Μέσα στη ΔΕΗ τα κορυφαία στελέχη θεωρούν βέβαιο ότι ο Γιώργος Στάσσης θα διεκδικήσει την απόκτηση της λιανεμπορικής αλυσίδας «Κωτσόβολος».

Μάλιστα τα ίδια υψηλόβαθμα στελέχη της ΔΕΗ λένε (ανεπίσημα πάντως αφού μέχρι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει επίσημο, ανακοινωμένο ενδιαφέρον) πως η επιχείρηση ήδη έχει αρχίσει το due diligence στα στοιχεία της Κωτσόβολος που είναι μέλος του ομίλου Curry και τα οποία παρέχει στους υποψήφιους η CitiGroup.

Προσθέτουν επίσης πως με την κίνηση αυτή είναι σύμφωνος και ο επικεφαλής της ελληνικής ομάδας της CVC, Άλεξ Φωτακίδης ως σημαντικός μέτοχος.

Οι νέες εξελίξεις στην ενεργειακή αγορά – Οι καθετοποιημένοι όμιλοι

Ο Γιώργος Στάσσης θέλει να μετατρέψει τον ‘Κωτσόβολο’ σε σούπερ μάρκετ λύσεων πράσινης ενέργειας και προϊόντών smart living, όπως έξυπνες κάμερες και σκούπες – ρομπότ, οι πελάτες θα βρίσκουν και τα παραδοσιακά ηλεκτρονικά είδη, όπως οικιακές συσκευές υψηλής ενεργειακής κλάσης.

Όλες ανήκουν στην οικολογική «κλάση Α» όπου επίσης θα πωλούνται ψυγεία, κουζίνες και κλιματιστικά, σύγχρονης οικολογικής γενιάς.

Η αλυσίδα ‘Κωτσόβολος’ που θέλει να αγοράσει η ΔΕΗ έχει δίκτυο 93 καταστημάτων πανελλαδικά. Άρα η ΔΕΗ θα εξελιχθεί σε καθετοποιημένη αλυσίδα διαθέτοντας συμβουλευτικές υπηρεσίες, λαμπτήρες, ανταλλακτικά, ηλιακούς θερμοσίφωνες αλλά και πάνελ ηλιακά αλλά και προϊόντα στο χώρο των ηλεκτρονικών ειδών και της πληροφορικής.

Οι τιμές που θα πουλά η ΔΕΗ θα είναι για τα βαλάντια πάνω-κάτω 6 εκατομμυρίων πελατών.

Η πολύ δυναμική είσοδος της ΔΕΗ στο χώρο του retail με ηλεκτρική ενέργεια, υπηρεσίες ελέγχου της κατανάλωσης, συντήρηση και αναβάθμιση κτιρίου από επαγγελματίες της οικοδομής, τοποθέτηση συστημάτων θέρμανσης και ψύξης, θεωρείται Κι είναι «η επόμενη ημέρα» στην παροχή ενεργειακών υπηρεσιών παγκοσμίως.

Ήδη πάντως αυτή τη δουλειά κάνουν κολοσσοί όπως η EDF στη Γαλλία και η RWE στη Γερμανία και οι βρετανικές Centrica και Octapus.
Άλλωστε η ΔΕΗ μέσα στον ‘Κωτσόβολο’ θα βρει έτοιμο εξειδικευμένο προσωπικό, έτοιμο δίκτυο logistics, αποθηκευτικούς χώρους, συνεργασίες με μεταφορικές εταιρείες και καταστήματα σε όλη την Ελλάδα.

Έντονο ενδιαφέρον έχει δείξει η Quest του ομίλου Φέσσα, με τις προσφορές κατατίθενται το φθινόπωρο και ένα τίμημα πάνω από 300 εκατομμύρια όπως υπολογίζουν στην αγορά.

Άγνωστες είναι οι προθέσεις του Πάνου Γερμανού και της Public αν και πληροφορίες λένε ότι υπάρχει πολύ σοβαρή μελέτη και αυτής της περίπτωσης.

Εάν νικητής του διαγωνισμού αναδειχθεί αλυσίδα πληροφορικής, τότε η ‘Κωτσοβόλος’ θα παραμείνει στο εμπόριο ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών.

Πάντως η ΔΕΗ ήδη το 1960, πέραν της πώλησης ηλεκτρικού ρεύματος, παρείχε στους πελάτες της και συμβουλευτικές υπηρεσίες χρήσης και πώλησης ηλεκτρικών συσκευών, οι οποίες την εποχή εκείνη έκαναν στην ελληνική αγορά τα πρώτα τους βήματα.

Ρευστότητα και πελατολόγιο τα κέρδη της ΔΕΗ

«Η ΔΕΗ, επιδιώκει με την κίνηση αυτή να αντλήσει μία πρόσθετη πηγή εσόδων. Η υποχρέωση που έχει αναλάβει η χώρα μας στο πλαίσιο της συμφωνίας με τους εταίρους της ώστε η εταιρεία να ρίξει το μερίδιο της στο 49% κινητοποιεί τη διοίκηση της στο να ανακτήσει μέρος των εσόδων της από την απώλεια πελατολογίου.

Έτσι, στη Χαλκοκονδύλη την υπόθεση της Κωτσόβολος θεωρούμε ως ιδανική ευκαιρία» λέει κορυφαίο στέλεχος και συνεχίζει: «επίσης θέλουμε να πιάσουμε τους στόχους που έχουμε μέσα από το επιχειρησιακό μας σχέδιο και είναι η πράσινη μετάβαση και η διείσδυση στην παροχή ενεργειακών υπηρεσιών. Οι υπηρεσίες αυτές απευθύνονται στους τελικούς καταναλωτές και συνεπώς η εξαγορά του Κωτσόβολου της ανοίγει το δρόμο».

Ήδη η ΔΕΗ έχει ξεκινήσει τον μετασχηματισμό των δικών της καταστημάτων, και η προσθήκη των 95 σημείων πώλησης της λιανεμπορικής εταιρείας δίνει ώθηση στη ΔΕΗ για την επέκταση της σε όλη την Ελλάδα.

Επιπλέον τα logistics που διαθέτει η Κωτσόβολος είναι έτοιμα και μάλιστα ενισχύονται μέσα από την επένδυση που ετοιμάζει στον Ασπρόπυργο.

Τα οφέλη για τη ΔΕΗ και τους καταναλωτές

«Η ΔΕΗ με πιθανή απόκτηση της αλυσίδας μπαίνει δυναμικά στην παροχή των υπηρεσιών και προϊόντων ενέργειας, όπως στην εξοικονόμηση ενέργειας, στο smart living, στην πώληση φωτοβολταϊκών στη στέγη και υπηρεσιών ηλεκτροκίνησης. Οι υπηρεσίες αυτές είναι πιο εύκολο να διατεθούν στην αγορά με την πώληση προϊόντων ηλεκτρικών συσκευών αλλά και σε συνδυασμό με την προσφορά των προγραμμάτων ηλεκτρικής ενέργειας της εταιρείας» μας λέει καθηγητής του ΑΠΘ ειδικευμένος στα ενεργειακά.

Από την πλευρά του χρηματιστηριακός αναλυτής σχολιάζει πως «Το ενδεχόμενο απόκτησης του Κωτσόβολου θα σηματοδοτήσει μία μεγάλη ανατροπή στο retail της ενέργειας, παρόμοια με εκείνη στις τηλεπικοινωνίες όταν ο ΟΤΕ απόκτησε τα καταστήματα της ΓΕΡΜΑΝΟΣ».

Σύμφωνα με πληροφορίες, τα οικονομικά οφέλη από την απόκτηση της αλυσίδας Κωτσόβολος υπολογίζονται στην προσθήκη ετησίως στα EBITDA της ΔΕΗ περί τα 50 εκ. ευρώ.

Όσον αφορά το τίμημα εξαγοράς οι ίδιες πηγές το εντοπίζουν στην περιοχή των 300 εκατομμυρίων.

