Εξαιρετικά αρνητική εξέλιξη χαρακτηρίζεται από τον ΑΔΜΗΕ αλλά και από την ελληνική κυβέρνηση, η απόφαση της Λευκωσίας να «τρενάρει» επ’ αόριστον ουσιαστικά την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Κύπρου-Ισραήλ.

Γράφαμε εδώ και καιρό ότι ο Mανουσάκης του ΑΔΜΗΕ παλεύει πλέον μόνος εναντίον όλων στη διασύνδεση Κρήτης-Κύπρου.

Η κυβέρνηση της Λευκωσίας των αδελφών Κυπρίων, μετά την εκδίωξη του ανεκδιήγητου Νάσου Κτωρίδη από το πρότζεκτ, φαίνεται σαν να έχει θυμώσει και να έχει στυλώσει τα πόδια!

Θυμίζουμε πως πρόκειται για έργο βασικής προτεραιότητας για τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη που το έχει εξαγγείλει, αλλά και για σημαντικό ‘γρανάζι’ τόσο στη διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου (αγωγός GREGY τον οποίο ξεκίνησαν ο Δημήτρης και ο Χρήστος Κοπελούζος), όσο και στη διασύνδεση της ΕΕ με τη Σαουδική Αραβία μέσω Ελλάδας, την οποία έχουν συμφωνήσει ο διάδοχος της Σαουδικής Αραβίας και φίλος της Ελλάδας Μοχαμέντ Μπιν Σαλμάν (MBS) με τον Έλληνα Πρωθυπουργό και με τις ευλογίες της Ευρώπης.

Υπάρχει επίσης πολιτική συμφωνία κορυφής με την Αθήνα από τον Οκτώβριο ότι η είσοδος του ΑΔΜΗΕ θα γινόταν υπό την προϋπόθεση ότι και το Κυπριακό Δημόσιο θα γινόταν μέτοχος του έργου, καθώς είναι ένα έργο που ωφελεί κατά βάση την Κύπρο.

Είναι σίγουρο ότι τις αμέσως επόμενες ημέρες αναμένονται πολύ σοβαρές εξελίξεις, μετά και την ενημέρωση από τον ΑΔΜΗΕ, τόσο του μετόχου του, όσο και της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΝ αλλά και του Γραφείου του Πρωθυπουργού. Η Αθήνα έχει καταστήσει σαφές ότι οι οικονομικές υποχρεώσεις του ΑΔΜΗΕ ως promoter «τρέχουν».

Εδώ και 6 μήνες η Κυπριακή κυβέρνηση έκανε μια μελέτη για να δει αν το έργο είναι… καλό (ένα έργο που το στηρίζει από το 2011), και τώρα λέει ότι χρειάζεται μια ακόμα μελέτη.

Ο κος Μανουσάκης περνάει πλέον το μήνυμα στην κυβέρνηση ότι ο Διαχειριστής έχει κάνει το χρέος του ως προς την διασφάλιση της χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έχει ξοδέψει χρήματα, αλλά από εδώ και πέρα χρειάζεται και η Κυπριακή Δημοκρατία να λάβει τις τελικές αποφάσεις της.

Τώρα η Λευκωσία ζητάει νέα επικαιροποίηση όλων των τεχνικο-οικονομικών δεδομένων που συνθέτουν το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου – Κρήτης.

Πώς θα γίνει αυτή η επικαιροποίηση; με νέα μελέτη κόστους – οφέλους από τον ΑΔΜΗΕ. Και όχι μόνον.

Η Λευκωσία θέλει νέα συμφωνία διασυνοριακής κατανομής του κόστους μεταξύ των καταναλωτών στην Κύπρο και την Ελλάδα, προκειμένου να λάβει την τελική επενδυτική της απόφαση για συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας που θα πραγματοποιήσει τη σύνδεση (Great Sea Interconnector).

