Η κυβέρνηση Μητσοτάκη και κυρίως το οικονομικό συμβούλιο υπό τον κ. Πατέλη, κίνησαν γη και ουρανό τα προηγούμενα χρόνια για να αλλαχτεί η διοίκηση του Χρηματιστηρίου, να φύγει ο Σωκράτης Λαζαρίδης που ήταν για πολλά χρόνια επικεφαλής, ώστε να έρθει καινούρια διοίκηση, με νέες ιδέες και κυρίως ικανή να ελκύσει ξανά νέες εισαγωγές.
Παρά τις εξαγγελίες όμως, παρά την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας από τη χώρα, το ελληνικό χρηματιστήριο συνεχίζει να βλέπει εταιρείες να αποχωρούν, αδυνατώντας να ελκύσει νέες σοβαρές εισαγωγές, με αποτέλεσμα να συνεχίζεται η αποψίλωση από καλές εταιρείες που θα μπορούσαν να είναι αιχμές της αγοράς και τα επόμενα χρόνια.
Πλην κάποιων εταιρειών Ακίνητης Περιουσίας, τις γνωστές ΑΕΕΑΠ που εκ του νόμου υποχρεώνονται να εισάγουν τις μετοχές τους και ορισμένων μικρών εταιρειών τεχνολογίας στην Εναλλακτική (όπως χθες της Softweb), για τη μεγάλη μάζα των υπολοίπων κλάδων της επιχειρηματικότητας, το χρηματιστήριο έχει πάψει να είναι ελκυστικός προορισμός ως πηγή χρηματοδότησης. Αυτή είναι η αλήθεια.
Λιανικό εμπόριο και φιλοξενία δεν εκπροσωπούνται το Χ.Α.
Μεγάλα και κρίσιμα κομμάτια της οικονομίας είτε δεν εκπροσωπούνται καθόλου στο ταμπλό, είτε εκπροσωπούνται ελλιπώς. Το λιανικό εμπόριο, τα σούπερ μάρκετ, που είναι ο μεγαλύτερος εργοδότης του ιδιωτικού τομέα με δεκάδες δισ. τζίρο δεν έχει παρουσία στο Χρηματιστήριο, ενώ και ο κλάδος της φιλοξενίας, έχει ελάχιστη εκπροσώπηση.
Εταιρείες όπως Σκλαβενίτης, My Market, ΑΒ Βασιλόπουλος και Μασούτης ούτε καν θέλουν να ακούσουν για χρηματιστήριο. Στον κλάδο της φιλοξενίας, μοναδική εισηγμένη είναι η Λάμψα η οποία όμως και αυτή – μολονότι δεσπόζει στο Σύνταγμα με τρία 5άστερα – υπολειτουργεί στο ταμπλό με πολύ περιορισμένη εμπορευσιμότητα. Η Ιονική Ξενοδοχειακή (Hilton) έχει βγει από το ταμπλό εδώ και κάποια χρόνια, όπως και η ΓΕΚΕ (President).
Μεγάλοι ξενοδοχειακοί όμιλοι όπως ο Mitsis Hotels, Grecotel, Aldemar κ.α. ούτε καν έχουν ενδιαφερθεί για είσοδο στο Χ.Α., ενώ και ευρύτερα ο τουριστικός τομέας εκπροσωπείται στο ταμπλό μόνο από την Aegean Airlines, την Autohellas κατά κάποιο ποσοστό και φυσικά από το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών που μπήκε στο Χ.Α. πολύ πρόσφατα και μόνο κάτω από την ασφυκτική πίεση της κυβέρνησης και του επιτελείου του κ. Πατέλη.
Το radar.gr είναι σε θέση να γνωρίζει πως από την πλευρά της διοίκησης του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών ουδέποτε υπήρξε σκέψη, διάθεση ή θέληση για εισαγωγή στο Χρηματιστήριο, καθώς το management έκρινε – και μάλλον ορθώς – ότι δεν έχει ανάγκη χρηματοδότησης ή περαιτέρω ενίσχυσης του προφίλ ή του brand. Όμως, η διοίκηση του ΔΑΑ υπέκυψε στις πιέσεις της κυβέρνησης, καθώς η συγκεκριμένη εισαγωγή είχε γίνει… σημαία για την αλλαγή – που υποτίθεται ότι – θα έφερνε στην αγορά.
Τα τελευταία χρόνια, το Χ.Α. βλέπει μόνο εταιρείες να αποχωρούν από το ταμπλό, ή βλέπει ελληνικών συμφερόντων καλές επιχειρήσεις να επιλέγουν άλλες αγορές.
Μέσα σε λίγους μήνες έχουν γίνει δύο δημόσιες προτάσεις για διαγραφή των μετοχών από το ελληνικό χρηματιστήριο (Entersoft, Εpislon Net), ενώ έως το τέλος του 2024 αναμένεται και μια μεγάλη «πράσινη» επιχείρηση, η Τέρνα Ενεργειακή να αποχωρήσει καθώς έχει επέλθει συμφωνία για πώλησή της στο αραβικών συμφερόντων σχήμα Masdar.
Επίσης, μια ελληνική εταιρεία, η Τheon Optics, η οποία συγκαταλέγεται στους κορυφαίους κατασκευαστές συστημάτων νυχτερινής όρασης – θερμικής απεικόνισης για αμυντικές εφαρμογές, προτίμησε την υψηλότερη αποτίμηση της σε μια ευρωπαϊκή αγορά (Amsterdam). Παράλληλα, το ΙΡΟ της Lamda Malls, της εταιρείας στην οποία έχουν περάσει τα εμπορικά κέντρα της Lamda Development αναβάλλεται για το μέλλον, ενώ και η εισαγωγή της Korinthian Foods ματαιώθηκε – τουλάχιστον προς το παρόν – καθώς ο όρος για 40 εκατ. ευρώ αποτίμηση για την είσοδο στην Κύρια Αγορά, λειτούργησε αρνητικά στους ιθύνοντες της επιχείρησης που δεν ήθελαν να εισαχθούν στην Εναλλακτική Αγορά.
Είναι πασιφανές ότι το Χρηματιστήριο Αθηνών που παραμένει υποβαθμισμένο από το 2013 δεν μπορεί να συνεχίσει να στηρίζεται στις είκοσι εταιρείες του Large Cap που έχουν κεφαλαιοποίηση άνω του 1 δισ. ευρώ και στις ελάχιστες ακόμη υπολογίσιμες δυνάμεις του FTSE 25 και του Mid Cap. Σημειώνεται ότι αποτίμηση έως 1 δισ. ευρώ – με διεθνείς όρους – θεωρείται μικρή κεφαλαιοποίηση, ενώ έως 2-3 δισ. ευρώ θεωρείται μικρομεσαία. Η αγορά «διψά» για νέες εισαγωγές και νέα γενιά επενδυτών, που θα την ανανεώσουν και θα τη βγάλουν από το πολυετές τέλμα.