Το πρώτο πράσινο ferry που θα εκτελέσει την διασύνδεση Πόρου – Γαλατά θα χρηματοδοτήσει η Αραβική Masdar στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Gr Eco Islands.

Η θαλάσσια διασύνδεση του νησιού με την ηπειρωτική χώρα, στοχεύει στο να μετατρέψει την πορθμειακή γραμμή στην πρώτη γραμμή μηδενικών ρύπων στη χώρα μας, χάρη σε ένα εντελώς καινούριο ηλεκτρικό ferry boat που θα μεταφέρει επισκέπτες από και προς το νησί.

Ταυτόχρονα όπως δήλωσε χθες στο όγδοο συνέδριο για την ηλεκτροκίνηση η υφυπουργός Ενέργειας κ. Αλεξάνδρα Σδούκου ο σχεδιασμός προβλέπει την εγκατάσταση υποδομών παροχής ενέργειας (cold-ironing) και σε άλλα λιμάνια. Η ηλεκτροκίνηση θα παίξει ρόλο και σε μεγαλύτερα πλοία, για αυτό και το ΥΠΕΝ εξασφάλισε χρηματοδότηση από το Ταμείο Απανθρακοποίησης ύψους 100 εκατ. για cold ironing.

Πρόκειται για την παροχή ηλεκτροδότησης των ελλιμενιζόμενων πλοίων από ξηράς, μέσω σύνδεσής τους στο ηλεκτρικό δίκτυο του λιμανιού.

Είναι ένα σχέδιο που το υπουργείο ωριμάζει για να εντοπίσει τα κατάλληλα λιμάνια και τις υποδομές που θα χρειαστούν από την πλευρά του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ).

Στη μείωση των εκπομπών ελλιμενισμένων πλοίων στρέφεται ολοένα και πιο έντονα και η Ευρώπη, καθώς το Φθινόπωρο του 2024 ανακοινώθηκε η χρηματοδότηση τεσσάρων λιμένων στη Βόρεια Ευρώπη ( Δανία, Σουηδία, Γερμανία) προκειμένου να κατασκευαστούν υποδομές ηλεκτροδότησης πλοίων.

Το ηλεκτρικό πλοιάριο που αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία σε περίπου δύο χρόνια,  εντάσσεται στην δεσμευτική συμφωνία χρηματοδότησης και Υλοποίησης του έργου για την μετατροπή του Πόρου σε GR-eco Island, που υπέγραψε πέρσι η ελληνική κυβέρνηση με την εταιρεία από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Μέσω της συμφωνίας αυτής, η Masdar δεσμεύεται να χρηματοδοτήσει με 14 εκατ. ευρώ τη μετατροπή του Πόρου σε πράσινο και βιώσιμο νησί, υλοποιώντας, σε συνεργασία με τις ελληνικές αρχές και σε συνεννόηση με την τοπική κοινωνία, παρεμβάσεις σε πολλά επίπεδα.

Μεταξύ αυτών είναι και η ανάπτυξη ενός φωτοβολταϊκού πάρκου ισχύος περίπου 7 MW, το οποίο θα καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος των ενεργειακών αναγκών των κατοίκων και του δήμου μέσω μιας Ενεργειακής Κοινότητας.

Ανεβάζει στροφές η ηλεκτροκίνηση

Εκ του αποτελέσματος κρίνοντας η προσπάθεια για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης κρίνεται επιτυχημένη τόνισε χθες η κ. Σδούκου. Από 500 οχήματα το 2019, σήμερα έχουμε πάνω από 50.000 σε κυκλοφορία. Η πρόκληση στο εξής είναι η συνέχεια της επιτυχημένης πορείας, αλλά με βάση τους νέους φιλόδοξους στόχους στο αναθεωρημένο ΕΣΕΚ.

Σύμφωνα με την υφυπουργό, κλειδί της επιτυχίας και βασική παράμετρος είναι η ανάπτυξη επαρκούς δικτύου φόρτισης.

Ήδη, έχουν εγκατασταθεί και συνδεθεί χιλιάδες ταχυφορτιστές, αλλά η δυσκολία είναι πως ο ΔΕΔΔΗΕ θα ανταποκριθεί στον αυξανόμενο ρυθμό αιτημάτων για να συνδεθούν και νέες υποδομές. Πέρσι, τα αιτήματα που υποβλήθηκαν στο διαχειριστή στη Χαμηλή Τάση ξεπερνούν τα 900, ενώ στη Μέση Τάση τα 300 για ένα σύνολο 1.400 φορτιστών.

Εκείνο που χρειάζεται είναι η ευελιξία του δικτύου. Σύμφωνα με την κ. Σδούκου έχουμε ένα νέο φορτίο που μπαίνει στο σύστημα. Το ζήτημα είναι πως θα κατευθύνουμε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να φορτίζουν όταν υπάρχει περίσσια ΑΠΕ στο σύστημα, η οποία θα είναι και φθηνότερη γιατί εκείνη την ώρα η τιμή της χονδρικής είναι χαμηλή.

Σε αυτό προβλέπεται να συμβάλλει η ενεργοποίηση του πορτοκαλί τιμολογίου ώστε οι χρήστες ηλεκτρικών να ακολουθούν τις τιμές στη χονδρική τις ώρες υπερπαραγωγής από ΑΠΕ.

Υπολογίζεται ότι το πορτοκαλί θα προσφερθεί φέτος σε έναν αριθμό 155.000 πελατών που έχουν πάνω από το 45% της κατανάλωσης και αφορά παροχές χαμηλής και μέσης τάσης και κυρίως  επαγγελματικά ρολόγια. Στόχος είναι να πιάσει στα τέλη του 2025 το 60% της κατανάλωσης.

Οι οικιακοί καταναλωτές θα επωφεληθούν φέτος από τα διζωνικά τιμολόγια με το φθηνότερο ρεύμα μεσημέρι- βράδυ που μπαίνουν σε εφαρμογή από το προσεχές Σάββατο 1 Φεβρουαρίου.

Διαβάστε ακόμη: