Απέτυχε παταγωδώς ο Πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ κος Μάνος Μανουσάκης στο σημαντικό θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Κύπρου-Ισραήλ κόστους 2 δις ευρώ και ανάγκασε τελικά τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να αναλάβει διακριτικά πρωτοβουλίες μήπως και λυθεί το θέμα.

Ο Πρωθυπουργός, μετά την θορυβώδη αποτυχία Μανουσάκη, είχε πρόσφατα τηλεφωνικές επικοινωνίες off the record με τον Πρόεδρο της Κύπρου κο Νίκο Χριστοδουλίδη, ώστε να καμφθεί η αντίδραση της Λευκωσίας και να συνεχιστεί το έργο.

Επισήμως το Μέγαρο Μαξίμου δεν σχολιάζει και καλά κάνει. Ο ΑΔΜΗΕ είναι ιδιωτική εταιρία με μεγαλύτερο μέτοχο το Ελληνικό Δημόσιο, αλλά και ισχυρή συμμετοχή της Grid, του κρατικού κινεζικού κολοσσού. Συνεπώς οι κινήσεις πρέπει να είναι απόλυτα διακριτικές και να μην δημοσιοποιούνται ούτε να επιβεβαιώνονται και έτσι ακριβώς γίνεται.

Αν και η κυβέρνηση Χριστοδουλίδη φαινόταν πλήρως αρνητική εδώ και καιρό ως προς στο σενάριο εισόδου της στο μετοχικό κεφάλαιο του Great Sea Interconnector, ο κος Μανουσάκης όπως λένε οι εμπλεκόμενοι, έλεγε ψέματα στην κυβέρνηση λέγοντας πως είναι ζήτημα λίγου χρόνου η μεταστροφή των Κυπρίων.

Ο κος Μανουσάκης μετέβη και στην Κύπρο για να παρουσιάσει την πλήρη μελέτη κόστους – οφέλους για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου, σε ένα αρνητικό για τον ίδιο ακροατήριο και όπως αναμενόταν «έφαγε πόρτα» από τους Κύπριους.

Αφού απέτυχε πλήρως και διαπίστωσε τα αδιέξοδα της παρέμβασής του, ο κος Μανουσάκης με μεγάλη καθυστέρηση αναγκάστηκε να παραδεχτεί ότι, αν δεν αλλάξει αυτή την απόφαση η Ρυθμιστική Αρχή Κύπρου, τότε το έργο δεν θα προχωρήσει.

Μάλιστα, ο Πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ δεν τόλμησε να κατέβει και τρίτη φορά στην Κύπρο για διαβουλεύσεις επειδή εκεί ήταν ανεπιθύμητος πλέον και έστειλε τους υπηρεσιακούς!

Επίσης ο κος Χαράλαμπος Έλληνας, ίσως ο κορυφαίος ειδικός για τα ενεργειακά στην Κύπρο, επιτέθηκε ανοιχτά και δημόσια στον κο Μανουσάκη δηλώνοντας ότι «βρίσκει πολύ παράξενο τον ισχυρισμό του Προέδρου του ΑΔΜΗΕ πως το έργο δεν θα είναι βιώσιμο με την απόφαση που πήρε η ΡΑΕΚ».

Σχολιάζοντας αυτό τον ισχυρισμό του κου Μανουσάκη, ο Δρ Έλληνας ανέφερε «είναι ένα έργο 2 δισ. ευρώ, ενώ η ανάκτηση του κόστους από τους Κύπριους καταναλωτές ανέρχεται σε περίπου 25 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Δεν πιστεύω ότι το έργο των 2 δισ. ευρώ θα είναι μη βιώσιμο, μόνο και μόνο για 25 εκατ. τον χρόνο. Αν είναι έτσι, τότε έχουν πρόβλημα ο κος Μανουσάκης και ο ΑΔΜΗΕ, κάτι δεν κάνουν καλά».

Και ο Παπαναστασίου εναντίον Μανουσάκη

Επίσης σε πρόσφατη επιστολή του υπουργού Ενέργειας της Κύπρου Γιώργου Παπαναστασίου προς τον κο Μανουσάκη, η κυπριακή πλευρά εξέφραζε έντονο προβληματισμό για μετοχικό κεφάλαιο του έργου και τις τεχνικές λεπτομέρειες αφήνοντας σαφείς αιχμές κατά του Προέδρου του ΑΔΜΗΕ, που φαίνεται να έχει αποτύχει πλήρως στην προσπάθεια που ανέλαβε με περίσσεια αυτοπεποίθηση αλλά χωρίς τις διοικητικές ικανότητες που χρειάζονται.

