Είναι περιττό να πούμε ότι ένα λογότυπο παίζει τεράστιο ρόλο στην ανάπτυξη και την προώθηση μιας εταιρείας. Σήμερα, οι άνθρωποι συνειδητοποιούν όλο και περισσότερο τι αγοράζουν, είτε πρόκειται για προϊόν είτε για υπηρεσία. Μαζί με την ποιότητα, οι πελάτες δίνουν προσοχή σε μια σειρά από άλλες πτυχές που αποτελούν μια επιχείρηση, όπως η κοινωνική ευθύνη, η σχέση με το περιβάλλον και η ταυτότητα της επωνυμίας. Με τα χρόνια, μια μάρκα χρησιμοποιεί συνήθως περισσότερα από ένα εμβλήματα. Συνολικά, τέτοια εμβλήματα δημιουργούν ένα οπτικό ρεκόρ της ιστορίας μιας εταιρείας και αντικατοπτρίζουν τις παραδόσεις, τις αξίες και τα ανταγωνιστικά οφέλη της. Ας δούμε την ιστορία των πιο διάσημων λογότυπων
Nike
Η θρυλική Nike ξεκίνησε ως η εταιρεία εισαγωγών Blue Ribbon Sports. Το 1971, η μάρκα αποφάσισε να επεκταθεί στην παραγωγή αθλητικών υποδημάτων, καθιερώνοντας έτσι τη μάρκα Nike όπως τη γνωρίζουμε σήμερα. Είναι περίεργο να γνωρίζουμε ότι ο ιδρυτής της Nike Philip Knight βρήκε αρχικά το διάσημο σύμβολο «swoosh» ασήμαντο, λέγοντας ότι δεν ήταν μεγάλος θαυμαστής του σχεδίου. Μπορείτε να το πιστέψετε; Ούτε εμείς!
Nike logo history
Το λογότυπο της Nike δημιουργήθηκε από την Carolyn Davidson, η οποία πληρώθηκε μόνο 35 δολάρια για τη δουλειά της! Εμπνευσμένη από την ελληνική θεά Νίκη, η Davidson ήθελε να μεταδώσει την απότομη ταχύτητα και κίνησή της μέσω του εμβλήματος. Το 1978, ο κατασκευαστής παπουτσιών αναθεώρησε το λογότυπό του προσθέτοντας μια πιο τολμηρή γραμματοσειρά και μετατοπίζοντας ελαφρώς το swoosh. Κανείς δεν πίστευε ότι το περίεργο γεωμετρικό σχήμα θα γίνει σύντομα ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα γραφικά σύμβολα στον κόσμο! Με την πάροδο του χρόνου, το swoosh έγινε αρκετά δημοφιλές για να διώξει το όνομα της εταιρείας από τη σύνθεση του λογότυπου. Δεν είναι κακό για ένα σχέδιο 35 δολαρίων, ε;
Coca Cola
Coca-Cola logo history
Σίγουρα δεν γνωρίζατε ότι το εμβληματικό λογότυπο της Coca-Cola δημιουργήθηκε από έναν απλό λογιστή με το όνομα Frank Mason Robison! Το πιο χαρακτηριστικό γνώρισμα του εμβλήματος είναι η κομψή, ρέουσα γραμματοσειρά Spencerian που χρησιμοποιείται συνήθως σε έγγραφα και αλληλογραφία στα τέλη του 19ου αιώνα. Το 1890, η μάρκα αποφάσισε να κάνει το λογότυπό της πιο εξελιγμένο, καλλωπίζοντας το με περίπλοκες μετακινήσεις και στροβιλισμούς. Οι κύλινδροι στο κεφαλαίο «C» έμοιαζαν με νόστιμα κεράσια που κρέμονται από ένα δέντρο. Παρά τις προσπάθειες, το νέο σχέδιο δεν παρέμεινε για πολύ και σήμερα μπορούμε να δούμε το παλιό έμβλημα του Robinson στα μπουκάλια της Coca-Cola. Μερικές φορές, απλά δεν υπάρχει καλύτερο από το αρχικό σχέδιο!
Apple
Η γραφική ιστορία της μάρκας Apple ξεκίνησε με ένα περίτεχνο έμβλημα που σχεδιάστηκε από τον Ronald Wayne, έναν από τους συνιδρυτές της Apple. Η ιδέα πίσω από το λογότυπο ήταν η επαναστατική ανακάλυψη της βαρύτητας του Νεύτωνα. Μαζί με το όνομα της εταιρείας (Apple Computer Co.), το λογότυπο παρουσίαζε ένα μακρύ απόσπασμα που έλεγε: «Ο Νεύτωνας… ένα μυαλό ταξιδεύει για πάντα μέσα από παράξενες σκέψεις… μόνο». Απογοητευμένος από το σχέδιο, ο Steve Jobs ζήτησε να το αντικαταστήσει με κάτι «όχι τόσο όμορφο». Έτσι ο Rob Janoff εμφανίστηκε με ένα πολύχρωμο λογότυπο με τη μορφή ενός μήλου και το όνομα της εταιρείας μειώθηκε σε “Apple”. Αυτό συνέβη το 1977. Το νέο λογότυπο στόχευε σε ένα νεότερο κοινό και μεταβίβασε τη μοναδική ικανότητα του υπολογιστή να αναπαράγει χρώματα. Ίσως αναρωτιέστε γιατί το μήλο στο λογότυπο έχει ένα δάγκωμα. Η απάντηση είναι πραγματικά αστεία! Αυτό έγινε για να αποφευχθεί η σύγχυση με το κεράσι!