Τι λένε οι αδελφοί Κύπριοι πως άλλαξε;

Θέλουν ο ΑΔΜΗΕ να καταθέσει στις ρυθμιστικές αρχές ενέργειας των δύο χωρών νέα μελέτη κόστους – οφέλους (CBA), ώστε να βρεθούν τα πραγματικά οφέλη για το κάθε ένα από τα ηλεκτρικά συστήματα (και τις οικονομίες) των δύο χωρών.

Μάλιστα απαιτούν να γίνει, νέος καταμερισμός του κόστους που θα πληρώσουν οι καταναλωτές των δύο χωρών, μέσω ενός μικρού τέλους ανά κιλοβατώρα σε βάθος περίπου τριών δεκαετιών.

Οι Κύπριοι λένε πλέον πως τα οφέλη της πλεονάζουσας πράσινης ενέργειας στην Ελλάδα θα είναι μεγαλύτερα από τα οφέλη για τους παραγωγούς στην Κύπρο. Συνεπώς, ζητούν πλήρη ανατροπή της συμφωνίας του 2017, που προβλέπει ότι η αποπληρωμή του κεφαλαιουχικού κόστους θα γίνει κατά 63% από τους Κύπριους καταναλωτές και κατά 37% από τους καταναλωτές στην Ελλάδα.

Αυτή η απόφαση-συμφωνία ανανεώθηκε στην πρόσφατη συνάντηση του Κυριάκου Μητσοτάκη και του Κύπριου Προέδρου κου Χριστοδουλίδη.

«Είχαμε την εντύπωση πως το καλώδιο θα ήταν κυρίως εξαγωγικό από Κύπρο προς το ευρωπαϊκό δίκτυο» λένε οι αδελφοί Κύπριοι για ένα πρότζεκτ που το τρέχουν από το 2011 και έχουν συμφωνήσει σε όλα με την Αθήνα τόσο το 2017, όσο και το 2023!

Μάλιστα (κάνουν πως) ξεχνούν και τη συμφωνία που έγινε τον Οκτώβριο του 2023 με τη EuroAsia Interconnector, για να καταστεί ο ΑΔΜΗΕ νέος φορέας υλοποίησης του έργου.

 

Κρήτη – Κύπρος – Ισραήλ – εμπλοκή

Η σοβαρή εμπλοκή με το καλώδιο Κρήτη – Κύπρος-Ισραήλ έχει προκαλέσει μεγάλο προβληματισμό και εκτός των δύο χωρών.

Η γαλλική Nexans, κατασκευαστής του καλωδιακού τμήματος, παρακολουθεί πολύ στενά τις εξελίξεις και έχει ήδη στείλει επιστολές, τόσο προς τα υπουργεία Οικονομικών και Ενέργειας της Κύπρου, όσο και προς τους ρυθμιστές των δύο χωρών.

Στις μεν επιστολές προς τα υπουργεία, η γαλλική εταιρεία, αναφέρεται στην πολύ σημαντική άρση της ενεργειακής απομόνωσης της Κύπρου και στην ανάγκη η Λευκωσία να στηρίξει το έργο, στις δε, προς τους ρυθμιστές των δύο χωρών τους καλεί να προχωρήσουν και να κάνουν ταχύτερα τη δουλειά τους για να στηριχτεί η οικονομική βιωσιμότητα του έργου.

«Η επιστολή του κυπριακού υπουργείου Ενέργειας με την οποία ζητά από τον ΑΔΜΗΕ, ως promoter της διασύνδεσης Κρήτης – Κύπρου, να εκπονήσει νέα μελέτη κόστους – οφέλους για να αποφασίσει η Λευκωσία αν θα συμμετάσχει ή όχι ως μέτοχος στο έργο, είναι σίγουρα πολύ αρνητική εξέλιξη» λένε κομψά στην Αθήνα.

