Δέκα συνολικά κενά στη φορολογική μεταρρύθμιση της κυβέρνησης εντοπίζει και στηλιτεύει η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή, στην έκθεσή της που συνοδεύει το φορολογικό νομοσχέδιο, τονίζοντας, ότι παραμένουν αναλλοίωτα σε ισχύ μνημονιακά μέτρα, ενώ είναι άτολμα τα μέτρα για το δημογραφικό.
Κατά την διάρκεια κυρίως της κρίσης χρέους είχε αναχθεί στο βασικό πεδίο της ασκούμενης περιοριστικής πολιτικής, με σοβαρές συνέπειες για τη σύνθεση των δημοσίων εσόδων, την ανάπτυξη του ιδιωτικού τομέα, τις επενδύσεις και την ιδιωτική κατανάλωση, τονίζει η ΟΚΕ.
Η ασκούμενη εισπρακτική λειτουργία του φορολογικού συστήματος διατηρείται σχεδόν αναλλοίωτη παρά τις βελτιώσεις που έχουν υιοθετηθεί σε ορισμένες πτυχές του, προκαλώντας σωρεία μακρόχρονων προβλημάτων στη λειτουργία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (έλλειψη ρευστότητας, υπερχρέωση).
Προσθέτει, δε, πως η υπερφορολόγηση αποτελεί για τις επιχειρήσεις, ιδίως τις μικρές και πολύ μικρές, το βασικότερο και μεγαλύτερο εμπόδιο για την δραστηριότητα τους.
Η ΟΚΕ υπογραμμίζει, ότι η διατήρηση πλαισίου φορολόγησης επί υποθετικών εισοδημάτων όπως και η διατήρηση της φορολόγησης της δραστηριότητας των νομικών προσώπων (τέλος επιτηδεύματος), παρά τις θετικές δημοσιονομικές επιδόσεις δεν δικαιολογείται πλέον.
Είναι κρίσιμο να κατανοηθεί ότι ιδίως για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις η οικονομική κρίση που εκκίνησε το 2010 εξακολουθεί να είναι παρούσα και σήμερα, γεγονός που περιορίζει και τις αναπτυξιακές δυνατότητες της εθνικής οικονομίας, σημειώνει και προσθέτει ότι κρίνεται αναγκαία η υιοθέτηση πολιτικών άμεσης και έμμεσης ενίσχυσης της επιχειρηματικής δραστηριότητας όπως:
- Περαιτέρω μείωση του μη μισθολογικού κόστος που επιβαρύνει τη μισθωτή εργασία που υποστηρίζει τις πλέον παραγωγικές επενδύσεις, ώστε να επιτευχθεί τουλάχιστον ευθυγράμμιση με τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους.
- Βελτίωση επιμέρους άρθρων, στα σημεία εκείνα που διαπιστώνονται αποκλίσεις στην φορολογική μεταχείριση ίδιων κατηγοριών φορολογουμένων.
- Κατάργηση του τεκμαρτού προσδιορισμού του φορολογητέου εισοδήματος για ελεύθερους επαγγελματίες και ατομικές επιχειρήσεις.
- Κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος για το σύνολο των επιχειρήσεων ανεξαρτήτως μορφής και δραστηριότητας και χωρίς αντικατάστασή του όπως έγινε για τους ελεύθερους επαγγελματίες.
- Τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας ώστε τα εισοδήματα όλων των κατηγοριών του πληθυσμού να ανακτήσουν την αξία που έχασαν και χάνουν λόγω του πληθωρισμού.
- Επαναφορά του αφορολόγητου ορίου για τους Επαγγελματίες, Βιοτέχνες και Εμπόρους, στο πλαίσιο της ισονομίας και του αφορολόγητου αποθεματικού για τις επιχειρήσεις, με την προϋπόθεση επανεπένδυσης μέρους των κερδών και αύξησης θέσεων απασχόλησης.
- Εξορθολογισμός των έμμεσων φόρων (ΦΠΑ και ειδικών φόρων κατανάλωσης) και έλεγχος ώστε οι μειώσεις να περάσουν στον καταναλωτή αυξάνοντας και την αγοραστική του δύναμη.
- Άμεση διάκριση των ποσών επί των οποίων υπολογίζεται η προμήθεια των τραπεζών για τις ψηφιακές συναλλαγές (POS/IRIS κτλ) προκειμένου αυτές να υπολογίζονται επί του καθαρού ποσού είσπραξης της επιχείρησης και όχι επί των συνεισπραττόμενων φόρων και τελών (πχ ΦΠΑ, ΕΦΚ).
- Οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ να εφαρμοστούν στο σύνολο της νησιωτικής χώρας και όχι μόνο στα προτεινόμενα νησιά, χωρίς χρήση κριτηρίων εξαίρεσης όπως το ύψος του πληθυσμού.
- Εξορθολογισμός των φορολογικών προστίμων μετά από ουσιαστική διαβούλευση, καθώς η αοριστία και το γενικό εύρος κρίσιμων διατάξεων επιτρέπουν στους ελεγκτικούς μηχανισμούς να απορρίπτουν τα αποτελέσματα των επιχειρήσεων και να υιοθετούν έμμεσες τεχνικές ελέγχου, χωρίς μάλιστα επαρκή αιτιολόγηση.
Μέτρα για το δημογραφικό
Αναφορικά με το δημογραφικό, σημειώνεται ότι παρά τα μέτρα που ήδη έχουν ληφθεί για την αντιμετώπιση του δημογραφικού και τα επιπλέον μέτρα που το παρόν νομοσχέδιο προβλέπει για τη στήριξη των οικογενειών με εξαρτώμενα τέκνα, παραμένουν περιθώρια παραπέρα βελτίωσης ειδικά για τις περιπτώσεις οικογενειών με 4 τέκνα και άνω.
Ενδεικτικά, στις περιπτώσεις αυτές οι απαλλαγές που δίνονται για τεκμήρια αυτοκινήτων και κατοικίας, μπορεί να μην εξυπηρετούν στην πράξη πολύ μεγάλες οικογένειες, οπότε προτείνεται να εξεταστούν σχετικά λειτουργικές και εύλογες προσαρμογές.
Επίσης, ειδικά μεγάλες οικογένειες έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να εξαρτώνται από τα εισοδήματα ενός εκ των γονέων.
Επειδή με το παρόν νομοσχέδιο ένα οικογενειακό εισόδημα που προέρχεται από δυο μισθωτούς ή συνταξιούχους γονείς με εισοδήματα σε μεσαία εισοδηματικά κλιμάκια θα έχει πιο μεγάλη μείωση φόρου σε σύγκριση με μια οικογένεια με ίδιο αριθμό τέκνων και ίδιο εισόδημα, αλλά στην οποία αυτό το εισόδημα προέρχεται από ένα μόνο εργαζόμενο μισθωτό ή συνταξιούχο γονέα, προτείνεται να υπάρξει, για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης, μια σχετική προσαρμογή στις διατάξεις του παρόντος νομοσχεδίου.