Μεγάλη πρόκληση μπορεί να αποδειχθεί η εφετινή «εξόρμηση» των καταναλωτών για τα δώρα των Χριστουγέννων.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς εφέτος είναι πολύ πιθανό να μην είναι ίδια η εικόνα της πολυσύχναστης κίνηση στα εμπορικά κέντρα και των γεμάτων με τσάντες δώρων χριστουγεννιάτικων δέντρων αφού η αύξηση των τιμών και ο υψηλός πληθωρισμός επηρεάζει τα «οικογενειακά βαλάντια».
Ακόμη ένας προβληματισμός είναι η υπερ-χρέωση των πιστωτικών καρτών και τί μπορεί να σημαίνει αυτό όταν λήξουν οι προθεσμίες πληρωμής.
Κατά την εορταστική περίοδο οι καταναλωτές που πραγματοποιούν τις αγορές τους μέσω πιστωτικών καρτών θα πληρώσουν περισσότερους τόκους εάν έχουν υπόλοιπο από μήνα σε μήνα μετά τη σειρά αυξήσεων των επιτοκίων.
Φόβοι στις ΗΠΑ
Το κόστος δανεισμού έχει αυξηθεί καθώς οι καθυστερήσεις πιστωτικών καρτών –ο αριθμός των ατόμων που δεν πραγματοποιούν πληρωμές προς το υπόλοιπό τους– καταγράφουν σημαντική άνοδο αν και τα νούμερα παραμένουν κάτω από τα υψηλά της Μεγάλης Ύφεσης.
Επιπλέον, οι πληρωμές φοιτητικών δανείων ξεκίνησαν ξανά μετά από περισσότερα από τρία χρόνια παύσης που σχετίζεται με την πανδημία, προσθέτοντας χρέος που πολλοί Αμερικανοί προσπαθούν να εξοφλήσουν.
Οι αγοραστές που πραγματοποιούν τις αγορές τους για τις διακοπές με πίστωση θα το κάνουν σε μια εποχή που οι καταναλωτές αναλαμβάνουν περισσότερα χρέη – και αντιμετωπίζουν μεγαλύτερους κινδύνους από την τήρηση υπολοίπου.
Σε αυτό το περιβάλλον οι λιανέμποροι δεν θα έχουν ξεκάθαρη ιδέα για το πώς θα λειτουργήσουν αυτοί οι παράγοντες μέχρι τον Ιανουάριο ή τον Φεβρουάριο, δήλωσε ο Aditya Bhave, ανώτερος οικονομολόγος της Bank of America.
«Το πρώτο τρίμηνο, το μεγάλο ερώτημα θα είναι πόσο θα αυξηθούν οι υποχρεώσεις και αθετήσεις», είπε ο ίδιος στο CNBC.
Αλλά τόνισε ότι ο Αμερικανός καταναλωτής κατά το παρελθόν έχει αψηφήσει την «καταστροφή και την κατήφεια» και θα μπορούσε να το κάνει για άλλη μια φορά. Ήδη, οι επενδυτές και οι λιανέμποροι έχουν δώσει μεγαλύτερη προσοχή στις πληρωμές με πιστωτικές κάρτες – και ορισμένοι τις ανέφεραν ως ανησυχία.
Οι μεγάλοι λιανέμποροι
Στα τέλη Αυγούστου κατά την ανακοίνωση των τριμηνιαίων αποτελεσμάτων των γνωστών πολυκαταστημάτων Macy’s, ο Adrian Mitchell, Οικονομικός Διευθυντής και COO της εταιρίας δήλωσε πως περίμενε ότι οι καθυστερήσεις πιστωτικών καρτών θα σημειωθούν σε ένα πιο τυπικό περιβάλλον, αλλά αντ’ αυτού έχουν αυξηθεί «γρηγορότερα από το κανονικό».
Η εταιρεία, η οποία έχει τις δικές της επώνυμες πιστωτικές κάρτες, έχει δει χαμηλότερα έσοδα από το κομμάτι αυτό λόγω του κόστους που σχετίζεται με επισφαλείς απαιτήσεις και σχετικές διαγραφές.
Από την άλλη πλευρά ο Οικονομικός Διευθυντής της Kohl’s, Jill Timm το ίδιο διάστημα τόνισε ότι το ποσό που πληρώνουν οι πελάτες ως ποσοστό του οφειλόμενου υπολοίπου τους μειώνεται στις πιστωτικές κάρτες – αλλά είπε ότι κάποια από την πτώση ήταν αναμενόμενη καθώς το οικονομικό περιβάλλον έγινε πιο δύσκολο και οι άνθρωποι είχαν λιγότερα στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς.