Η μελέτη κόστους οφέλους δεν είναι απλό Due Diligence που κάνει ένας μέτοχος για να κρίνει αν ένα έργο είναι κερδοφόρο ή όχι. Μια cost benefit analysis (CBA) γίνεται όταν πρόκειται να αποφασιστεί αν θα πρέπει να γίνει μια διασύνδεση ή όχι.

Αλλά αντίδραση ετοιμάζει και ο ΑΔΜΗΕ προς το κυπριακό υπ. Ενέργειας. Σε αυτήν θα θυμίζει ότι «η Λευκωσία έχει στηρίξει μέχρι σήμερα το έργο σε όλες τις λίστες PCI, ότι οι αποφάσεις των ρυθμιστών πρέπει να γίνουν σεβαστές και ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος να ζητείται νέα μελέτη κόστους – οφέλους θεωρώντας δεδομένη τη στήριξη της Κυπριακής Δημοκρατίας στο έργο».

Ο ΑΔΜΗΕ δεν μπορεί να προχωρήσει στις διαδικασίες χρηματοδότησης, δηλαδή να πάρει Term Sheet από τις τράπεζες, τους βασικούς όρους που προβλέπει μια δανειακή συμφωνία. Κάθε Term Sheet από τράπεζες πρέπει να έχει ως προαπαιτούμενο να έχουν ληφθεί αυτές οι αποφάσεις.

Τέλος και οι ρυθμιστές, ΡΑΑΕΥ και ΡΑΕΚ έχουν καθυστερήσει πάρα πολύ να μεταβιβάσουν το έργο από τον παλιό promoter Euroasia Interconnector στο νέο, δηλαδή στον Great Sea Interconnector. Kυρίως όμως δεν έχουν ακόμη λάβει τις απαραίτητες τυπικές αποφάσεις που διασφαλίζουν το έσοδο του έργου.

«Είναι κάτι πολύ κρίσιμο, καθώς χωρίς διασφαλισμένο έσοδο του έργου δεν υποστηρίζεται το Business Plan που δίνει ο ΑΔΜΗΕ προς τους υποψήφιους επενδυτές. Δίχως αυτές τις αποφάσεις δεν μπορούν να μπουν νέοι επενδυτές στο έργο» μας λένε κυβερνητικές πηγές στην Αθήνα.

Κατάπληκτοι παρακολουθούν οι Αμερικανοί

Το αμερικανικό Δημόσιο διαπραγματεύεται το 10% της Great Sea Interconnector (GSI).

Πρόκειται για το αμερικανό Development Finance Corporation (DFC), με ετήσιο προϋπολογισμό σχεδόν ένα τρισεκατομμύριο δολάρια και «προωθεί ανά το κόσμο μόνο έργα τα οποία συνάδουν με τα αμερικανικά συμφέροντα» όπως αναφέρεται στο καταστατικό του.

Πρόσφατα συνέδραμε και στην OΝΕΧ για την απόκτηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας.

Θέλουν όμως και οι αμερικανοί να δούν ενδιαφέρον από τους άλλους για να μπούν στο έργο.

Εν τω μεταξύ «παρακολουθούμε κατάπληκτοι» όπως λέει στέλεχος της αμερικανικής Πρεσβείας στην Αθήνα.

Οι υπόλοιποι ρυθμιστές καθυστερούν πάρα πολύ, δεν έχουν ακόμα προχωρήσει τις διαδικασίες για τη μεταβίβαση στον Great Sea Interconnector, της γνωστής «Μεγάλης θάλασσας», σχεδίου των 2 δις δολαρίων.

Αλλά και το Ισραηλινό fund Αluma (με το οποίο είχε υπογραφεί τον περασμένο Αύγουστο MOU) δεν φαίνεται να βιάζεται παρόλο που έχει σημαντικά συμφέροντα στη συνέχεια της διαδρομής μετά την Κύπρο.

