Είναι γεγονός πως εάν διασχίσετε τον διάδρομο με τα αναψυκτικά στο σούπερ μάρκετ, ίσως να παρατηρήσετε πως η λέξη «light» εμφανίζεται πολύ λιγότερο από ό,τι παλιά, σύμφωνα με το CNN.

Τον τελευταίο καιρό, κάποια αναψυκτικά light εξαφανίστηκαν από τα ράφια, σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα. Ή τουλάχιστον, η λέξη αυτή εξαφανίστηκε από τις συσκευασίες τους. όλα αυτό συμβαίνει επειδή η τάση της εποχής θέλει τις εταιρείες αναψυκτικών να στρέφονται στο «χωρίς ζάχαρη» ή στο «zero sugar».

Ποιος είναι ο πραγματικός λόγος; Οι λέξεις «light» ή «διαίτης» («diet») δεν είναι καθόλου της μόδας ανάμεσα στις νεότερες γενιές των καταναλωτών και κυρίως τους Millennials και τους Gen Z-ers.

«Απλά η λέξη ‘diet’ δεν αρέσει στους πιο νέους ανθρώπους», λέει ο Greg Lyons, επικεφαλής marketing της PepsiCo Beverages North America. Άλλωστε, η Pepsi άλλαξε το όνομα της Pepsi Max σε Pepsi Zero Sugar το 2016.

Είναι προφανές, όμως, πως αυτό δεν σημαίνει ότι στο κοινό αυτό δεν αρέσουν τα αναψυκτικά χωρίς θερμίδες – κάθε άλλο. Η αγορά των αναψυκτικών αυτών έχει γιγαντωθεί από τη δεκαετία του ’60, όταν και καθιερώθηκε. Το 2020, στις ΗΠΑ, οι πωλήσεις των light αναψυκτικών άγγιξαν τα 11,2 δισ. δολάρια.

Πρόκειται για μία πολύ μικρότερη αγορά, όμως, από εκείνη των… «κανονικών» αναψυκτικών, που έχει τζίρο 28,2 δισ. δολαρίων, όμως αναπτύσσεται γρηγορότερα. Οι πωλήσεις light αναψυκτικών στις ΗΠΑ έχουν αυξηθεί κατά 19,5% από το 2018, την ώρα που τα κανονικά αναψυκτικά εμφανίζουν αύξηση πωλήσεων κατά 8,4% την ίδια περίοδο.

Όλα ξεκίνησαν το πολύ μακρινό 1958, όταν το Diet Rite, ένα ποτό χωρίς θερμίδες κυκλοφόρησε από την εταιρεία αναψυκτικών Royal Crown Cola ως μια επιλογή για τους διαβητικούς και άλλους καταναλωτές οι οποίοι έπρεπε να περιορίσουν την κατανάλωση ζάχαρης.

Από τότε μέχρι σήμερα χρειάστηκε να περάσουν μερικές δεκαετίες για να επιστρέψει η, για παράδειγμα -πρώτη διδάξασα- Coca Cola στην ιδέα του sugar-free. Αυτή τη φορά στόχευε στο κοινό που έμοιαζε να αποφεύγει τα light προϊόντα της, δηλαδή τους άνδρες και τους νεότερους καταναλωτές. Έτσι το 2005, η Coca Cola κυκλοφόρησε στις ΗΠΑ την Coke Zero, πιστεύοντας ότι οι άνδρες δεν ήθελαν να συνδεθούν με τη λέξη «light», γράφοντας ένα τέλος εποχής λουσμένο στα παγάκια.

Σήμερα, 16 χρόνια μετά, καθώς οι δίαιτες αποκτούν συνεχώς όλο και πιο αρνητικό νόημα, οι εταιρείες αναψυκτικών προσπαθούν να αποσυνδεθούν από το «light» και το «diet».

Πλέον, με τον όρο «zero sugar» ελπίζουν να απευθυνθούν σε μία γενιά καταναλωτών η οποία ενδιαφέρεται περισσότερο για την υγεία και τον ισορροπημένο τρόπο διατροφής. Και ταυτόχρονα με το trend της εποχής, αντιμετωπίζουν, πλέον, αυξημένο ανταγωνισμό από έναν «υγιεινό» εχθρό: τα ανθρακούχα νερά.

Όμως, είναι δεδομένο πως ο εμπορικός πόλεμος συνεχίζεται, προσπαθώντας να κάνουν πελάτες τους όλο και πιο διψασμένους αγοραστές, οι οποίοι ακολουθούν κατά πόδας τις τάσεις της κάθε εποχής. Αλλά πάντα, εδώ και χρόνια, χωρίς ζάχαρη…