Καθώς οι ΗΠΑ και η Ευρώπη προσπαθούσαν εδώ και πολλά χρόνια να περιορίσουν την ατμοσφαιρική ρύπανση, οι επιστήμονες φαίνεται πως βρήκαν μια συνέπεια αυτής της προσπάθειας: την αύξηση των τροπικών καταιγίδων σε ορισμένες περιοχές.
Μια νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε την Τετάρτη στο περιοδικό Science Advances διαπίστωσε ότι τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες, η μείωση κατά 50% των αερολυμάτων (μικροσκοπικά σωματίδια της ατμοσφαιρικής ρύπανσης) στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη οδήγησε σε αύξηση 33% στον αριθμό των τροπικών κυκλώνων στον Βόρειο Ατλαντικό.
Στην άλλη πλευρά του κόσμου, η μελέτη διαπίστωσε ότι μια αύξηση της τάξης του 40% στη ρύπανση από αεροζόλ στην Κίνα και την Ινδία την ίδια χρονική περίοδο πυροδότησε μείωση κατά 14% στον αριθμό των τροπικών κυκλώνων στο δυτικό Βόρειο Ειρηνικό. Η ατμοσφαιρική ρύπανση αυξήθηκε σημαντικά στην Κίνα και την Ινδία εκείνη την περίοδο λόγω της οικονομικής και βιομηχανικής ανάπτυξης των δύο χωρών.
«Η μείωση των εκπομπών αεροζόλ είναι κάτι που είναι καλό για την ανθρώπινη υγεία, αλλά από την άλλη πλευρά, διαπιστώσαμε ότι υπάρχουν κάποιες κακές επιπτώσεις, που αφορούν τους τυφώνες», δήλωσε στο CNN o Χίρο Μουρακάμι, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και επιστήμονας στο Εργαστήριο Γεωφυσικής Ρευστοδυναμικής της Εθνικής Υπηρεσίας Ωκεανών και Ατμόσφαιρας.
Τα αερολύματα δεν είναι σαν τα αέρια του θερμοκηπίου. Είναι μικροσκοπικά σωματίδια ρύπανσης που επιπλέουν στον αέρα και (σε αντίθεση με το διοξείδιο του άνθρακα ή το μεθάνιο, που απορροφούν το ηλιακό φως και οδηγούν σε υπερθέρμανση) αντανακλούν το φως του ήλιου πίσω στο διάστημα, το οποίο έχει μια ψυκτική επίδραση. Υπάρχουν και φυσικά αερολύματα, αλλά μεγάλο μέρος της ρύπανσης στις αρχές έως τα μέσα του 20ου αιώνα προήλθε από πηγές όπως οι βιομηχανικές καπνοδόχοι και τα καυσαέρια αυτοκινήτων.
Ο Μουρακάμι διαπίστωσε ότι καθώς η ρύπανση από αεροζόλ μειώθηκε τις δεκαετίες μετά τον «Νόμο για Καθαρό Αέρα» των Ηνωμένων Πολιτειών και παρόμοιες ενέργειες στην Ευρώπη, ο ωκεανός μπορούσε να απορροφήσει περισσότερο ηλιακό φως, οδηγώντας σε υψηλότερες θερμοκρασίες στην επιφάνεια της θάλασσας που πυροδότησε περισσότερες καταιγίδες.
Πάντως, ο ειδικός προειδοποίησε ότι τα αποτελέσματά του δε σημαίνουν ότι πρέπει να σταματήσουμε να ελέγχουμε την ατμοσφαιρική ρύπανση.