Μετά από δύο χρόνια γεμάτα προκλήσεων, από το Brexit μέχρι την πανδημία του κορωνοϊού, η κρίση κόστους ζωής εξακολουθεί να είναι -μέχρι στιγμής- η μεγαλύτερη πρόκληση που πρέπει να αντιμετωπίσει το λιανεμπόριο σε παγκόσμιο επίπεδο.
Λιανεμπόριο και αυξήσεις τιμών – Γράφει η Ειρήνη Θεοφανίδου
Ο κλάδος μπορεί να είναι περισσότερο «ανθεκτικός» σε σχέση με άλλους της αγοράς, όμως με τα σημερινά δεδομένα οι ιδιοκτήτες κλήθηκαν να λάβουν αποφάσεις που απαιτούν άλλες μορφές ανθεκτικότητας. Ειδικά οι μικρότεροι λιανέμποροι απέδειξαν εδώ και δύο χρόνια την ικανότητά τους να ελίσσονται με σκοπό να επιβιώσουν.
Αυξήσεις τιμών
Οι μεγάλοι του κλάδου επινοούν διάφορες στρατηγικές για να αναπτύξουν και να συγκρατήσουν τα περιθώρια κέρδους τους διατηρώντας ταυτόχρονα την πελατεία τους. Μερικές από τις επιλογές είναι η περικοπή προσωπικού, η συμπίεση των προμηθευτών αλλά και η υιοθέτηση τακτικών «συρρίκνωσης του πληθωρισμού». Με όχι τόση ευελιξία όπως οι μεγάλοι παίκτες πως μπορούν οι ιδιοκτήτες μικρότερων σημείων λιανικής να αντιμετωπίσουν τις αυξήσεις των τιμών που επηρεάζει τα αποτελέσματά τους;
Προς το παρόν η επιβάρυνση στα προϊόντα για τον τελικό καταναλωτή είναι μικρή και όπως αναφέρουν οι οικονομικοί αναλυτές θα ήταν μεγαλύτερη εάν δεν υπήρχαν οι προσφορές και οι προωθητικές ενέργειες, οι οποίες, πάντως, τείνουν να περιοριστούν.
Ακολουθούν 5 προτάσεις από οικονομικούς αναλυτές
- Ελέγξτε τα περιθώρια κέρδους
Οι λιανέμποροι πρέπει να ελέγχουν διπλά και τριπλά τα περιθώρια κέρδους τους, ειδικά αν δεν τα έχουν αναθεωρήσει εδώ και καιρό. Είναι γι’ αυτούς ζωτικής σημασίας να γνωρίζουν πόσο κοστίζει η αγορά ή η παραγωγή των προϊόντων τους. Πρέπει να ελέγχουν κάθε τιμολόγιο καθώς έχουν σημειωθεί αυξήσεις τιμών στα περισσότερα είδη και υπηρεσίες.
- Δείτε τα κόστη
Εάν η αύξηση των τιμών δεν είναι μια απλή επιλογή, οι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων λιανικής θα πρέπει να εξετάσουν το κατά πόσο μπορούν να μειώσουν το κόστος του προϊόντος τους χωρίς να θέσουν σε κίνδυνο την επωνυμία ή την πολιτική που ακολουθούν. Οι μικρές επιχειρήσεις θα πρέπει να ελέγχουν τα επίπεδα του στοκ τους τα μετρητά που είναι δεσμευμένα σε πλεονάζον απόθεμα καθώς πρόκειται για έναν νευραλγικό τομέα της επιχείρσηης.
- Πόσο καλά γνωρίζετε τους πελάτες σας
«Ο πελάτης έχει πάντα δίκιο» και είναι αυτός που βοηθά τους επιχειρηματίες στις πιο δύσκολες στιγμές και φυσικά μελλοντικά αποδεικνύει την πίστη του. Ειδικά οι μικρότερες επιχειρήσεις δεν πρέπει να διστάζουν να μιλήσουν στους πελάτες τους για τις πιέσεις στα κόστη. Οι λιανέμποροι μπορούν να δοκιμάσουν τυχόν αυξήσεις τιμών για να κατανοήσουν περαιτέρω τις επιθυμίες και τις ανάγκες των πελατών τους και στη συνέχει να αυξήσουν τις τιμές σταδιακά.
- Καινοτομία
Και μόλις οι ιδιοκτήτες των επιχειρήσεων λιανικής έχουν εξετάσει διεξοδικά τα παραπάνω ήρθε η ώρα για… αλλαγές. Όπως αναφέρουν οι οικονομολόγοι όχι απλώς αυξήσεις τιμών, αλλά ίσως να προσφέρουν ένα εναλλακτικό προϊόν με πιο «ευχάριστο» περιθώριο κέρδους. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές ένας ιδιοκτήτης επιχείρησης κοσμημάτων αναγκάστηκε από τις συνθήκες που επικρατούν στην αγορά να γίνει περισσότερο καινοτόμος με αποτέλεσμα να λανσάρει νέες συλλογές κοσμημάτων «χρησιμοποιώντας διαφορετικά υλικά όπως το ασήμι. Άλλος ιδιοκτήτης επέλεξε υφάσματα από «πράσινες» πρώτες ύλες με οικολογικό δέρμα αντί το φυσικό ζώων με αποτέλεσμα να έχει καλύτερα περιθώρια κέρδους αλλά και το πιο σημαντικό να ανοίξει περισσότερες ευκαιρίες μεταξύ διαφορετικών καταναλωτών από τους πιστούς πελάτες που είχε μέχρι σήμερα.
- Ξεκαθάρισε τη θέση σου
Η αυθεντικότητα και η ειλικρίνεια φαίνεται πως έχουν μεγάλη σημασία για τους καταναλωτές γι αυτό πρέπει οι επιχειρηματίες να είναι ξεκάθαροι. Οι οικονομολόγοι συμβουλεύουν «ενημερώστε τους πελάτες ότι οι τιμές αυξάνονται και μην υπεκφεύγετε και χρησιμοποιείται άλλες ορολογίες». Οι πελάτες εξακολουθούν να αγοράζουν και να ξοδεύουν, αλλά η εμπιστοσύνη παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, επομένως η επικοινωνία είναι ζωτικής σημασίας και πρέπει να είναι συχνή και με συνέπεια. Πολλές είναι οι μεγάλες εταιρίες λιανικής που επικοινώνησαν από νωρίς με το καταναλωτικό κοινό τις αυξήσεις στα προϊόντα τους κυρίως με τη βοήθεια του διαδικτύου (μέσω email και κοινωνικών δικτύων).
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι οικονομολόγοι δεν υπάρχει η «μαγική συνταγή» και σίγουρα δεν υπάρχει μια συνταγή που να ταιριάζει σε όλους. Ωστόσο, οι έμποροι του κλάδου λιανικής που δίνουν χρόνο για να αναθεωρήσουν και να αναλύσουν ακριβώς πού είναι το κόστος και τα κέρδη τους αυτή τη στιγμή έχουν μεγαλύτερη δύναμη. Η διαχείριση αυτού θα είναι το κλειδί για τους επιχειρηματίες που θα διανύσουν το δύσκολο όπως φαίνεται από πλευράς πληθωριστικών πιέσεων 2022.