Ζυμώσεις, τηλεδιασκέψεις και δια ζώσης συναντήσεις γίνονται, αλλά με ρυθμούς χελώνας.

Εάν μπούν τελικά οι αμερικανοί θα είναι ο 5ος μέτοχος στη «Μεγάλη Θάλασσα», μαζί με τους ΑΔΜΗΕ, Κυπριακή Δημοκρατία (όταν φιλοτιμηθεί), Aluma -Ισραήλ (όταν το αποφασίσουν) και TAQA (Αμπου Ντάμπι).

Η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας- Κύπρου – Ισραήλ έχει μήκος 1.200 χλμ και δυναμικότητα 2 GW.

Η εξήγηση που δίνει Έλληνας καθηγητής

Όμως τι πυροδότησε όλες αυτές τις επιφυλάξεις και πώς γίνεται το Φεβρουάριο το υπουργικό συμβούλιο της Κυπριακής Δημοκρατίας να δηλώνει ότι η χώρα θα μπει στο μετοχικό κεφάλαιο του Great Sea Interconnector με έως 100 εκατ. ευρώ, αλλά ένα μήνα μετά να αλλάζει γραμμή;
Δεν είναι πολύ αθώα η εξήγηση που μας έδωσε Έλληνας Καθηγητής Πολυτεχνείου που έχει ασχοληθεί με μελέτες πάνω στο θέμα, αλλά είναι αρκούντως πειστικό: «Η Λευκωσία άρχισε να …τσινάει και να υπονομεύει το έργο, εδώ και έξι μήνες που έχασε τη διοίκησή του, με την απόλυτα σωστή εκδίωξη του ανίκανου Νάσου Κτωρίδη! Έχασαν την εργολαβία και όσα αυτή συνεπάγεται αν με εννοείς και τώρα δεν θέλουν να βάλουν στο έργο ούτε …ευρουλάκι τσακιστό, αφού δεν θα πάει σε δικές τους επιλογές…».
Προσέθεσε μάλιστα με νόημα: «οι αδελφοί Κύπριοι, δεν ήταν μεν αποτελεσματικοί αλλά δεν είναι και …χαζοί!».

 

Τι καλείται να κάνει τώρα ο ΑΔΜΗΕ

Πλέον ο ΑΔΜΗΕ καλείται να καταθέσει στις ρυθμιστικές αρχές ενέργειας των δύο χωρών νέα μελέτη κόστους – οφέλους (CBA), ώστε να καταστούν σαφή τα οφέλη για το κάθε ένα από τα ηλεκτρικά συστήματα (και τις οικονομίες) των δύο χωρών και στη συνέχεια να γίνει, αν κριθεί ότι χρειάζεται, νέος καταμερισμός του κόστους που θα πληρώσουν οι καταναλωτές των δύο χωρών, μέσω ενός μικρού τέλους ανά κιλοβατώρα σε βάθος περίπου τριών δεκαετιών.

Αυτό που καθιστά για την κυπριακή πλευρά αναγκαία τη νέα μελέτη και πιθανόν τον νέο καταμερισμό κόστους είναι, η έντονη άποψη πολλών παραγόντων της ενέργειας, στην Κύπρο ότι από τη διασύνδεση τα οφέλη για τους παραγωγούς της πλεονάζουσας πράσινης ενέργειας στην Ελλάδα και ευρύτερα για το ηλεκτρικό σύστημα της χώρας θα είναι μεγαλύτερα -ή τουλάχιστον στο ίδιο επίπεδο- με τα οφέλη για τους παραγωγούς στην Κύπρο και την τοπική οικονομία, καθώς θα μπορούν να προσδοκούν σε εξαγωγές ενέργειας στην Κύπρο, αλλά αργότερα ίσως και προς Ισραήλ.

Συνεπώς, οι θιασώτες αυτής της εκτίμησης κρίνουν πως δεν συντρέχουν σήμερα οι λόγοι που οδήγησαν, το 2017, στην απόφαση η αποπληρωμή του κεφαλαιουχικού κόστους να γίνει κατά 63% από τους Κύπριους καταναλωτές και κατά 37% από τους καταναλωτές στην Ελλάδα, καθώς τότε υπήρχε η εντύπωση πως το καλώδιο θα ήταν κυρίως εξαγωγικό από Κύπρο προς το ευρωπαϊκό δίκτυο.

Οι Κύπριοι τονίζουν πως πέραν της πολύ σημαντικής -και ανεκτίμητης οικονομικής αξίας- άρσης της ενεργειακής απομόνωσης της Κύπρου, που εξασφαλίζεται από το καλώδιο, θα πρέπει να προσμετρηθεί και το μεγάλο όφελος από την πιθανή διοχέτευση στο κυπριακό δίκτυο πολύ φθηνότερης ευρωπαϊκής πράσινης ενέργειας, σε σύγκριση με την ενέργεια που πωλείται σήμερα σε πολύ υψηλές τιμές στην Κύπρο.

Προσθέτουν πως έχει και η κυπριακή παραγωγή ηλεκτρισμού από φωτοβολταϊκά (η οποία ήδη «ταλαιπωρείται» με ποσοστά απόρριψης ενέργειας σε ποσοστά 60-70% για αρκετούς μήνες τον χρόνο) πολλές προοπτικές πωλήσεων σε χώρες της Ευρώπης, αξιοποιώντας το εξαιρετικό ηλιακό δυναμικό της και τη διασύνδεση.

Η Αθηνά πιέζει, ενώ η Λευκωσία στύλωσε τα πόδια

Ακολούθησε η άσκηση πιέσεων, με διάφορους τρόπους και μέσω πολλών καναλιών, από την πλευρά της Ελλάδας με εμπλοκή και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, σύμφωνα με κάποιες πληροφορίες- για να κλείσει το θέμα το ταχύτερο και να ανακοινωθεί η τελική απόφαση της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Στο πλαίσιο επαφών που έγιναν διά ζώσης αλλά και μέσω τηλεδιασκέψεων και τηλεφωνικών συνομιλιών, ο ΑΔΜΗΕ αλλά και η Κυβέρνηση της Ελλάδας τόνισαν την ανάγκη η απόφαση να ληφθεί τάχιστα, καθώς οι οικονομικές υποχρεώσεις του σημερινού φορέα υλοποίησης τρέχουν και θα πρέπει αυτές να αναληφθούν από την εταιρεία, στο πλαίσιο μιας νέας μετοχικής δομής.

Παρόλο που οι πιέσεις ήταν και παραμένουν έντονες, η κυπριακή Κυβέρνηση δεν ενέδωσε στην απόσυρση των προϋποθέσεων που είχαν τεθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο τον Φεβρουάριο. Δηλαδή, εξακολουθεί να θεωρείται αναγκαία η πραγματοποίηση νέας μελέτης κόστους – οφέλους (CBA) από τον ίδιο τον ΑΔΜΗΕ, η κατάθεσή της στις ρυθμιστικές αρχές ΡΑΕΚ και ΡΑΕ προς αξιολόγηση, η έγκριση ενός πιθανού νέου υπολογισμού του τελικού κόστους κατασκευής και πόντισης του καλωδίου διασύνδεσης και βέβαια η λήψη νέας απόφασης, αν το επιβάλλει η νέα μελέτη, για τον επιμερισμό του κόστους μεταξύ των καταναλωτών των δύο χωρών.

Εννοείται πως το αίτημα της κυπριακής Κυβέρνησης και της τοπικής ρυθμιστικής αρχής για μια νέα μελέτη και μια νέα απόφαση διασυνοριακής κατανομής του κόστους (CBCA) έχει εξοργίσει την Αθήνα, καθώς απαιτεί αρκετό χρόνο για τις απαραίτητες διαδικασίες. Ήδη ο ΑΔΜΗΕ έχει διαμαρτυρηθεί για καθυστερήσεις που θεωρεί ότι υπάρχουν από μέρους των δύο ρυθμιστικών αρχών, ως προς την επίσημη μεταβίβαση του έργου από τον EuroAsia Interconnector στον Great Sea Interconnector.

