H συγκλονιστική όπερα του σπουδαίου Ιταλού μουσουργού Τζάκομο Πουτσίνι «Μαντάμα Μπαττερφλάυ», έτσι όπως παρουσιάζεται από τη Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης (ΜΕΤ), με πρωταγωνίστρια την εξαιρετική σοπράνο Άσμικ Γκριγκόριαν, θα προβληθεί, μαγνητοσκοπημένη και με ελληνικούς υπότιτλους, το Σάββατο 25 Μαΐου στις 19:55 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στο πλαίσιο των δορυφορικών μεταδόσεων MET HD LIVE.
H διαχρονική όπερα έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στη Σκάλα του Μιλάνου, το 1904. Η Μαντάμα Μπαττερφλάυ, η νεαρή γιαπωνέζα γκέισα που οδηγείται σε έναν εικονικό γάμο ‒από συνοικέσιο‒ με έναν αξιωματικό του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού τον οποίο ερωτεύεται παράφορα, είναι ένας από τους σημαντικότερους ρόλους στην ιστορία της όπερας. Το λυρικό έργο του Τζάκομο Πουτσίνι, πέρα από την εντυπωσιακή λαϊκή του απήχηση διεθνώς εδώ και 120 χρόνια, έχει πυροδοτήσει συχνά προβληματισμούς σχετικά με τον πολιτιστικό και έμφυλο επεκτατισμό, ενώ έχει αποτελέσει πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία κινηματογραφικών ταινιών και παραστάσεων στο Μπρόντγουεϋ. Η λυρική ομορφιά της παρτιτούρας του Πουτσίνι, και ειδικότερα η μουσική που έγραψε για την ιδιαίτερα ρεαλιστική πρωταγωνίστρια του έργου, έχει κάνει την «Μαντάμα Μπαττερφλάυ» διαχρονικά δημοφιλή.
Η υπόθεση εκτυλίσσεται στο Ναγκασάκι, στην αυγή του 20ού αιώνα, την περίοδο της προώθησης της αμερικανικής παρουσίας ανά την υφήλιο, όταν η Ιαπωνία προσπαθούσε διστακτικά να προσδιορίσει τον διεθνή της ρόλο στον τότε κόσμο. Μάλιστα, εκείνη την εποχή, καθώς το Ναγκασάκι ήταν ένα από τα ελάχιστα ανοιχτά λιμάνια της χώρας σε ξένους στόλους, ήταν συνήθης πρακτική, στην Ιαπωνία, η τέλεση προσωρινών γάμων με αλλοδαπούς ναυτικούς.
Σε αυτή του τη σπαρακτική τραγωδία, ο κορυφαίος Ιταλός μουσουργός αναβαθμίζει τον ρόλο της ορχήστρας, γράφοντας μια παρτιτούρα σπάνιας λεπτότητας που εστιάζει σχεδόν εξολοκλήρου στην πρωταγωνίστρια. Ο ρόλος της Τσο-Τσο-Σαν, ο οποίος εξελίσσεται συνεχώς καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου, είναι εξαιρετικά απαιτητικός για τη σοπράνο. Η πρωταγωνίστρια βρίσκεται διαρκώς επί σκηνής, ενώ καλείται να εκφράσει, μέσα από την ερμηνεία της, ένα ευρύτατο φάσμα συναισθημάτων και να μεταμορφωθεί από ένα αιθέριο πλάσμα σε μια απεγνωσμένη γυναίκα, αντιμέτωπη με την παραφροσύνη, στο φινάλε της όπερας.
Στην μεγάλη παραγωγή της ΜET ο τενόρος Τζόναθαν Τέτελμαν ερμηνεύει τον σκληρό αξιωματικό του αμερικανικού ναυτικού Πίνκερτον, ο οποίος προδίδει της πιστή γκέισα Τσο-Τσο-Σαν, οδηγώντας τη στην καταστροφή. Η μεσόφωνος Ελίζαμπεθ ΝτεΣόνγκ ενσαρκώνει για μία ακόμη φορά την αφοσιωμένη υπηρέτρια Σουτζούκι, ενώ ο βαρύτονος Λούκας Μήτσεμ υποδύεται τον Αμερικανό πρόξενο Σάρπλες.
Την ορχήστρα της ΜΕΤ διευθύνει η μαέστρος Σιαν Ζανγ]. Στη λαμπερή παραγωγή του Άντονυ Μινγκέλλα, η σκηνοθεσία και η χορογραφία είναι της Κάρολυν Τσόα. Τα σκηνικά σχεδίασε ο Μάικλ Ληβάιν. Τα κοστούμια υπογράφει η Χαν Φενγκ, και τους φωτισμούς, ο Πήτερ Μάμφορντ ενώ συμμετέχει η ομάδα μαριονέτας Blind Summit Theatre.