Apple logo history
Το 1984, με την κυκλοφορία του Apple Macintosh, ο τεχνολογικός γίγαντας αποφάσισε ότι το σύμβολό του είχε γίνει αρκετά διάσημο για να αντιπροσωπεύσει τη μάρκα της Apple από μόνο του. Έτσι αφαιρέθηκε το όνομα της εταιρείας από το έμβλημα. Από το 1984, η Apple είναι πιστή στο εκπληκτικό λογότυπό της, πειραματίζεται μόνο με αποχρώσεις και σκιές.
Pepsi
pepsi logo history
Το 1893, ο Caleb Bradham δεν μπορούσε να φανταστεί ότι το λογότυπό του προοριζόταν να γίνει ένα εικονικό οπτικό σύμβολο του 20ού αιώνα και να διαμορφώσει τον σύγχρονο πολιτισμό. Το έμβλημα πέρασε τον πρώτο μόνο του μετασχηματισμό το 1962, αφήνοντας τη λέξη «cola». Τώρα το λογότυπο εμφανίζει μόνο τη λέξη «Pepsi» σε ένα στρογγυλό εικονίδιο βαμμένο κόκκινο, λευκό και μπλε. Παρεμπιπτόντως, το στρογγυλό έμβλημα δείχνει ένα πώμα μπουκαλιού Pepsi. Μεταξύ του 1971 και του 2005, ο σχεδιασμός συνεχίζει τον τρόπο του προς την απλότητα, γίνεται πιο απλός και μινιμαλιστικός με κάθε επωνυμία. Κοιτάζοντας τώρα το σύμβολο της Pepsi, μπορείτε να πείτε ότι έχει ακονιστεί στην τελειότητα!
McDonalds
Στην αυγή της μεγάλης καριέρας τους, τα McDonald’s ήταν γνωστά ως «McDonald’s Famous Barbeque». Στο λογότυπο του 1940, οι λάτρεις των burger μπορούσαν να δουν το όνομα της εταιρείας, με τη λέξη “Famous” υπογραμμισμένη δύο φορές. Το 1948, η επωνυμία άλλαξε σε ” McDonald’s Famous Hamburgers”, μετά από μια μεγάλη αλλαγή της επωνυμίας. Μεταξύ 1948 και 1953, η εταιρεία χρησιμοποίησε τον αστείο σεφ Speedee ως τη μασκότ της. Το 1960, η McDonald’s παρουσίασε τις περίφημες “Χρυσές Αψίδες” με τη μορφή του γράμματος “M.” Δημιουργήθηκε από τον Stanley Meston και οι Αψίδες ήταν καταδικασμένες για να γίνουν ένα παγκοσμίως αναγνωρισμένο σήμα συνώνυμο με το λαχταριστό fast food.
McDonalds logo history
Ωστόσο, το ταξίδι του εμβλήματος της McDonald’s δεν τελείωσε ακόμη. Το 1968, ο ηγέτης του fast food απλοποίησε το γράμμα «М» και ζωγράφισε τη λέξη «McDonald’s» σε μαύρο χρώμα. Μόνο το 1983, η McDonald’s βρήκε το ιδανικό γραφικό σήμα που γνωρίζουμε πλέον τόσο καλά, με το λευκό λογότυπο και το χρυσό “M” σε κόκκινο φόντο. Το 2003, αποφασίστηκε να προστεθεί το σύνθημα “I’m lovin it” στο “M”. Στο πλαίσιο της εκστρατείας επανασχεδιασμού του 2006, η αλυσίδα εστιατορίων αποφάσισε να αφαιρέσει τις υπερβολικές λεπτομέρειες από το έμβλημά της, επιτρέποντας στις εμβληματικές Χρυσές Αψίδες να μιλήσουν για ολόκληρη την μάρκα.
Burger King
Burger King logo history
Η δεύτερη μεγαλύτερη αλυσίδα γρήγορου φαγητού στον κόσμο, η Burger King κατάφερε να δημιουργήσει μια έξυπνη, περίπλοκη εικόνα της μάρκας. Ο μεγάλος ανταγωνιστής του Burger King τα McDonald’s είναι ίσως η μόνη μάρκα που μπορεί να το κάνει καλύτερα. Ωστόσο, το να χάσεις από έναν ανταγωνιστή όπως η McDonald’s δεν είναι καθόλου ντροπιαστικό! Όσο για την ιστορία του λογότυπου του Burger King, όλα ξεκίνησαν με ένα πολύ περίπλοκο έμβλημα που έδειχνε έναν βασιλιά (ναι, τον ίδιο τον Burger King!) να κάθεται με υπερηφάνεια πάνω σε ένα burger. Αν και εξακολουθεί να χρησιμοποιείται σε ορισμένες διαφημίσεις, ο αστείος χαρακτήρας δεν κράτησε πολύ. Το 1969, ο βασιλιάς ανατράπηκε από… δύο μισά ψωμάκια. Η εικόνα αποδείχθηκε τόσο καλή που έκτοτε χρησιμοποιείται στο έμβλημα του Burger King. Παρ’ όλα αυτά, το 1998, το λογότυπο άλλαξε ελαφρώς, κερδίζοντας έναν μπλε κύκλο και ένα μαγνητικό 3D εφέ.