Ο ΑΔΜΗΕ ενίσταται επίσης στην απόφαση που έλαβε η ΡΑΕΚ τον περασμένο Οκτώβριο (αμέσως μετά την ανάληψη του έργου από τον Έλληνα Διαχειριστή Μεταφοράς) για ανάκτηση της κεφαλαιουχικής δαπάνης του έργου σε 35 χρόνια από την ουσιαστική έναρξη των έργων (πόντιση καλωδίου) αντί σε 25, όπως προέβλεπε προηγούμενη απόφαση της ΡΑΕΚ.

Ο ΑΔΜΗΕ διεκδικεί την αναθεώρηση της απόφασης και επανακαθορισμό των 25 χρόνων ως της χρονικής περίοδου για ανάκτηση του κόστους της διασύνδεσης μέσω του τέλους που θα πληρώνουν οι καταναλωτές ρεύματος.

Οι όροι που βάζει η Λευκωσία

Μετά τη συμφωνία που έγινε τον Οκτώβριο του 2023 με τη EuroAsia Interconnector, για να καταστεί ο ΑΔΜΗΕ νέος φορέας υλοποίησης του έργου, η κυπριακή Κυβέρνηση εκφράστηκε, κυρίως μέσω του υπουργού Ενέργειας Γιώργου Παπαναστασίου, με σαφέστερο τρόπο υπέρ της γεωπολιτικής και ενεργειακής σημασίας της διασύνδεσης, αλλά και υπέρ της συμμετοχής της χώρας στο έργο, ειδικότερα με απόκτηση μετοχικού κεφαλαίου στην εταιρεία ειδικού σκοπού που συνέστησε στο μεταξύ ο ΑΔΜΗΕ, για να προχωρήσει τη διασύνδεση (Great Sea Interconnector).

Ακολούθησε τον Φεβρουάριο του 2024 απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου της Κύπρου, με την οποία επιβεβαιωνόταν μεν η πρόθεση της Κυπριακής Δημοκρατίας να συμμετάσχει στην εταιρεία κατασκευής του έργου με 100 εκατ. ευρώ, αλλά υπό κάποιες προϋποθέσεις.

Όπως είχε δηλώσει μετά τη συνεδρία του Υπουργικού ο κ. Παπαναστασίου «θα γίνουν οι μελέτες από κοινού με άλλα ενδιαφερόμενα μέρη, όπως είναι ο ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας της Ελλάδας), όπως επίσης και μελέτη δέουσας επιμέλειας επί της νομικής και οικονομικής πτυχής του θέματος. Αφού ολοκληρωθούν και δοθεί το πράσινο φως από τις μελέτες αυτές, πρόσθεσε ο κ. Παπαναστασίου, ο υπουργός Οικονομικών και ο υπουργός Ενέργειας θα φέρουν στο Υπουργικό Συμβούλιο την εισήγηση για τελική επενδυτική απόφαση.

Εκείνη η απόφαση του Υπουργικού είχε προκαλέσει κάποια έκπληξη σε αρμόδιες κυβερνητικές Αρχές στην Ελλάδα, καθώς θεωρούσαν βέβαιη τη λήψη τελικής – δεσμευτικής απόφασης από μέρους της κυπριακής Κυβέρνησης, χωρίς την ουρά των νέων μελετών.