Θέλει όμως να είναι συνιδιοκτήτης του asset και να συνδιαχειρίζεται υπό την αίρεση πάντα της έγκρισης της μελέτης κόστους – οφέλους (CBA) από διεθνή οίκο, η οποία ωστόσο φαίνεται να περνά σε δεύτερη μοίρα.

Ο κος Μανουσάκης μετά από καταστροφική για το έργο αβελτηρία και καθυστέρηση, δήλωσε ότι θα ζητήσει, κατόπιν εορτής φυσικά, την αναθεώρηση της απόφασης της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας της Κύπρου.

Ανακάλυψε μάλιστα ότι «σε διαφορετική περίπτωση το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου είναι μη βιώσιμο και θα σταματήσει» πράγματα που έπρεπε να έχει πεί από Απρίλιο.

Τότε έλεγε προς την Ελληνική κυβέρνηση πως «έφερα με τα νερά μου του Κύπριους, μην ανησυχείτε, το ελέγχω το παιχνίδι» και τώρα αναγκάζεται ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης να κατέβει στην Κύπρο (για τη μαύρη επέτειο της τουρκικής εισβολής) και να διαπραγματεύεται ανεπίσημα με τον Νίκο Χριστοδουλίδη το πρότζεκτ από την αρχή.

Μετά από ένα δίμηνο κομπασμών, υπεραισιοδοξίας και σιγουριάς, ο κος Μανουσάκης «σήκωσε τα χέρια ψηλά» και διαμήνυσε με τραγική καθυστέρηση, πως μόνο με πολιτική παρέμβαση θα μπορούσε να επιλυθεί το μέγα πρόβλημα με μεγάλη γεωστρατηγική σημασία που ενδιαφέρει σφόδρα και τους Αμερικανούς.

Απέτυχε ο ίδιος, παρόλο που γνώριζε την άποψη της Λευκωσίας από τον Απρίλιο, και τώρα βάζει μπροστά την κυβέρνηση της Αθήνας.

Η ΡΑΕΚ αποφάσισε ότι οι πληρωμές για το έργο θα αρχίσουν μόνο όταν ολοκληρωθεί και όχι από το στάδιο της κατασκευής, όπως θέλει ο ΑΔΜΗΕ, κάτι που θεωρείται πρωτοφανές και ο κος Μανουσάκης προσπάθησε να το επιβάλλει με το «έτσι θέλω».

Έξω φρένων και οι Αμερικάνοι

Εκθέτει έτσι ο κος Μανουσάκης και την αμερικανική πλευρά, με την πρεσβεία να πνέει μένεα εναντίον του. Θυμίζουμε την πρόσφατη επισημοποίηση του ενδιαφέροντος του αμερικανικού κρατικού fund DFC με 1 τρις (one trillion) διαθέσιμα, για είσοδο στο project της διασύνδεσης Ελλάδας- Κύπρου- Ισραήλ, με τον Great Sea Interconnector που αποτελεί βαρύνουσας σημασίας εξέλιξη και ανοίγει νέους δρόμους για την υλοποίηση του κομβικού αυτού ενεργειακού έργου.

Το κατά πόσο οι διαβουλεύσεις κορυφής πλέον, της ελληνικής με τη κυπριακή κυβέρνηση θα βοηθήσουν ώστε να γίνει περισσότερο κατανοητό ότι το έργο είναι επωφελές για το νησί, μένει να φανεί. Η ουσία είναι πως η αποτυχία Μανουσάκη τους έχει φέρει όλους σε δυσχερέστατη θέση.

Ουκ ολίγες φορές στο παρελθόν, η κυπριακή πλευρά είχε δείξει σημάδια πολιτικής βούλησης να «τρέξουν» οι διαδικασίες, ωστόσο στη πορεία υπήρξε αδιέξοδο.

Για το σκοπό αυτό, έγινε πρόσφατα σύσκεψη στο Μαξίμου, υπό τον Πρωθυπουργό, με τον ΥΠΕΝ Θόδωρο Σκυλακάκη και τον κο Μανουσάκη.

Σε αυτή τη σύσκεψη, ο Πρωθυπουργός, βλέποντας την αποτυχία του κου Μανουσάκη , αποφάσισε να δράσει ο ίδιος.

Οι εξελίξεις θα ‘φουντώσουν’ στη συνάντηση Μητσοτάκη – Χριστοδουλίδη στις 20 Ιουλίου. Ο Πρωθυπουργός θα μεταβεί στη Λευκωσία για τις εκδηλώσεις καταδίκης της τουρκικής εισβολής.

Ένα άλλο μεγάλο ερώτημα είναι τί θα πράξει η ΕΕ και η Κομισιόν, που έχει ήδη πληρώσει 657 εκατομμύρια. Με αγωνία παρακολουθεί τις εξελίξεις και η γαλλική Nexans, που έχει μέχρι σήμερα κατασκευάσει 50 χλμ. καλωδίου, με τον ΑΔΜΗΕ να της έχει καταβάλει δόσεις, ύψους κοντά στα 130 εκατ. ευρώ.

Η Λευκωσία δέχεται μεγάλες πιέσεις και από πολλές πλευρές για να διευκολύνει την κατασκευή του Great Sea Interconnector, ωστόσο η κυπριακή κυβέρνηση δεν είναι διατεθειμένη να μετατρέψει σε μια τυπική διαδικασία την εξέταση της μελέτης κόστους – οφέλους. Επιπλέον, την απόφαση της ΡΑΕΚ υπερασπίζονται αρκετοί, παρότι αυτό δεν άρεσε καθόλου στον κο Μανουσάκη που, όπως λένε πολλοί σε Αθήνα και Λευκωσία «ζεί σε ένα δικό του κόσμο».

Ο βίος και η πολιτεία του αξιότιμου Μάνου Μανουσάκη

Οι φωτογραφικές προσλήψεις

Ο … άρχοντας του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης, γέμισε το Διαχειριστή με φωτογραφικές προσλήψεις. Όταν ρωτήθηκε από δικό του στέλεχος απάντησε αυτοκρατορικά’ : «εδώ είμαστε περίπου σαν …ιδιωτικός τομέας και θα προσλάβω αυτούς που θέλω εγώ. Να φανταστείς ότι μου έστειλε βιογραφικά ο (αναφέρει πρωτοκλασάτο υπουργό με χαρακτηριστικό μικρό όνομα) για να τα δώ, του είπα πως θα τους προσλάβω και τελικά πήρα τους δικούς μου εγώ και όχι τους ανθρώπους του Υπουργού. Δεν υπολογίζω υπουργούς εγώ και θα φοβηθώ τώρα όσα μου γράφουν; Θα προσλάβω αυτούς που θέλω. Εγώ είμαι το αφεντικό εδώ και έτσι λειτουργώ. Τέλος…»
Τέλος ναι, αλλά για ποιόν δεν ξέρω…

Προσέλαβε εκπαιδευτή σκύλων!

Να θυμίσω πως την άνοιξη του 2019 επί ΣΥΡΙΖΑ, πριν τις εκλογές, ο … «βαμμένος» Συριζαίος τότε κος Μάνος Μανουσάκης (σ.σ. δεν πρόκειται περί συνωνυμίας, ο ίδιος είναι…) προσέλαβε εκπαιδευτή σκύλων (μάλιστα, εκπαιδευτή σκύλων!) στον ΑΔΜΗΕ.

Ο «τυχερός» ήταν ο Γ.Χ. στον οποίο ανατέθηκε απευθείας το έργο “εντοπισμός, περίθαλψη και εκπαίδευση των αδέσποτων τετράποδων που βρίσκονται στους εργασιακούς χώρους του ΑΔΜΗΕ”.

Όπως αναφέρει το έγγραφο έγκρισης με ημερομηνία 22/5/2019, θα παράσχει τις υπηρεσίες τους σε υποσταθμούς της εταιρείας και όχι στα κεντρικά.

Το αιτιολογικό της ανάθεσης αναφέρει: “Σε διάφορους εργασιακούς χώρους του ΑΔΜΗΕ κυκλοφορούν αδέσποτα τετράποδα για τα οποία δεν γνωρίζουμε την ακριβή κατάσταση της υγείας τους εάν είναι εμβολιασμένα ή αν μεταφέρουν μολυσματικές ασθένειες. Με σκοπό την προστασία της υγιεινής των εργαζομένων καθώς και των επισκεπτών στους εργασιακούς χώρους του ΑΔΜΗΕ κρίνεται σκόπιμη η συνεργασία με πιστοποιημένο εκπαιδευτή σκύλων, ο οποίος θα μεριμνήσει για τον εντοπισμό, την υγειονομική περίθαλψη και την εκπαίδευση των αδέσποτων τετράποδων”, αναφέρει το …μνημειώδες έγγραφο έγκρισης της απευθείας ανάθεσης με κόστος 450 ευρώ για κάθε τετράποδο.

Δηλαδή σε τι θα εκπαιδεύονταν τα χαριτωμένα αδέσποτα, δεν μας είχε πεί τότε ο «υπεργίγας» Μάνος; Να πείσουν του Κύπριους αδελφούς ώστε να πάρουν μέρος στην ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Κύπρου-Ισραήλ;

Μου λένε πάντως πως τα αδέσποτα δεν εξαφανίστηκαν από τις υπηρεσίες του ΑΔΜΗΕ. Αντίθετα ‘εξαφανίστηκε’ ο εκπαιδευτής που προφανώς «χώθηκε» σε κάποιο γραφείο έκτοτε, αφήνοντας τα συμπαθή τετράποδα να βολτάρουν….

Από σκληρός συριζαίος όταν διορίστηκε από τον Πιτσιόρλα έγινε …ταλιμπάν της ΝΔ!

Ο κος Μάνος Μανουσάκης διορίστηκε στον ΑΔΜΗΕ από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και Τσίπρα πριν από …αμέτρητα χρόνια. Εντάξει αμέτρητα δεν είναι αλλά επειδή έχει ριζώσει στην καρέκλα, τα στελέχη του ΑΔΜΗΕ, έμπειροι μηχανικοί με πολλά χιλιόμετρα καριέρας στην πρώτη γραμμή, λένε χαριτολογώντας ότι «ο Μανουσάκης ήρθε στον ΑΔΜΗΕ πριν ακόμη…ιδρυθεί ο ΑΔΜΗΕ!».

Κάτι σαν τα ανέκδοτα με τον Τσακ Νόρρις που κυκλοφορούν.

Επί ΣΥΡΙΖΑ πήγε στον ΑΔΜΗΕ με απευθείας διορισμό χωρίς αντίπαλο, λόγω άριστων σχέσεων με το Στέργιο Πιτσιόρλα (τότε ΤΑΙΠΕΔ και αργότερα υφυπουργό και σήμερα σύμβουλο μεγάλου ιδιωτικού ομίλου, αριστερός ήταν ο άνθρωπος δεν ήταν …βλάκας) αλλά και λόγω αλληλοεκτίμησης με ένα άλλο μεγαλοπαράγοντα και συνεταίρο παλιά του κου Πιτσιόρλα, τον επιλεγόμενο «Λόρδο».

Εστι δε «Λόρδος» πρώην σκληρός Κνίτης και πρώην σύζυγος προβεβλημένης αριστερής-προοδευτικής κυρίας, ο οποίος σήμερα κυκλοφορεί με πανάκριβα πούρα και Bentley (και οδηγό φυσικά, η Βentley χωρίς δικό σου οδηγό είναι σαν σκορδαλιά χωρίς σκόρδο).

Αυτοί οι δύο τον διόρισαν για να …διευκολύνουν κάποιες υποθέσεις, οι οποίες υποθέσεις τελικά όντως …διευκολύνθηκαν, ο κος Μάνος είναι άριστος διεκπεραιωτής.

Όταν αργότερα ο Στέργιος Πιτσιόρλας έπεσε στη δυσμένεια του (παλαιού, επί Τσίπρα έτσι;) συστήματος Μαξίμου, ο προνοητικός Μάνος πλεύρισε τη σταθερή αξία του «Τσιπρισμού», τον κυρ-Αλέκο με τις φραπεδιές του, τον ‘θείο’ Φλαμπουράρη. Η θέση του ήταν εγγυημένη και πάλι.

Αλλάζουν όμως οι καιροί, που λέει και ο Σαββόπουλος σε ένα παλιό τραγούδι, έρχεται το 2019 και ο Μητσοτάκης σε δύο εκλογικές αναμετρήσεις κερδίζει κατά κράτος τον Τσίπρα.

Αποτέλεσμα: ως είθισται σε αυτές τις περιπτώσεις, αλλάζουν όλοι οι διοικητές των ΔΕΚΟ μέσα σε ένα τρίμηνο. Όλοι πλην του «δικού μας» Μάνου.

Ο …«καθηγητής» της πιρουέτας, ο διορατικός Μάνος της καρδιάς μας, είχε φροντίσει να δικτυωθεί με το αλάνθαστο σύστημα «έχω ένα φίλο, που έχει ένα φίλο, που ξέρει πολύ καλά το σωστό άνθρωπο στο Μέγαρο Μαξίμου (τότε, το 2019)».

