Οι υπογραφές για το μεγαλύτερο κατασκευαστικό έργο που παίρνει μπρος μετά την Αττική Οδό, πέφτουν απόψε στο άλσος Βεΐκου στο Γαλάτσι, εκεί που σε λίγες μέρες θα ξεκινήσουν να ξεπροβάλλουν τα πρώτα εργοτάξια της νέας γραμμής 4 του μετρό για την έναρξη των πρόδρομων εργασιών του έργου. Παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή υπογράφεται η σύμβαση ύψους 1,2 δισ. ευρώ με την κοινοπραξία «J&P ΑΒΑΞ Α.Ε. – GHELLA SpA – ALSTOM Transport S.A».

Οι τρεις εταιρείες με μεγάλη τεχνογνωσία σε έργα μετρό αναλαμβάνουν για τα επόμενα 8 χρόνια να αναβαθμίσουν μερικές από τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αθήνας, δημιουργώντας 15 νέους σταθμούς που θα αποτελέσουν την ραχοκοκκαλιά της νέας γραμμής από το Γαλάτσι ως το Γουδί, διασχίζοντας την καρδιά της πόλης και περιοχές όπως η Κυψέλη, τα Εξάρχεια και το Κολωνάκι. Πρόκειται για ένα γιγαντιαίο έργο που ξεκίνησε να σχεδιάζεται στις αρχές της δεκαετίας του ’90 αλλά χρειάστηκε να σβηστούν και να ξαναγραφτούν πολλοί σχεδιασμοί μέχρι να ωριμάσει και να προκηρυχθεί το 2017.

Ουσιαστικά, η γραμμή 4 παρέμεινε λόγω προσφυγών παγωμένη και επανακκίνησε τον Δεκέμβριο του 2019, με την έναρξη της διαδικασίας ελέγχου των φακέλων δικαιολογητικών συμμετοχής και Τεχνικής Προσφοράς, που είχε σταματήσει. Ο πόλεμος προσφυγών συνεχίστηκε αλλά δικαίωσε την κυβερνητική πολιτική αλλά και την απόφαση της Αττικό Μετρό να μην ακυρωθεί ο διαγωνισμός και να προχωρήσει το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών και εν συνεχεία η κατακύρωση του έργου.

Τα τεχνικά στοιχεία του έργου

Το πρώτο τμήμα Γραμμής 4 του Μετρό «Άλσος Βεΐκου – Γουδή», έχει σχεδιαστεί με σκοπό να εξυπηρετήσει πολλές περιοχές του κέντρου της Αθήνας.

Με την κατασκευή τεσσάρων νέων σταθμών (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός), θα αποσυμφορηθούν υφιστάμενοι κεντρικοί σταθμοί Μετρό από τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού και ιδίως ο σταθμός του Συντάγματος.

Η Γραμμή 4 θα εξυπηρετεί πολλά σημαντικά κτίρια και εγκαταστάσεις, όπως νοσοκομεία, τα Δικαστήρια, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το Υπουργείο Πολιτισμού, τη Νομική Σχολή του Ε.Κ.Π.Α., το Μουσείο Μπενάκη (κτίριο Κουμπάρη), το Βρετανικό Συμβούλιο, την Πανεπιστημιούπολη.

Θα συνδέεται δε με τις υφιστάμενες Γραμμές του Μετρό με δύο σταθμούς ανταπόκρισης (Πανεπιστήμιο / Ακαδημία, Ευαγγελισμός).

Η Γραμμή 4 του Μετρό θα εκτείνεται σε μήκος περίπου 13 χλμ από το Άλσος Βεϊκου στο Γαλάτσι έως το Γουδή, εντός των Δήμων Αθήνας, Γαλατσίου, Καισαριανής και Ζωγράφου.

Θα περιλαμβάνει 15 νέους σταθμούς, με τα φρέατα αερισμού τους: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Ιλίσια, Γουδή.

Θα κατασκευαστεί επίσης ένα νέο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) για την Γραμμή 4, με προοπτική ενσωμάτωσης και του ελέγχου λειτουργίας των Γραμμών 1, 2, 3, αλλά και μελλοντικών αυτόματων νέων γραμμών και του Τραμ, καθώς και ένα νέο κτίριο συντήρησης και επισκευών των νέων συρμών, που θα χωροθετηθούν σε διαθέσιμο χώρο στο αμαξοστάσιο Σεπολίων.

Θα κατασκευαστούν τέλος δύο επισταθμοί γραμμής πριν το σταθμό Άλσος Βεΐκου (κάτω από την Λεωφόρο Βεΐκου) και μετά το σταθμό Γουδή (κάτω από τη Λεωφόρο Κατεχάκη), για την εναπόθεση των νέων συρμών, τον καθαρισμό και τη συντήρησή τους.

Κατά μήκος της Γραμμής 4 προβλέπονται εννέα φρέατα ενδιάμεσα ή τερματικά, δηλαδή τα φρέατα ΕΥΔΑΠ, Βεΐκου – Πλυντήριο – Συντήρηση, Βιβλιοθήκης, Διακλάδωσης Ευαγγελισμού, Φορμίωνος, ΝήαρΗστ, Δικαιοσύνης, ΤΒΜ Κατεχάκη, ΓΝΑ.

Η κύρια σήραγγα στο σύνολο του έργου θα είναι διπλής τροχιάς, εσωτερικής ελάχιστης διαμέτρου 8,48 μ, συνολικού μήκους περίπου 10.144 μ και θα κατασκευασθεί με κατ’ ελάχιστον δύο καινούργια μηχανήματα ΤΒΜ (Tunnel Boring Machine, δηλαδή μηχάνημα διάτρησης σηράγγων, ο γνωστός “μετροπόντικας”) ολομέτωπης κοπής.

Τα υπόλοιπα τμήματα αποτελούνται από σήραγγες υπόγειας διάνοιξης με συμβατικά μηχανικά μέσα μονής τροχιάς, μεταβαλλόμενης διατομής και τριπλής τροχιάς.

Το έργο επίσης περιλαμβάνει το απαιτούμενο τροχαίο υλικό: 20 αυτόματα τραίνα χωρίς οδηγό, καθώς και όλα τα απαιτούμενα ηλεκτρομηχανολογικά και σιδηροδρομικά συστήματα για τη λειτουργία της Γραμμής.