Στην Ελλάδα μιλούσαν για προκαταρκτική συμφωνία του ελληνικού και κυπριακού κράτους, πριν την αγορά της EuroAsia Interconnector από τον ΑΔΜΗΕ, για τη συμμετοχή της Κύπρου στο έργο. Τα δημοσιεύματα υποστήριζαν πως η συμμετοχή της Κύπρου με σημαντικό ποσοστό μετοχών στην εταιρεία ειδικού σκοπού για την εκτέλεση του έργου ήταν μια προϋπόθεση που είχε τεθεί ώστε να προχωρήσει και να καταστεί ο ΑΔΜΗΕ φορέας υλοποίησης της διασύνδεσης.

Κομβικό ρόλο στη χρονική μετάθεση της λήψης τελικής επενδυτικής απόφασης από την κυπριακή Κυβέρνηση διαδραμάτισαν οι πολλές επιφυλάξεις στο Υπουργείο Οικονομικών, ιδιαίτερα από πλευράς του γενικού διευθυντή Γιώργου Παντελή, τις οποίες εν μέρει, τουλάχιστον, συμμερίζεται και ο υπουργός Μάκης Κεραυνός.

Πότε ξεκίνησαν οι διεργασίες

Η πρώτη συμφωνία υπολογισμού του κόστους κατασκευής του έργου της διασύνδεσης και κατανομής του κόστους στους καταναλωτές των δύο χωρών επιτεύχθηκε από τις ρυθμιστικές αρχές (ΡΑΕΚ και ΡΑΕ) τον Οκτώβριο του 2017.

Με βάση εκείνη την απόφαση, το κόστος για τη διασύνδεση Κύπρου – Κρήτης υπολογίστηκε στα 1,5 δισ. ευρώ και θα το αποπληρώσουν κατά 63% οι Κύπριοι καταναλωτές ηλεκτρισμού και κατά 37% οι καταναλωτές στην Ελλάδα, καθώς κρίθηκε πως το έργο εξυπηρετεί κατά κύριο λόγο το κυπριακό ηλεκτρικό σύστημα, αίροντας την απομόνωσή του, αυξάνοντας την ασφάλεια και την ευστάθεια του και επιτρέποντας την ανάπτυξη πολύ περισσότερης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Ακολούθησε, τον Ιούλιο του 2023, επικαιροποίηση της απόφασης του 2017, με τις δύο ρυθμιστικές αρχές να αποδέχονται το αναθεωρημένο κόστος κατασκευής του έργου, όπως το είχε καταθέσει ενώπιον τους ο τότε φορέας υλοποίησης, EuroAsia Interconnector. Το αναθεωρημένο κόστος υπολογίστηκε στα 2 δισ. ευρώ, από 1,5 δις που ήταν ο υπολογισμός το 2017.

Το ποσοστό κατανομής κόστους (63% και 37%) παρέμεινε το ίδιο. Από το κόστος πρέπει να αφαιρεθούν τα 657 εκατ. ευρώ που θα παραχωρήσει ως χορηγία η ΕΕ.

Το αναλυτικό κόστος του έργου

Με βάση την επικαιροποιημένη συμφωνία CBCA του περασμένου Ιουλίου, το κόστος του έργου υπολογίστηκε ως εξής:

  • Κατασκευή, προμήθεια και εγκατάσταση του σταθμού μετατροπής τάσης, κόστος 374,8 εκατ., από 230 εκατ. που είχαν προϋπολογιστεί αρχικά.
  • Προμήθεια και εγκατάσταση υποθαλάσσιων καλωδίων για ισχύ 1.000 μεγαβάτ, κόστος 1,411.7 εκατ. ευρώ, από 1,165 εκατ. που υπολογίστηκε αρχικά.
  • Άλλες δαπάνες για χερσαία έργα υποδομής, κόστος 152.7 εκατ., έναντι 180 εκατ. που καθορίστηκαν προηγουμένως.
  • Συνολικό κόστος, 1.939.2 εκατ. ευρώ, αντί 1,575 εκατ. που προέβλεπε η ρυθμιστική απόφαση του 2017.

Διαβάστε ακόμη: