«Δικλίδες ασφαλείας υπήρχαν ως ένα σημαντικό βαθμό, αλλά στο δυστύχημα των Τεμπών δεν τηρήθηκε το πρωτόκολλο ασφαλείας που όριζαν οι κανονισμοί λειτουργίας των σιδηροδρόμων», τόνισε ο Γιώργος Γεραπετρίτης, κατά τη διάρκεια σημερινής (27/04) επίσκεψης στη Λάρισα, στο νέο Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας και Τηλεδιοίκησης που ολοκληρώνεται στον σιδηροδρομικό σταθμό της πόλης.
Ο κ. Υπουργός ξεναγήθηκε στο παλαιό τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης στο σταθμαρχείο Λάρισας, όπου τόσο ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, όσο και ο σταθμάρχης, Γιώργος Ζήνδρος, τού εξήγησαν την τοπική σημασία του συστήματος και τις δυνατότητες για την παρακολούθηση της πορείας των συρμών σε μήκος περίπου οκτώ χιλιομέτρων πριν και μετά τον σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας.
Η ενημέρωση του κ. Γεραπετρίτη συνεχίσθηκε στο Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας που ολοκληρώνεται σε λίγες ημέρες, θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία έως το τέλος Ιουνίου και θα ελέγχει κάθε κίνηση των συρμών από τον Δομοκό και τον Παλαιοφάρσαλο μέχρι και το Αιγίνιο Πιερίας, σε μήκος 167 χιλιομέτρων.
Στην τοποθέτηση του Γιώργου Γεραπετρίτη, επισημάνθηκε ότι «μετά το δυστύχημα των Τεμπών, η κυβέρνηση –αντιλαμβανόμενη το μέγεθος της τραγωδίας– ανέλαβε τρεις δεσμεύσεις. Η πρώτη δέσμευση ήταν να φθάσει η έρευνα για τα αίτια της τραγωδίας μέχρι τέλους, ώστε να αποδοθούν οι ευθύνες. Το δεύτερο, ήταν να επανεκκινήσει ο σιδηρόδρομος με όρους μείζονος ασφαλείας. Το τρίτο, να τηρηθούν πολύ αυστηρά τα χρονοδιαγράμματα για την αναβάθμιση των υπηρεσιών και των συστημάτων ασφαλείας που αφορούν την τηλεδιοίκηση και τη σηματοδότηση, καθώς και όλα τα συστήματα επικοινωνιών και αυτόματης πέδησης.
Σε ό,τι αφορά τη διερεύνηση των αιτιών, έχει κατατεθεί το πόρισμα της επιτροπής των εμπειρογνωμόνων και πρόκειται για ένα πόρισμα που είναι αμερόληπτο και όλα τα πραγματικά περιστατικά, με όλες τις αντιρρήσεις που έχει κάποιος – κάποια. Εντούτοις, αποτελεί μία αντικειμενική προσέγγιση. Σε ό,τι αφορά την κρίσιμη βραδιά, όσο και για τις παθογένειες που υφίστανται στον σιδηρόδρομο, συστημικά και διαρθρωτικά, ήδη έχει διαβιβαστεί στην αρμόδια εισαγγελία Λάρισας που διεξάγει την έρευνα και οι δικαστικές έρευνες προχωρούν τάχιστα».
Ο κ. Υπουργός συμπλήρωσε ότι «το δεύτερο ζητούμενο ήταν η επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου. Υπήρξε επιχειρησιακό σχέδιο που περιλαμβάνει μία σειρά από παρεμβάσεις που αφορούσαν την αναβάθμιση των συστημάτων ασφαλείας. Για παράδειγμα, η ενίσχυση του προσωπικού, σε σύντομο χρονικό διάστημα υπάρχει μια σημαντική αύξηση του δυναμικού του ΟΣΕ.
Όσον αφορά τις κρίσιμες ειδικότητες των δύο σταθμαρχών και των κλειδούχων, η δυνατότητα να βρίσκονται επί της αμαξοστοιχίας περισσότεροι μηχανοδηγοί και προσωπικό. Έγιναν πολύ σημαντικές παρεμβάσεις από τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος για τη μεγαλύτερη ασφάλεια σε κρίσιμα σημεία, όπως είναι σήραγγες. Αυτό, επίσης, με συστήματα κατόπτευσης και με την ενίσχυση των μέσων πυρόσβεσης και πυρανίχνευσης.
Το κομμάτι του Προαστιακού Λάρισας – Θεσσαλονίκης θα λειτουργήσει στο τέλος της επόμενης εβδομάδας. Το επιβατικό κοινό έχει αποδώσει εμπιστοσύνη στον σιδηρόδρομο, οι πληρότητες που εμφανίζονται, είναι πολύ ικανοποιητικές. Ήταν μέλημά μας, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, να ολοκληρωθούν οι συμβάσεις που προβλέπουν καθολική τη διοίκηση και σηματοδότηση, καθώς και τα συνοδά συστήματα αυτόματης πέδησης στο κομμάτι του κύριου άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης.
Την κρίσιμη νύχτα του δυστυχήματος, ο τοπικός σταθμός τηλεδιοίκησης βρισκόταν σε πλήρη λειτουργία, ο οποίος δίνει τη δυνατότητα να υπάρξει αυτόματη χάραξη διαδρομής, δηλαδή να χαράσσεται η πορεία πάνω στον πίνακα, γεγονός που προλαμβάνει τον οποιοδήποτε κίνδυνο η αμαξοστοιχία να βρεθεί στο αντίθετο ρεύμα.
Πλέον, στην τοπική τηλεδιοίκηση, βλέπουμε την κίνηση του τρένου στον πίνακα. Ήταν δυνατόν να υπάρξει παρακολούθηση του τρένου και την κρίσιμη βραδιά. Ο πίνακας λειτουργούσε απολύτως, όπως προκύπτει, γιατί λίγο πριν από το δυστύχημα, υπήρξε αυτόματη χάραξη. Ο τοπικός πίνακας μετατρέπεται σε έναν υπέρτοπικό πίνακα. Το κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας θα τεθεί σε λειτουργία στα τέλη του Ιουνίου».
Χαρακτηριστικά, όσον αφορά τις δικλίδες ασφαλείας εκείνη τη νύχτα του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών, ο Γιώργος Γεραπετρίτης είπε ότι «βεβαίως και υπήρχαν δικλίδες ασφαλείας. Οι δικλίδες ασφαλείας ήταν η υποχρέωση της αυτόματης χάραξης. Υπήρχαν τα συστήματα ασφαλείας για την αλλαγή των κλειδιών, υπήρχε δυνατότητα παρακολούθησης στον πίνακα της τηλεδιοίκησης, υπήρχαν οι ασφαλιστικές δικλίδες, οι οποίες καθίστανται τώρα περισσότερες.
Πάντοτε, όμως, θα υπάρχει ανθρώπινος παράγοντας. Ο ανθρώπινος παράγοντας, στο τέλος της ημέρας, είναι πάντα εκεί. Προφανώς, εάν υπήρχαν τα συστήματα που αναπτύσσονται τώρα, θα υπήρχαν ακόμη περισσότερες δικλίδες ασφαλείας. Ο πίνακας αυτός ενσωματώνει πολύ περισσότερα μικρά τοπικά κέντρα τηλεδιοίκησης. Αν είχε ακολουθηθεί το πρωτόκολλο, το οποίο προβλέπει υποχρεωτική αυτόματη χάραξη, θα είχαμε άλλο αποτέλεσμα».
Τέλος, ο Υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών γνωστοποίησε ότι αυτή τη στιγμή, στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, υπάρχει τηλεδιοίκηση στο τμήμα Αχαρνές – Οινόη, στο τμήμα Οινόη – Τιθορέα θα παραδοθεί στο τέλος Σεπτεμβρίου, από την Τιθορέα έως τον Δομοκό η τηλεδιοίκηση λειτουργεί ήδη, από τον Δομοκό μέχρι το Αιγίνιο Πιερίας, συμπεριλαμβανομένης της Λάρισας και του Παλαιοφαρσάλου, θα παραδοθεί προς λειτουργία έως το τέλος Ιουνίου και από το Αιγίνιο και το Πλατύ μέχρι τη Θεσσαλονίκη, είναι σε λειτουργία.
Διαβάστε ακόμη:
- Απίστευτο: 500€ για πρόστιμο 22 εκατομμυρίων ευρώ στη Μύκονο!
- Πατήσια: Αλβανός «αγόρασε» 8άχρονο για 900€ και το εξανάγκαζε να ζητιανεύει
- Καιρός: «Χαλάει» λίγο τις επόμενες ώρες – Αναλυτική πρόγνωση από την ΕΜΥ ανά περιοχή
- Μάργκο Ρόμπι και Ράιαν Γκόσλινγκ ντυμένοι στα ροζ – Η κοινή εμφάνιση υιοθετώντας την τάση του Barbiecore