Με λόγο ευθύ και φορτισμένο, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, σκιαγράφησε τη νέα γεωγραφία των μεταναστευτικών ροών, εστιάζοντας στη ραγδαία άνοδο των αφίξεων από το νότιο μέτωπο και στην υπερπροσπάθεια των σωμάτων ασφαλείας και του Λιμενικού, που επιχειρούν καθημερινά σε ένα από τα δυσκολότερα θαλάσσια σύνορα της Ευρώπης.

Μεταναστευτικό: Νέα πίεση από το Νότο

Παρά τη γενική μείωση των ροών κατά 17% σε σχέση με το 2024, ο υπουργός αποκάλυψε ανησυχητικά στοιχεία:

«Καταγράφεται 134% αύξηση στις αφίξεις από το Λιβυκό πέλαγος προς τη Γαύδο, την Κρήτη, την Κάσο, τη Ρόδο κ.ά. Το 1/3 των ροών πλέον προέρχεται από το νότιο μέτωπο – μια βαθιά, ανοιχτή θάλασσα».

Η νέα αυτή δυναμική αποδίδεται στην αποσταθεροποίηση στη Λιβύη και στον εμφύλιο πόλεμο στο Σουδάν, γεγονός που καθιστά την νότια πύλη της Ελλάδας ευάλωτη σε μεταναστευτική πίεση και απαιτεί προσαρμογή της στρατηγικής φύλαξης.

Κικίλιας: Σαφές μήνυμα προς Βρυξέλλες και ΜΚΟ

Ο Βασίλης Κικίλιας εξαπέλυσε σφοδρή κριτική προς ευρωπαϊκούς θεσμούς και ΜΚΟ που, όπως υποστήριξε, επιδεικνύουν αντιφατική στάση απέναντι στην ελληνική πολιτική ασφάλειας:

«Οι χαρτογιακάδες των Βρυξελλών θεωρούν ότι κάνουμε “βόλτα στο πάρκο” όταν βγαίνουμε με 9 μποφόρ για να σώσουμε ανθρώπινες ζωές. Δεν θα δεχτούμε να μας κουνάει το δάχτυλο κανείς, όταν οι δικές τους πολιτικές έχουν αποτύχει».

Ο υπουργός μίλησε για έμμεση στοχοποίηση του Λιμενικού, τονίζοντας ότι οι άνδρες και οι γυναίκες του «πληρώνονται 1.000 ευρώ για να δέχονται πραγματικά πυρά» και συχνά επιχειρούν υπό επικίνδυνες συνθήκες, χωρίς να έχουν την ανάλογη θεσμική και πολιτική κάλυψη από την Ευρώπη.

Ακτοπλοΐα: Στήριξη με πράξεις, όχι με λόγια

Σημαντικές ήταν και οι αναφορές του υπουργού για τη μείωση του κόστους ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, έπειτα από παρέμβαση της κυβέρνησης, μέσω μείωσης των λιμενικών τελών κατά 50%. Ο Κικίλιας υπογράμμισε πως:

«Η συμφωνία με τον Εμανουέλε Γκριμάλντι ολοκληρώνει το παζλ. Περιμένουμε από τις εταιρείες και τα ταχύπλοα να ανακοινώσουν εκπτώσεις και πακέτα στήριξης της ελληνικής οικογένειας μέσα στις επόμενες ημέρες».

Αναφέρθηκε επίσης στη συνεργασία με τον Κωστή Χατζηδάκη, τονίζοντας ότι:

«Το ισοδύναμο βρέθηκε από το Πράσινο Ταμείο. Αυτή είναι πολιτική για τον λαό. Δεν υπηρετούμε πολυεθνικές, αλλά τη μεσαία τάξη και τις μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας μας».

Κικίλιας: Η πολιτική σημειολογία των δηλώσεων

Πέρα από τα τεχνικά ζητήματα, οι δηλώσεις Κικίλια έχουν ισχυρό πολιτικό και αξιακό φορτίο. Με σκληρή γλώσσα απέναντι στις ΜΚΟ και ορισμένους Ευρωπαίους αξιωματούχους, επιχειρεί να στείλει διπλό μήνυμα:

  • Πρώτον, ότι η Ελλάδα δεν θα δεχθεί αμφισβήτηση της νομιμότητας των επιχειρήσεών της στα θαλάσσια σύνορα.
  • Δεύτερον, ότι η κυβέρνηση παραμένει προσανατολισμένη στη στήριξη των πολλών και όχι των ολίγων.

Σε προεκλογική περίοδο για τις ευρωεκλογές του Ιουνίου, η παρέμβαση Κικίλια αντανακλά μια πιο δυναμική και εθνικά διεκδικητική στάση απέναντι στις ευρωπαϊκές πολιτικές για το μεταναστευτικό και τη νησιωτικότητα.

Η επόμενη μέρα

Η Ελλάδα εισέρχεται σε περίοδο αυξημένης επιφυλακής στο νότιο μέτωπο, με ταυτόχρονη ανάγκη για κοινωνική ανακούφιση στις μετακινήσεις των πολιτών. Το στοίχημα είναι διπλό: να διαφυλαχθεί η εθνική κυριαρχία στα σύνορα και να διατηρηθεί η κοινωνική συνοχή στο εσωτερικό.

Όπως όλα δείχνουν, το Υπουργείο Ναυτιλίας θα παραμείνει στο προσκήνιο και τους επόμενους μήνες, τόσο για τις προκλήσεις του μεταναστευτικού, όσο και για τις αναγκαίες ισορροπίες στην ακτοπλοϊκή πολιτική.

Διαβάστε ακόμη: