Σε όλο τον κόσμο, διάφορες πόλεις προσπαθούν να περιορίσουν την οδήγηση και έχουν αντιμετωπίσει αντιρρήσεις – συγκεκριμένα ότι τα μέτρα θα περιορίσουν την προσωπική ελευθερία, θα κοστίσουν πολύ, θα καταστρέψουν το εμπόριο ή θα έχουν αμελητέες επιπτώσεις στην ποιότητα του αέρα.

Τώρα έρχονται τα πρώτα στοιχεία από αυτά τα πειράματα στη Νέα Υόρκη, το Λονδίνο και το Παρίσι. Προσφέρουν κάποιες ενδείξεις για το αν η μείωση των ορίων ταχύτητας, η επιβολή τελών κυκλοφορίας για την είσοδο στο κέντρο μιας πόλης και η τιμωρία των οδηγών των πιο ρυπογόνων αυτοκινήτων μπορούν να μειώσουν τη συμφόρηση και να βελτιώσουν την ποιότητα του αέρα, χωρίς να προκαλέσουν μεγάλη αναστάτωση.

Τα διδάγματα αυτά είναι χρήσιμα επειδή οι πόλεις, όπου τα προβλήματα με την κυκλοφορία και την κακή ποιότητα του αέρα είναι συχνά πιο σοβαρά από ό,τι στις λιγότερο αστικές περιοχές, συχνά προχωρούν πιο γρήγορα στον περιορισμό των εκπομπών των οχημάτων από ό,τι οι χώρες ή τα κράτη. Στην Ευρώπη, οι πόλεις ξεπερνούν τους νόμους και τους εθνικούς κανονισμούς για τη μείωση της κυκλοφοριακής ρύπανσης, σύμφωνα με τη δεξαμενή σκέψης Transport & Environment. Συνολικά, 35 πόλεις έχουν δεσμευτεί να καθιερώσουν «ζώνες μηδενικών εκπομπών» – όπου θα απαγορεύονται τα πετρελαιοκίνητα και βενζινοκίνητα οχήματα.

Παρόλα αυτά, τα πρώτα αποτελέσματα από ορισμένες πόλεις δείχνουν ότι η μείωση της κυκλοφορίας δεν είναι αρκετή. Το Όσλο, το οποίο έχει πρωτοπορήσει με χαμηλότερα όρια ταχύτητας, ζώνες χωρίς αυτοκίνητα και βελτιώσεις στις δημόσιες συγκοινωνίες, το περπάτημα και την ποδηλασία. Η ευρεία υιοθέτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη Νορβηγία έχει επίσης συμβάλει στη μείωση της αιθαλομίχλης. Αλλά η πόλη εξακολουθεί να υποφέρει από υψηλά επίπεδα σωματιδιακής ρύπανσης από τη φθορά των ελαστικών, τις ξυλόσομπες και τη σκόνη από το χαλίκι και το αλάτι στους παγωμένους δρόμους.

Αν και ο περιορισμός των οχημάτων που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα δεν θα λύσει αυτά τα προβλήματα, υπάρχουν ενδείξεις ότι συμβάλλει στον καθαρισμό του αέρα και έχει και άλλα οφέλη.

Νέα Υόρκη

Η πόλη εισήγαγε στις 5 Ιανουαρίου μια πολιτική που χρεώνει τα αυτοκίνητα έως και 9 δολάρια την ημέρα για να εισέρχονται σε ορισμένα σημεία του Μανχάταν. Τα στοιχεία για τον χρόνο διαδρομής από τους πρώτους τρεις μήνες της ζώνης χρέωσης δείχνουν ότι οι χρόνοι μετακίνησης έχουν μειωθεί σε ορισμένες από τις πιο πολυσύχναστες διαδρομές, ιδίως στις γέφυρες και τις σήραγγες που συνδέουν το Μανχάταν με το Νιου Τζέρσεϊ, το Μπρούκλιν και το Κουίνς.

Η κυκλοφορία προς το Μανχάταν μέσω της σήραγγας Λίνκολν κινείται πιο γρήγορα | Μέσοι χρόνοι διαδρομής καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας από δεδομένα κυκλοφορίας του Google Maps
Ένας ιστότοπος που διευθύνεται από τα αδέρφια φοιτητές Joshua και Benjamin Moshes παρακολουθεί τους χρόνους ταξιδιού με βάση τα δεδομένα κυκλοφορίας του Google Maps σε διάφορες διαδρομές που επηρεάζονται από την τιμολόγηση συμφόρησης της Νέας Υόρκης από τότε που η πολιτική αυτή εισήχθη τον Ιανουάριο. Διαπίστωσαν ότι οι χρόνοι ταξιδιού έχουν μειωθεί και τα Σαββατοκύριακα, ενώ σε άλλες διαδρομές που πηγαίνουν από το ένα μέρος του Μανχάταν στο άλλο υπήρξε μικρή αλλαγή. Αυτό υποδηλώνει ότι οι άνθρωποι επιλέγουν να χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς ή να κόβουν τις λιγότερο επείγουσες μετακινήσεις, λένε.

Στη Βοστώνη και το Σικάγο, τις οποίες οι Moshes χρησιμοποιούν ως μέσο ελέγχου, τα επίπεδα κυκλοφορίας δεν έχουν αλλάξει σημαντικά. Μια ξεχωριστή επισκόπηση που δημοσιεύθηκε τον Ιανουάριο από τον πάροχο κυκλοφοριακών δεδομένων Inrix επαναλαμβάνει τα ευρήματά τους, ενώ μια ανάλυση του Bloomberg που δημοσιεύθηκε περίπου την ίδια περίοδο διαπίστωσε λιγότερα ιδιωτικά αυτοκίνητα και περισσότερα ταξί στους δρόμους.Παρίσι

Η δήμαρχος Anne Hidalgo εισήγαγε τον Οκτώβριο όρια ταχύτητας 50 km/h (30 mph) στον εξωτερικό περιφερειακό δρόμο της πόλης, παρά τις αντιδράσεις του υπουργού Μεταφορών της Γαλλίας και των συντηρητικών αντιπάλων.

Μια έκθεση της υπηρεσίας πολεοδομίας της πόλης διαπίστωσε ότι το νέο, χαμηλότερο όριο ταχύτητας, που εισήχθη την 1η Οκτωβρίου του περασμένου έτους, έχει ήδη κάποια θετικά αποτελέσματα. Τους επόμενους πέντε μήνες, η ποιότητα του αέρα βελτιώθηκε κατά 12% και τα τροχαία ατυχήματα μειώθηκαν κατά 17%, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους. Υπάρχουν επίσης ενδείξεις ότι η κυκλοφοριακή συμφόρηση είναι μικρότερη.

Η Hidalgo, η οποία έχει δηλώσει ότι δεν θα επιδιώξει επανεκλογή το επόμενο έτος, δεν έχει τελειώσει με τα σχέδιά της για τη μείωση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων και την ενθάρρυνση του περπατήματος και της ποδηλασίας στο Παρίσι. Εκτός από τη χρέωση υψηλότερων τελών στάθμευσης για τα SUV, η τοπική κυβέρνηση έχει δεσμεύσει μία λωρίδα κυκλοφορίας στον κεντρικό αυτοκινητόδρομο που περικλείει την πόλη για τις δημόσιες συγκοινωνίες και τα δρομολόγια αυτοκινήτων. Το γραφείο της απαγόρευσε επίσης τη μηχανοκίνητη διαμπερή κυκλοφορία από το κέντρο της πόλης τον Νοέμβριο. Οι ντόπιοι εργαζόμενοι, οι κάτοικοι και τα ταξί μπορούν ακόμη να εισέρχονται στη ζώνη, αλλά όποιος περνάει από εκεί για να πάει κάπου αλλού θα του επιβληθεί πρόστιμο 135 ευρώ (153 δολάρια) μόλις αρχίσει η επιβολή της νομοθεσίας.

Λονδίνο

Η ζώνη εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών ρύπων της πόλης ισχύει εδώ και πέντε χρόνια. Οι περιορισμοί, οι οποίοι επιβάλλουν ημερήσια χρέωση για την οδήγηση παλαιών βενζινοκίνητων ή πετρελαιοκίνητων οχημάτων, κάλυπταν αρχικά μια μικρή περιοχή του κέντρου της πόλης. Στη συνέχεια επεκτάθηκε και κάλυψε μια έκταση σχεδόν 600 τετραγωνικών μιλίων, καθιστώντας την τη μεγαλύτερη στον κόσμο. Το Λονδίνο έχει μια ξεχωριστή ζώνη χρέωσης κυκλοφοριακής συμφόρησης, που σημαίνει ότι σχεδόν όλοι όσοι οδηγούν στον πυρήνα της πόλης πρέπει να πληρώνουν, από το 2003 (τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξαιρούνται μέχρι τον Δεκέμβριο του τρέχοντος έτους).

Όταν ο δήμαρχος του Λονδίνου Sadiq Khan ανακοίνωσε την επέκταση το 2022, η απόφαση έγινε δεκτή με προειδοποιήσεις ότι τα καταστήματα του κεντρικού δρόμου θα μαραζώσουν και οι μικρές επιχειρήσεις θα δυσκολευτούν να επιβιώσουν.

Η ULEZ, όπως είναι εν συντομία γνωστή η περιοχή, έγινε ένα αμφιλεγόμενο θέμα στις τοπικές εκλογές και η αντίπαλος του Χαν, που προέρχεται από το δεξιό Συντηρητικό κόμμα, την κατέστησε κεντρικό μέρος της εκστρατείας της προς τους ψηφοφόρους στις δημαρχιακές εκλογές πέρυσι. (Ο Χαν κέρδισε).

Τον Μάρτιο, το γραφείο του δημάρχου έδωσε στη δημοσιότητα στοιχεία που υποδηλώνουν ότι η ULEZ είχε θετικό αντίκτυπο στην ποιότητα του αέρα, ενώ προκάλεσε μικρή αναστάτωση στα καταστήματα στα περίχωρα του Λονδίνου, μια περιοχή που εντάχθηκε στη ζώνη μόλις τον Αύγουστο του 2023. Συγκεκριμένα, η αλλαγή μείωσε τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου, ατμοσφαιρικών ρύπων που συνδέονται με πνευμονικά προβλήματα, άσθμα και φλεγμονές, κατά 33% έως 39%, ενώ η επισκεψιμότητα και οι δαπάνες στα καταστήματα δεν μειώθηκαν, σύμφωνα με στοιχεία της Mastercard Inc.

Σχεδόν το 97% των οχημάτων που κινούνται εντός της ζώνης συμμορφώνονται πλέον με τα πρότυπα εκπομπών, σύμφωνα με την έκθεση. Τα φορτηγά, τα οποία ήταν πολύ πιο πιθανό να εμπλακούν από τις αλλαγές, ήταν πιο αργά στη μετάβαση, αλλά πάνω από το 90% είναι τώρα συμβατά, σε σύγκριση με μόλις 12% το 2017, πριν από την καθιέρωση της ζώνης.

«Όλοι στην πρωτεύουσα αναπνέουν τώρα καθαρότερο αέρα λόγω της ULEZ», δήλωσε η Christina Calderato, διευθύντρια στρατηγικής της Transport for London, σχολιάζοντας την έκθεση.

Διαβάστε ακόμη: