Το να είναι κάποιος επικεφαλής μιας ομάδας της Formula 1 (team principal) μοιάζει αρκετά διασκεδαστική και λαμπερή δουλειά.

Ο περισσότερος κόσμος τους βλέπει τα Σαββατοκύριακα να μιλούν με τους κορυφαίους οδηγούς, να δίνουν συνεντεύξεις και γενικότερα να δείχνουν την εικόνα ενός cool αφεντικού.

Τα παραπάνω είναι μόνο ένα μικρό μέρος της δουλειάς τους, καθώς πίσω από τα φώτα της δημοσιότητας χρειάζεται να κάνουν πολλά πράγματα. Ειδικότερα τις εβδομάδες που δεν υπάρχει αγώνας, τα μέλη της ομάδας δουλεύουν πολλές ώρες στα εργοστάσια τους για να αναλύσουν τα δεδομένα και να βρουν λύσεις προκειμένου να έχουν καλύτερη απόδοση εντός πίστας.

«Το καλό της υπόθεσης είναι ότι καμία μέρα δεν είναι ίδια με την προηγούμενη», είπε στο Business Insider, o James Vowles, επικεφαλής της Williams Racing. «Αυτό είναι κάτι που πραγματικά απολαμβάνω στον ρόλο που έχω», πρόσθεσε.

Η «κεφαλή» σε μια ομάδα 1000 εργαζόμενοι

Ο Vowles, γεννημένος στη Βρετανία πριν από 44 χρόνια, εντάχθηκε και ανέλαβε τον ρόλο του στην Williams του 2023 αφού πέρασε πάνω από μια δεκαετία στην Mercedes σε ρόλο κορυφαίου μηχανικού, συμβάλλοντας τα μέγιστα στην κατάκτηση 9 πρωταθλημάτων κατασκευαστών.

Ως επικεφαλής της Williams καλείται να επιβλέπει μια ομάδα με περίπου 1.000 υπαλλήλους της ομάδας. Όπως υποστήριξε μια τυπική του εβδομάδα περιλαμβάνει πάρα πολλές συσκέψεις και συναντήσεις.

Ο Βρετανός δεν δίστασε να μοιραστεί το πρόγραμμα του με τον δημοσιογράφο του Business Insider. Ο Vowles ξεκινάει τη μέρα του με μια συνάντηση με θέματα το μάρκετινγκ και τη στρατηγική για τους επόμενους 6-7 αγώνες. Αργότερα είχε άλλο ένα μίτινγκ για θέματα τεχνικής ανάπτυξης.

«Ενδιάμεσα με αυτά υπήρξε μια συνάντηση με το τμήμα διαφήμισης προκειμένου να συζητήσουμε τι συμβαίνει σε αυτόν τον κόσμο», πρόσθεσε ο Vowles. «Εξετάζουμε βραχυπρόθεσμους, μεσοπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους», δήλωσε.

Την ίδια μέρα ο Vowles συναντήθηκε και με έναν πιθανό συνεργάτη από τον κλάδο της πληροφορικής στον οποίο η ομάδα εξετάζει να επενδύσει.

Το απόγευμα ο Alex Albon, ο πρώτος οδηγός της ομάδας, έφτασε στο εργοστάσιο. Ο Vowles είναι μια σύντομη συνομιλία μαζί του πριν κάνει το ίδιο με τους μηχανικούς και άλλα μέλη του προσωπικού. Αργότερα ο 44χρονος είχε κάποιες τηλεφωνικές επαφές με ανθρώπους που ενδιαφέρονται να ενταχθούν στην ομάδα σε διάφορα πόστα.

Η ημέρα θα ολοκληρωθεί με ορισμένες συναντήσεις με διοικητικά στελέχη. «Και αυτό ήταν το πρόγραμμα μόνο μιας ημέρας», δήλωσε ο Vowles.

«Κανένας οδηγός δεν θέλει να μου μιλάει κάθε μέρα»

Το να είσαι επικεφαλής ομάδας απαιτεί μια μεγάλη γκάμα δεξιοτήτων. Ο Guenther Steiner, πρώην επικεφαλής της Hass F1, ο οποίος είναι πλέον πρεσβευτής του Grand Prix του Μαϊάμι, δήλωσε ότι είναι μια δουλειά που θυμίζει τη διοίκηση μιας εταιρείας.

«Είναι παραγματικά σαν να είσαι ο CEO μιας μικρής εταιρείας», είπε. «Επιβλέπεις το ανθρώπινο δυναμικό, τα οικονομικά, τη μηχανική, την αγωνιστική δραστηριότητα, τα logistics, το μάρκετινγκ. Όλα περνάνε από τα χέρια σου», πρόσθεσε.