Google logo history
Η ποικίλη ιστορία του λογότυπου της Google δεν ξεκίνησε πριν από πολύ καιρό, το 1997. Η πρώτη έκδοση του σημερινού εμβλήματος της Google δημιουργήθηκε στο GIMP από τον Sergey Brin, συνιδρυτή του γίγαντα πληροφορικής. Η προσθήκη του θαυμαστικού στο όνομά της ήταν η προσπάθεια της Google να μιμηθεί το σχέδιο της Yahoo!. Συνειδητοποιώντας ότι η αντιγραφή δεν είναι η καλύτερη επιλογή για μια τόσο ισχυρή μάρκα όπως η Google, η Ruth Kedar αφαίρεσε το θαυμαστικό το 2000. Η βελτιωμένη εταιρική εικόνα κέρδισε μεγάλη δημοτικότητα και διήρκεσε μέχρι το 2010. Το 2015, η Google παρουσίασε την πιο πρόσφατη έκδοση του λογότυπου που εξυπηρετεί σαν ένα πολύ καλό παράδειγμα γραφικής τελειότητας.
Adidas logo history
Ο Adi Dassler ήταν ένας άνθρωπος με πολλά ταλέντα. Αυτός αποφάσισε να βάλει τις τρεις ρίγες στα παπούτσια Adidas για να τα καταστήσει εύκολα αναγνωρίσιμα ανάμεσα σε ανταγωνιστικές μάρκες. Με τον καιρό, το γραφικό έγινε ένα πλήρες λογότυπο που παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητο για πολλά χρόνια. (Το μοναδικό σχεδιαστικό στοιχείο με το οποίο πειραματίστηκε η Adidas ήταν η μορφή των γραμμών.) Τη δεκαετία του ’60, ο Adi Dassler και η σύζυγός του Käthe βρήκαν ένα άλλο έμβλημα που έδειχνε ένα τρίφυλλο. Το 1997, ο Γερμανός κατασκευαστής παπουτσιών παρουσίασε το νέο εταιρικό του σύμβολο, με τρεις λοξές ρίγες να σχηματίζουν ένα απότομο βουνό. Το βουνό απεικόνιζε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η εταιρεία και τους στόχους που επιδιώκει.
Starbucks
Το 1971, αναζητώντας έμπνευση για την ταυτότητά τους, οι ιδρυτές του Starbucks ανακάλυψαν μία ξύλινη γκραβούρα που χρονολογείται από τον 14ο αιώνα. Η γκραβούρα έδειχνε μια όμορφη σειρήνα (γοργόνα) με δύο ουρές. Αυτή η εικόνα προοριζόταν να γίνει ένα από τα κυριότερα σημεία της σύγχρονης γραφιστικής. Χρησιμοποιώντας το εύρημα ως πρωτότυπο, ο Terry Heckler σχεδίασε ένα έμβλημα με μια γυμνή γοργόνα που φορούσε ένα στέμμα. (Είναι περίεργο να σημειωθεί ότι τότε η εταιρεία καφέ ήταν γνωστή ως Starbucks Coffee, Tea and Spices.) Αργότερα, ο Heckler πρόσθεσε μερικές εκλεπτυσμένες πινελιές στο έργο του. Ο πρώτος επανασχεδιασμός πραγματοποιήθηκε το 1987 όταν οι II Giornale και Starbucks συγχωνεύθηκαν σε ένα εμπορικό σήμα.
Starbucks logo history
Το 1992, ο Heckler επανεξέτασε το σχέδιό του. Τώρα η γοργόνα φορούσε ένα μυστηριώδες χαμόγελο και οι δύο ουρές της έγιναν λιγότερο αισθητές. Το 2011, μια ολόκληρη ομάδα σχεδιαστών συνδύασε τις δεξιότητες και τα ταλέντα τους για να βελτιώσει περαιτέρω το εμβληματικό έμβλημα. Το λογότυπο έριξε τον εξωτερικό του κύκλο και άλλαξε το χρώμα του φόντου από μαύρο σε ένα πιο αισιόδοξο πράσινο. Μια τέτοια τολμηρή σχεδιαστική λύση ήταν ένα λογικό βήμα καθώς πάνω από 40 χρόνια ύπαρξης της εταιρείας η γοργόνα έχει γίνει ένα παγκοσμίως αναγνωρισμένο σύμβολο. Ακόμα και οι λάτρεις του τσαγιού μπορούν να το αναγνωρίσουν με τα μάτια κλειστά!