Έτσι ακριβώς έγινε απλώς δεν μπορώ να γράψω τα τρία ονόματα, θα έχουμε γκρίνιες ολούθε που λένε.

Και έτσι παρέμεινε μέχρι σήμερα. Υπήρχε μόνο ένα αγκάθι στην παραμονή του, μία εκκρεμότητα με επιχειρηματία, την τακτοποίησε και αυτή και αισθάνεται πανίσχυρος….

Και η πρόσληψη φανατικού συριζαίου

…τόσο πανίσχυρος που λίγο πριν τις εκλογές του 2023, προσέλαβε νέο γενικό διευθυντή ρυθμιστικής πολιτικής στον ΑΔΜΗΕ που είναι πολύ κρίσιμη θέση στην ιεραρχία του Διαχειριστή.

Ποιος κατέλαβε τη θέση; Ο περίφημος Νίκος Μπουλαξής, πρώην Πρόεδρος της ΡΑΕ επί ΣΥΡΙΖΑ!Η θητεία του ξεκίνησε πριν ένα χρόνο.

Δεν γνωρίζω τις διαδικασίες πρόσληψης, δηλαδή εάν έγινε διευρωπαϊκή πρόσκληση ενδιαφέροντος, πόσοι και ποιοι σπουδαίοι Έλληνες, Γάλλοι, Γερμανοί, Ολλανδοί, Βέλγοι, Ιταλοί ή Τσέχοι ή άλλοι κοινοτικοί τέλος πάντων προσήλθαν, αλλά ο κος Μπουλαξής τους κατενίκησε όλους. Ίσως και χωρίς αντίπαλο, αφού αν έχεις δίπλα σου το Μανουσάκη δεν φοβάσαι τα ‘γατάκια’ τους Ευρωπαίους.

Μην ακούσω τώρα «μα είναι τεχνοκράτης ξεχωριστός ο Μπουλαξής» διότι απλούστατα δεν είναι. Ένας μεσαίος ηλεκτρολόγος μηχανικός και μηχανικός ηλεκτρονικών υπολογιστών είναι με διδακτορικό από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, όπως εκατοντάδες άλλοι που έχουν και πολύ περισσότερα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα.

Απλός υπάλληλος στη ΡΑΕ ήταν από το 2001 και αργότερα επικεφαλής της Ομάδας Ηλεκτρικών Συστημάτων της Αρχής μέχρι το καλοκαίρι του 2015 (τί μας θυμίζει αυτό το καλοκαίρι!) όταν και αναγορεύτηκε Πρόεδρος της ΡΑΕ με μοναδικό εφόδιο την κομματική του ταυτότητα.
Υπήρξε μάλιστα αρκετά ‘σκληρός’ ως Πρόεδρος με ανθρώπους της ΡΑΕ που ανήκαν είτε στη ΝΔ είτε στο ΠΑΣΟΚ και τους καταδίωξε, αλλά ας μην τα θυμόμαστε αυτά.

Εννοείται πως το 2019 εκείνον δεν τον πείραξε κανείς, έφυγε από Πρόεδρος όταν έληξε η θητεία του το 2020 και επανήλθε στα υπαλληλικά καθήκοντά του στη Ρυθμιστική Αρχή.

Πάντως και για λόγους ευθιξίας, θα έπρεπε ως πρώην Πρόεδρος να αναζητήσει αλλού το επαγγελματικό του μέλλον, όχι να ξανα-γίνει υπάλληλος της ΡΑΕ.

Μάλλον δεν είχε τα προσόντα όμως να πάει στον ιδιωτικό τομέα, όπου έχουν πάει δεκάδες στελέχη από ΡΑΕ, ΑΔΜΗΕ.

Περίμενε συνεπώς υπομονετικά και την κατάλληλη στιγμή …βολεύτηκε από το φίλο του, το «Μάνο της καρδιάς μας» αφού όπως ακούστηκε με περισσή δόση κακεντρέχειας μέσα στον ΑΔΜΗΕ: «Κόρακας κοράκου μάτι δεν βγάζει».

Θα μου πείτε βρίσκει και τα κάνει όλα αυτά ο κυρ-Μάνος γιατί έχει «μπάρμπα στην Κορώνη». Μπα, δεν είναι από την Κορώνη ο …μπάρμπας του, από μια ταπεινή γειτονιά της Αθήνας κατάγεται. Άλλο σε ποιο πανάκριβο προάστιο μένει τώρα ο μπάρμπας στην Κορώνη…

Διαβάστε ακόμη