Ενδιαφέρον για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ; Ευτυχισμένο το 2023!

Το είχαμε αναφέρει πρώτοι εδώ και καιρό και μάλιστα ανεξάρτητα από την απόφαση του Εφετείου και τότε προκλήθηκε απογοήτευση και διαμαρτυρίες από συγκεκριμένους επιχειρηματικούς κύκλους αλλά …«ξύδι» όπως λέει και ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Πλέον όπως επισημαίνουν κυβερνητικές πηγές οι λόγοι για το πάγωμα είναι κατά βάση κοινωνικοί αλλά και οικονομικοί-επιχειρηματικοί κατά δεύτερο λόγο.

Παρόλο που η ΔΕΠΑ Εμπορίας δικαιώθηκε με την απόφαση του Εφετείου Αθηνών στη διαφορά της με την ELFE για την υπόθεση της τιμολόγησης του αερίου που αγόραζε η βιομηχανία την περίοδο 2010 -2015, υπάρχει μεγάλος προβληματισμός στην κυβέρνηση και μάλλον αρνητικό κλίμα για προώθηση της ιδιωτικοποίησης τουλάχιστον το επόμενο οκτάμηνο-δεκάμηνο.

Μέσα Ιουλίου η ΔΕΠΑ Υποδομών - Παγωμένη η ΔΕΠΕ Εμπορίας

Υπάρχουν δύο λόγοι που εμποδίζουν την ιδιωτικοποίηση:

Ο πρώτος είναι η βαθιά ενεργειακή κρίση που έχει πλήξει τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.

Μέσα από τη ΔΕΠΑ Εμπορίας και την καλή πορεία της η κυβέρνηση ασκεί κοινωνική πολιτική με τις εκπτώσεις στα τιμολόγια φυσικού αερίου. Όσο διατηρεί τον έλεγχο θα μπορεί να ακολουθεί την ίδια πολιτική για όσο διάστημα χρειάζεται, αν την αγοράσει ιδιώτης δεν θα έχει κανένα συμφέρον να μειώνει την κερδοφορία του.

Η ΔΕΠΑ Εμπορίας το 2021 είχε κέρδη ρεκόρ και με τα μέχρι τώρα στοιχεία έχει διαθέσει σχεδόν 80 εκατομμύρια για εκπτώσεις στο φυσικό αέριο, που καταλήγουν σταδιακα στην κατανάλωση.

Επίσης, εκμεταλλεύεται προς τελικό όφελος των καταναλωτών και το χαρτοφυλάκιο φυσικού αερίου που διαθέτει με βάση και τις τελευταίες διεθνείς συμφωνίες που έκλεισε με προμηθευτές.

Οι ποσότητες που εισάγει προέρχονται από εναλλακτικές πηγές εφοδιασμού με αποτέλεσμα να έχει τη δυνατότητα διαμόρφωσης ανταγωνιστικών τιμών.

Για παράδειγμα από την Gazprom οι συμφωνημένες ποσότητες είναι της τάξης των 2 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων (bcm) αερίου, με την κοινοπραξία του TAP ανέρχονται στο 1 bcm, ενώ η πρόσφατη σύμβαση με την Sonatrach της Αλγερίας θέλει τη ΔΕΠΑ Εμπορίας να έχει εξασφαλισμένα φορτία LNG για το 2022 της τάξης των 0,550 bcm. Επίσης πηγές θέλουν την ελληνική εταιρεία να προσβλέπει και ποσότητες 0,330 bcm από τον ελληνοτουρκικό αγωγό αερίου.

Ο δεύτερος λόγος αναβολής της ιδιωτικοποίησης είναι καθαρά επιχειρηματικός, αφού η ELFE, ήδη ανακοίνωσε ότι προσφεύγει στον Άρειο Πάγο επιδιώκοντας τη δικαίωση της.

Η πρώην βιομηχανία Φωσφορικών Λιπασμάτων Καβάλας θα συνεχίσει να διεκδικεί τα 302 εκ. ευρώ ως αποζημίωση. Η πρωτόδικη απόφαση το 2019 της επιδίκαζε 91 εκ. ευρώ, αλλά η τελευταία απόφαση του Εφετείου έκανε δεκτές τις απόψεις της ΔΕΠΑ Εμπορίας και άρα η ELFE δεν δικαιούται αποζημίωσης.

Συνεπώς η δικαστική εκκρεμότητα παραμένει ανοιχτή και αν η ELFE δικαιωθεί στον Άρειο Πάγο μετά από 1-2 χρόνια, τότε η ΔΕΠΑ Εμπορίας θα πληρώσει αποζημίωση και κυρίως, άλλοι πελάτες της ΔΕΠΑ θα ζητήσουν και αυτοί υψηλές αποζημιώσεις.

Οι υποψήφιοι επενδυτές είχαν εκφράσει στο ΤΑΙΠΕΔ την απροθυμία τους να υποβάλλουν δεσμευτικές προσφορές όσο υπάρχει ανοιχτό το θέμα των αποζημιώσεων. Στο ΤΑΙΠΕΔ ψάχνουν λύση για το θέμα, αλλά εν τω μεταξύ προέκυψε και η ενεργειακή κρίση.

Να θυμίσουμε ότι το Μάρτιο του 2020 είχαν υποβάλλει εκδήλωση ενδιαφέροντος για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας αλφαβητικά οι εξής εταιρείες:

-C.G. GAS LIMITED

-MET HOLDING AG

-POWER GLOBE LLC

-SHELL GAS B.V.

-VITOL HOLDING B.V.

-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ A.E.

-Κοινοπραξία ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ ΑΕ & EDISON INTERNATIONAL HOLDING N.V.

-Κοινοπραξία ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ ΕΛΛΑΣ & ΔΕΗ Α.Ε.

-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ A.E.

Η ΔΕΠΑ, τα Λιπάσματα, η Gazprom και ο εισηγητής