έχει χτίσει μια μάρκα γνωστή στο κοινό ακόμη και αν μετά τα τελευταία γεγονότα με τους εργαζόμενους “τραυματίστηκε” η φήμη της εταιρείας.Το efood βρίσκεται αρκετά χρόνια στην αγορά και αυτό είναι πολύ σημαντικό για να ξεπεραστεί εύκολα από εταιρείες που ξεκινούν τώρα.