Είπε ότι αυτά τα επίπεδα πληρωμών, ωστόσο, εξακολουθούν να είναι πάνω από τα επίπεδα του 2019.
Στη Walmart, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Doug McMillon υπογράμμισε ότι ο όμιλος λιανικής αντιμετώπισε προκλήσεις που σχετίζονται με το χρέος.
Ανέφερε τις πληρωμές φοιτητικών δανείων και το υψηλότερο κόστος δανεισμού μεταξύ των παραγόντων που πιέζουν τα νοικοκυριά, παρόλο που η αγορά εργασίας, οι μισθοί και ο αποπληθωρισμός συμβάλλουν στον μετριασμό αυτών των παραγόντων.
Από την άλλη πλευρά, ο Tim Quinlan, οικονομολόγος της Wells Fargo, δήλωσε στο CNBC πως πιστεύει ότι οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν πιστωτικές κάρτες «δεν έχουν ακόμη πλήρως συνειδητοποιήσει ότι θα επηρεαστούν λόγω των αυξανόμενων επιτοκίων μέχρι να δει μια ισορροπία η αγορά».
Τα μέσα επιτόκια των πιστωτικών καρτών στις ΗΠΑ κυμαίνονται στο 21% περίπου για το πιο πρόσφατα αναφερόμενο τρίμηνο, το οποίο έληξε τον Αύγουστο, σε σύγκριση με περίπου 16% την περυσινή περίοδο.
Για τις κάρτες που εκδίδονται από ομίλους λιανικής, το μέσο επιτόκιο είναι σχεδόν 30%, υψηλό ρεκόρ, σύμφωνα με στοιχεία της Bankrate.
Γιορτές αλλά με… μέτρο
Μέχρι στιγμής οι προβλέψεις για τις γιορτές και οι έρευνες σκιαγραφούν έναν καταναλωτή στις ΗΠΑ που θέλει να γιορτάσει και να αγοράσει δώρα, αλλά έχει επίσης υπόψη του τον προϋπολογισμό.
Οι καταναλωτές σχεδιάζουν να ξοδέψουν 875 $ κατά μέσο όρο σε δώρα, διακοσμητικά, τρόφιμα και άλλες εποχικές αγορές αυτήν την εορταστική περίοδο, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε περίπου 8.100 άτομα και η οποία διεξήχθη στις αρχές Οκτωβρίου από την ProsperInsights & Analytics για την Εθνική Ομοσπονδία Λιανικής.
Το ποσό αυτό είναι 42 $ περισσότερα από ό,τι είχαν δηλώσει ότι σχεδίαζαν να ξοδέψουν κατά την περίοδο του προηγούμενου έτους και περίπου το ίδιο με τον μέσο προϋπολογισμό των διακοπών τα τελευταία πέντε χρόνια. Άλλες έρευνες, ωστόσο, προβλέπουν μείωση των δαπανών για διακοπές σε μεγαλύτερο τμήμα των καταναλωτών.
Σχεδόν το 1/3 των ενηλίκων ανέφερε ότι σχεδιάζει να ξοδέψει λιγότερα για τις διακοπές εφέτος, σε σύγκριση με το 20% που δήλωσε ότι σχεδιάζει να ξοδέψει περισσότερα, σύμφωνα με έρευνα της Morning Consult η οποία διεξήχθη τον Σεπτέμβριο σε περίπου 2.200 άτομα.
Περίπου το 36% των ενηλίκων δήλωσε ότι σκέφτεται να αγοράσει τώρα και να πληρώσει αργότερα για αγορές διακοπών εφέτος τις γιορτές από 28% πέρυσι, αναφέρει η Morning Consult.
Παράγοντες της Bank of America σχολιάζουν ότι «μακράν το πιο σημαντικό πράγμα όσον αφορά στις καταναλωτικές δαπάνες είναι η αγορά εργασίας και μόνο».
Οι οικονομολόγοι τονίζουν ότι μια σταθερή αγορά εργασίας κάνει τους καταναλωτές να αισθάνονται γενικά αισιόδοξοι για τις προοπτικές των διακοπών και τις πιθανότητες μιας «ήπιας προσγείωσης», μιας οικονομικής επιβράδυνσης που τιθασεύει τον πληθωρισμό, αλλά δεν θα προκαλέσει ύφεση στην οικονομία της χώρας.