Ο Πρόεδρος Joko Widodo ανακοίνωσε για πρώτη φορά το σχέδιο μετακίνησης της πρωτεύουσας της Ινδονησίας το 2019, σε μια προσπάθεια να ανακουφίσει τις τεράστιες περιβαλλοντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Τζακάρτα και να αναδιανείμει τον πλούτο. Η μετεγκατάσταση από την Τζακάρτα που βρίσκεται στην Ιάβα, στην Nusantara που βρίσκεται στο Βόρνεο, έχει καθυστερήσει λόγω της πανδημίας, αλλά θα μπορούσε να προχωρήσει το 2024.

Η κυβέρνηση ελπίζει ότι θα μειώσει το βάρος για την Τζακάρτα, μια πόλη 10 εκατομμυρίων κατοίκων, η οποία είναι γνωστή για τη συμφόρηση που έχει, υφίσταται τακτικές πλημμύρες και είναι μία από τις πόλεις που βυθίζονται ταχύτερα στον κόσμο λόγω της υπερβολικής άντλησης υπόγειων υδάτων. Υπολογίζεται δε, ότι τμήματα της βόρειας Τζακάρτα βυθίζονται κατά 25 εκατοστά το χρόνο, λόγω καθίζησης συμπεριλαμβανομένου ακόμη και του θαλάσσιου τοιχώματος που έχει σχεδιαστεί ως προστατευτικό για τις κοινότητες.

Η νέα πρωτεύουσα είχε επιλεγεί μεταξύ περισσότερων από 80 επιλογών από τον Widodo και αναδείχθηκε επειδή αντικατόπτριζε τη γεωγραφία της Ινδονησίας, όπως δήλωσε ο Suharso Monoarfa, ο υπουργός αναπτυξιακού σχεδιασμού. Κάποιοι ωστόσο, επισημαίνουν ότι η επιλογή θα μπορούσε να προκαλέσει σύγχυση, καθώς η Nusantara χρησιμοποιείται επίσης για να αναφέρεται στο έθνος του αρχιπελάγους ως σύνολο.

Η κατασκευή για την προετοιμασία της νέας πρωτεύουσας θα μπορούσε να ξεκινήσει φέτος, καθώς εγκρίθηκε σχετικό νομοσχέδιο. Με τη μετεγκατάσταση της πρωτεύουσας, η κυβέρνηση ελπίζει επίσης να αναδιανείμει τον πλούτο. Η Ιάβα φιλοξενεί το 60% του πληθυσμού της χώρας και περισσότερο από το ήμισυ της οικονομικής της δραστηριότητας, παρόλο που το Βόρνεο (Καλιμαντάν) είναι σχεδόν τέσσερις φορές μεγαλύτερο.

Στο πλαίσιο του έργου, η Τζακάρτα θα παραμείνει το εμπορικό και οικονομικό κέντρο της χώρας, αλλά οι κυβερνητικές διοικητικές λειτουργίες θα μετακινηθούν στο Ανατολικό Βόρνεο, περίπου 2.000 χιλιόμετρα βορειοανατολικά της Τζακάρτα. Η νέα πρωτεύουσα θα έχει έδρα στις περιοχές North Penajam Paser και Kutai Kartanegara. Οι περιβαλλοντολόγοι έχουν προειδοποιήσει ότι η κίνηση αυτή κινδυνεύει να επιταχύνει τη ρύπανση στο Ανατολικό Βόρνεο και να συμβάλει στην καταστροφή των τροπικών δασών που φιλοξενούν ουρακοτάγκους, αρκούδες και μακρυμύτητες πιθήκους.