Τις βασικές προτεραιότητες της εθνικής ναυτιλιακής πολιτικής αναπτύσσει ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, σε άρθρο του στην εφημερίδα Το Βήμα, εστιάζοντας στον ρόλο της ναυτιλίας ως διαχρονικού πυλώνα της ελληνικής οικονομίας και της διεθνούς παρουσίας της χώρας.

Όπως επισημαίνει, η ναυτιλία δεν αποτελεί απλώς έναν ισχυρό οικονομικό κλάδο, αλλά αναπόσπαστο μέρος της ιστορικής και κοινωνικής ταυτότητας του ελληνισμού. Η θάλασσα υπήρξε διαχρονικά πηγή ζωής, ευημερίας και εμπορικής δραστηριότητας, στοιχείο που εξακολουθεί να καθορίζει τη θέση της Ελλάδας στον παγκόσμιο χάρτη.

Κικίλιας: Ηγετική θέση της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας

Σύμφωνα με τον υπουργό, η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία διατηρεί πρωταγωνιστικό ρόλο διεθνώς, με τον ελληνόκτητο στόλο να αντιπροσωπεύει περίπου το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας, στηρίζοντας καθοριστικά τη λειτουργία του παγκόσμιου εμπορίου.

Το ζητούμενο, ωστόσο, δεν είναι μόνο η διατήρηση αυτής της θέσης, αλλά και η προσαρμογή σε ένα περιβάλλον αυξημένων προκλήσεων. Οι διεθνείς κρίσεις των τελευταίων ετών –από την πανδημία και τον πόλεμο στην Ουκρανία έως την ενεργειακή αβεβαιότητα, τις επιθέσεις σε κρίσιμες θαλάσσιες οδούς και τις συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή– επηρέασαν άμεσα τη ναυσιπλοΐα και τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.

Θαλάσσια ασφάλεια και γεωπολιτικές προκλήσεις

Σε αυτό το σύνθετο γεωπολιτικό περιβάλλον, ο Βασίλης Κικίλιας ξεκαθαρίζει ότι η Ελλάδα στηρίζει σταθερά την αρχή πως η ναυτιλία δεν μπορεί να αποτελεί πεδίο πολιτικής εργαλειοποίησης και ότι οι ναυτικοί δεν πρέπει να μετατρέπονται σε ομήρους διεθνών αντιπαραθέσεων.

Η θαλάσσια ασφάλεια, τονίζει, παραμένει διαρκής εθνική προτεραιότητα και έχει τεθεί στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο, ιδίως στο πλαίσιο της συμμετοχής της χώρας στο Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών.

Λιμάνια και ναυτιλία ως αναπτυξιακή ευκαιρία

Στο άρθρο υπογραμμίζεται ότι η ναυτιλία και οι λιμενικές υποδομές συνιστούν μία από τις σημαντικότερες αναπτυξιακές ευκαιρίες της επόμενης δεκαετίας. Το πλέγμα λιμανιών, νησιών και παράκτιων πόλεων μπορεί να αποτελέσει τη βάση για ένα ευρύτερο οικοσύστημα οικονομικής δραστηριότητας, με επενδύσεις που συνδέονται με την ενέργεια, τον τουρισμό, τις τεχνικές υπηρεσίες, την εκπαίδευση και τη δημιουργία καλά αμειβόμενων θέσεων εργασίας.

Ο υπουργός αναφέρει ότι οι πόροι που κινητοποιούνται τα επόμενα χρόνια, μέσω του ΕΣΠΑ, του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, του Ταμείου Ανάκαμψης, του μεταφορικού ισοδύναμου και των άγονων γραμμών, υπερβαίνουν το 1,5 δισ. ευρώ, με στόχο να μη μείνει καμία περιοχή πίσω – ούτε τα ακριτικά νησιά ούτε λιμάνια που χρειάζονται επανεκκίνηση.

Ακτοπλοΐα και ανανέωση στόλου

Κεντρικό στοιχείο της στρατηγικής αποτελεί η ακτοπλοΐα, ο βασικός συνδετικός κρίκος της νησιωτικής Ελλάδας. Για τον σκοπό αυτό δρομολογείται ολοκληρωμένο πρόγραμμα ύψους 300 εκατ. ευρώ, με τη συμμετοχή της Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, για την ανανέωση και τον εκσυγχρονισμό του ακτοπλοϊκού στόλου, με πλοία χαμηλότερων εκπομπών και στόχο τη μείωση του κόστους για τους πολίτες.

Κικίλιας: Ασφάλεια και πρόγραμμα «ΑΙΓΙΣ 2»

Παράλληλα, η ασφάλεια στη θάλασσα αναδεικνύεται σε βασικό πυλώνα της ναυτιλιακής πολιτικής. Το πρόγραμμα ΑΙΓΙΣ 2 σηματοδοτεί τη μετάβαση του Λιμενικού Σώματος σε νέα εποχή, με σύγχρονα πλοία, τεχνολογικά μέσα, μη επανδρωμένα συστήματα και νέο κέντρο επιχειρήσεων, ενισχύοντας την προστασία των θαλάσσιων συνόρων και των λιμενικών υποδομών.

Κικίλιας: Ναυτιλία, ενέργεια και διεθνείς συμμαχίες

Όπως σημειώνει ο υπουργός, η ναυτιλία, η ενέργεια και τα λιμάνια συνθέτουν ένα στρατηγικό τρίπτυχο, ιδιαίτερα στο πλαίσιο της συνεργασίας Ελλάδας και Ηνωμένων Πολιτειών, με τον ελληνόκτητο στόλο να διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στη μεταφορά LNG προς την Ευρώπη.

Καταλήγοντας, ο Βασίλης Κικίλιας τονίζει ότι η ναυτιλία δεν αφορά μόνο οικονομικούς δείκτες, αλλά την εργασία, την κοινωνική συνοχή και την προοπτική των επόμενων γενιών, υπογραμμίζοντας ότι στόχος είναι μια Ελλάδα που μετατρέπει τη θαλάσσια οικονομία της σε σύγχρονη εθνική στρατηγική, με σχέδιο, ασφάλεια και σεβασμό στο περιβάλλον.

Διαβάστε ακόμη: