Την ώρα που στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και το Χρηματιστήριο η …ουρά για να εγκριθούν εκδόσεις ομολόγων ναυτιλιακών εταιριών καθημερινά μεγαλώνει, ο προβληματισμός και τα ερωτήματα εντείνονται!
Και τούτο διότι εσχάτως, αφού προηγουμένως μεγάλες ναυτιλιακές εταιρίες, εισηγμένες στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, άντλησαν κεφάλαια μέσα από την έκδοση ομολόγων, η κατάσταση λαμβάνει τη μορφή φαινομένου ή …φάμπρικας, που ευλόγως εγείρει ερωτηματικά και απορίες!
Και τούτο διότι στην ελληνική κεφαλαιαγορά επικρατεί το εξής σχήμα οξύμωρο!
Από τη μία πλευρά δεν επιτρέπεται η εισαγωγή των ναυτιλιακών εταιρειών στο Χρηματιστήριο για λόγους προστασίας του επενδυτικού κοινού (!!!), καθώς δεν έχει διαμορφωθεί και εγκριθεί το κατάλληλο πλαίσιο, ενώ από την άλλη, εγκρίνεται από τα αρμόδια όργανα της Κεφαλαιαγοράς η έκδοση ομολόγων από τις ναυτιλιακές, που σηκώνουν έτσι λεφτά από την ελληνική αγορά δια μέσω των τραπεζών και των πελατών τους, του ευρύτατου μικρού και μεγάλου επενδυτικού κοινού!
Ασφαλώς η πλειονότητα των ναυτιλιακών εταιρειών είναι υγιής, στο βαθμό που τούτο καταδεικνύεται από τη συμπεριφορά των μετοχών τους στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης!
Ωστόσο, το γεγονός είναι πως όλες οι ναυτιλιακές δεν είναι ίδιες!!!
Και για το λόγο αυτό απαιτείται μεγάλη προσοχή τόσο από τις αρμόδιες αρχές, όσο και από το τραπεζικό σύστημα που σηκώνει στις πλάτες του τις ομολογιακές αυτές εκδόσεις. Και ο προβληματισμός αυτός διατυπώνεται όχι μόνο από τραπεζίτες και αναλυτές αλλά και από κορυφαίους εφοπλιστικούς παράγοντες, όπου εις εξ αυτών στο περιθώριο εκδήλωσης για την εισαγωγή διαπραγμάτευσης του ομολόγου στο ΧΑ, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για ότι πρόκειται να επακολουθήσει!
Έτσι, την ώρα τούτη, η ουρά έκδοσης ομολόγων από εφοπλιστές διευρύνεται. Και μετά τους Κωνσταντακόπουλους που «μυρίστηκαν ψητό» και πάνε να τα …ξαναπάρουν με χαμηλά επιτόκια, έχουν πάρει σειρά Πόλυς Χατζηιωάννου και Νίκος Τσάκος!
Και έπονται άλλοι πολλοί, καμιά εικοσαριά που πηγαινοέρχονται κάθε μέρα στις τράπεζες και τις μεγάλες χρηματιστηριακές!
Επειδή το θέμα θεωρείται – και είναι- μείζον, οφείλει η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς να ενσκήψει στο ανοιχτό ζήτημα και για λόγους προστασίας του επενδυτικού κοινού, αφού προηγουμένως λάβει την έγκριση της κυβέρνησης, να διαμορφώσει πλήρες πλαίσιο εισαγωγής και διαπραγμάτευσης των μετοχών και των ομολόγων των ναυτιλιακών εταιρειών.
Να υπάρξουν ξεκάθαροι όροι, προϋποθέσεις, κριτήρια, διαβούλευση με την Ένωση Εφοπλιστών και το Υπ. Ναυτιλίας, σχέση και διασύνδεση των εκδόσεων με την σημαία που φέρουν τα πλοία, το ιδιοκτησιακό καθεστώς των εξωχώριων εταιριών και άλλα πολλά!
Διότι ναι μεν υπάρχουν στη χώρα πανίσχυροι εφοπλιστές, υψηλού κύρους και αδιαμφισβήτητης ευρωστίας με εταιρείες εισηγμένες στη Νέα Υόρκη, ωστόσο υπάρχουν και άλλοι, μυστήριοι, αμφίβολης προέλευσης, με νταραβέρια με το Ιράν, τη Βενεζουέλα και άλλες ύποπτες και μυστηριώδεις διασυνδέσεις και συναλλαγές!
Υπό αυτό το πρίσμα, οι ευθύνες της Επ. Κεφαλαιαγοράς για τις εξελίξεις στο μέλλον γύρω από το οξύμωρο της ναυτιλίας είναι κρίσιμες και καθοριστικές…