«Ο Γιώργος Στάσσης φέρεται αποφασισμένος να υλοποιήσει το σχέδιο της διείσδυσης της στο retail της ενέργειας ανεξάρτητα από το όχημα. Δηλαδή αν δεν είναι η Κωτσόβολος μπορεί να είναι κάποια άλλη αλυσίδα και αν πάλι δεν είναι ένα έτοιμο δίκτυο καταστημάτων, η δημόσια εταιρεία θα προχωρήσει ταχύτατα στην ανάπτυξη των δικών της σημείων πώλησης μέσα και από το franchise» σχολιάζει στέλεχος της ΡΑΕΕΥ που γνωρίζει τα σχέδια της ΔΕΗ.

Το επενδυτικό πλάνο της ΔΕΗ και το παρελθόν στη λιανική

Με βάση το επενδυτικό πλάνο της εταιρείας βάσει του οποίου τα επόμενα χρόνια προβλέπεται να διατεθούν πάνω από 10 δισ. με έμφαση κυρίως στις ΑΠΕ, τα δίκτυα κλπ., μια πιθανή κίνηση για την απόκτηση του δικτύου του Κωτσόβολου στα επίπεδα των 200 – 250 εκατ. ευρώ αποτελεί μικρό ποσοστό του συνολικού capex της ΔΕΗ.

Να θυμίσουμε ότι η λιανική δεν είναι εντελώς ξένη με τη ΔΕΗ, η οποία τη δεκαετία του ’50 είχε παρουσία στο retail πουλώντας συσκευές και εκπαιδεύοντας το καταναλωτικό κοινό στη χρήση τους, καθώς επεκτεινόταν το δίκτυο της ηλεκτρικής ενέργειας.

Σε κάθε περίπτωση, όπως έχει κατ’ επανάληψη τονίσει η διοίκηση της εταιρείας, στόχος της ΔΕΗ είναι να μετατραπεί σε ολοκληρωμένο σύμβουλο ενέργειας κάτι που τα επόμενα χρόνια θα είναι και το κεντρικό ζητούμενο συνολικά στην αγορά προμήθειας ενέργειας.

Σε κάθε περίπτωση ακόμη και εάν δεν προχωρήσει η υπόθεση του Κωτσόβολου, θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι η ΔΕΗ έχει θέσει ως στόχο την ενίσχυση της παρουσίας της στη λιανική με ένα δίκτυο εντελώς διαφορετικό και πολύ πιο μεγάλο από το υφιστάμενο δίκτυο καταστημάτων.

Γιατί πληθαίνουν παγκοσμίως τα ενεργειακά σούπερ μάρκετ;

Γιατί όμως τώρα, στη δεκαετία του 2020 οι παγκόσμιοι κολοσσοί στρέφονται στα τα ενεργειακά σούπερ μάρκετ;

Διότι υπάρχει μεγάλη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας σε σχέση με πριν.

Οι ενεργειακοί Όμιλοι αναγκάζονται να μετασχηματιστούν, να ανακαλύψουν νέα καινοτόμα μοντέλα για να συντηρήσουν τα κέρδη τους και να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό που έρχεται από άλλες εταιρείες, όχι απαραίτητα ενεργειακές, όπως την Google ή την Apple.

Είναι η νέα εποχή στην αγορά ενέργειας, όπου τα περισσότερα κέρδη δεν προέρχονται από τα συμβόλαια ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά από τους smart meters, τα φωτοβολταικά στην στέγη, τις συσκευές ελέγχου φωτισμού, οικιακών συσκευών, δηλαδή από τα smart homes και γενικώς από την εξοικονόμηση ενέργειας.

Το μέλλον στο οποίο κάνει τα πρώτα βήματα ήδη η ΔΕΗ ανήκει στον έλεγχο της κατανάλωσης μέσω του smartphone και στην εγκατάσταση θερμοστατών ή έξυπνων μετρητών, στην παροχή υπηρεσιών ασφάλειας μέσω συστημάτων από βιντεοκάμερες, στις εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης, αυτοί είναι οι game changer του παιχνιδιού στην ενέργεια.

Διαβάστε περισσότερα