Ο Steiner έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής μέσα από τη σειρά «Drive to Survive» του Netflix εξαιτίας των αστείων και πολλές φορές έντονων αντιδράσεων στις αλληλεπιδράσεις του με τους οδηγούς της ομάδας του.

«Κατά τη διάρκεια της ομάδας, δεν είμαι από αυτούς που μιλάει συνέχεια με τους οδηγούς. Κανένας οδηγός δεν θέλει να μου μιλάει κάθε μέρα, αλλά τις λίγες φορές που μιλάω μαζί τους, σίγουρα θα το δείτε μετά την τηλεόραση».

Ο Steiner δήλωσε ότι οι επικεφαλείς των ομάδων συχνά αφιερώνουν τον χρόνο τους σε πάρα πολλά πράγματα που αφορούν την ομάδα. Ανέφερε ότι η συγκεκριμένη δουλειά συνοδεύεται από πολύ άγχος, ειδικότερα όταν η ομάδα δεν πηγαίνει καλά.

«Υπάρχουν δυο παράγωντες που σου προκαλούν το μεγαλύτερο άγχος. Οι χορηγοί και οι επιδόσεις στην πίστα», είπε. «Το δεύτερο είναι το χειρότερο από τα δυο. Αν έχεις καλά αποτελέσματα, θα βρεις την άκρη με τις χορηγίες. Όταν δεν έχεις καλά αποτελέσματα τότε τα χέρια του είναι δεμένα».

Δίνεις το παράδειγμα για να πάρεις τα μέγιστα από την ομάδα

Για τον Zak Brown, τον CEO της Mclaren, η σημασία ενός καλού team principal είναι κάτι που πρέπει να τονιστεί. Πέρυσι, η ομάδα του ήταν στις τελευταίες θέσεις στο πρώτο μισό της σεζόν μέχρι που ορισμένες αλλαγές, συμπεριλαμβανομένης και της αναβάθμισης του Andrea Stella σε team principal, οδήγησαν σε μια ολική ανατροπή. Πλέον η Βρετανική ομάδα διεκδικεί νίκες και παρουσίες στο βάθρο σε κάθε αγώνα.

«Από την ομάδα των 1000 ατόμων αλλάξαμε μόνο τρία άτομα, αν και έτυχε να είναι σε καίριους ηγετικούς ρόλους», δήλωσε ο Brown. «Έτσι, οι ίδιοι 997 άνθρωποι που ανέπτυξαν το αυτοκίνητο στην αρχή της χρόνιας, έφεραν τα αποτελέσματα στο τέλος».

Ο Αμερικανός CEO πρόσθεσε ότι ο Stella «μπόρεσε να πάρει περισσότερα από τους ίδιους ανθρώπους που η προηγούμενη ηγεσία δεν ήταν σε θέση να πάρει». Ο Brown είπε ότι τα κορυφαία χαρακτηριστικά που αναζητούσε σε έναν επικεφαλής ομάδας ήταν η ανιδιοτέλεια, η εστίαση στην απόδοση και η προθυμία να δίνει το παράδειγμα.

«Στον ρόλο αρχηγού ομάδας, μπορεί να έχεις ανθρώπους που επικεντρώνονται περισσότερο στα μέσα ενημέρωσης ή στον εγωισμό τους», είπε. «Ο Andrea είναι ένας διευθυντής που εστιάζει στην ομάδα του, βάζοντας τους ανθρώπους του σε προτεραιότητα».

Για τον Vowles, η δουλειά αυτή ήταν ένας διασκεδαστικός τρόπος για να βγει από τη ζώνη άνεσής του – για να έχει μια πιο ουσιαστική ματιά στο μάρκετινγκ και το ανθρώπινο δυναμικό παράλληλα με τις δεξιότητες μηχανικού που διαθέτει εδώ και χρόνια. Λέει ότι καταλήγει στο να έχεις συναισθηματική νοημοσύνη, να ασχολείσαι με τους ανθρώπους και να δείχνεις ενσυναίσθηση.

«Υπάρχουν άτομα που θα κοιμηθούν στο πάτωμα του κτιρίου αν τους το ζητήσω», είπε, αν και γρήγορα πρόσθεσε: «Φυσικά, δεν τους το ζητάμε αυτό». «Ελπίζω όμως να έχω μια ομάδα που θέλει να με ακολουθήσει», είπε, «επειδή νοιάζομαι γι’ αυτούς και εκείνοι με τη σειρά τους νοιάζονται γι’ αυτό που χτίζουμε μαζί», κατέληξε.

Διαβάστε ακόμη