Σε 60 χρόνια φωτορεπορτάζ ρίχνει τη ματιά του ο πασίγνωστος φωτογράφος Thomas Hoepker, με πρόσφατη έκθεση και αναμενόμενη έκδοση λευκώματος. «Δεν είμαι καλλιτέχνης. Είμαι ένας δημιουργός εικόνων» είχε πει το μέλος του πρακτορείου Magnum Photos, αποσαφηνίζοντας τη δουλειά του ως φωτογράφου.

Τον Μάιο του 1945, έναν μήνα πριν ο Hoepker γίνει 10 χρονών, δύο αμερικανικά τεθωρακισμένα Sherman μπήκαν στη μικρή βαυαρέζικη πόλη, στην οποία ζούσε. Ένας Μαύρος στρατιώτης και ένας Λευκός στρατιώτης άνοιξαν την καταπακτή του τανκ, σκαρφάλωσαν έξω και άρχισαν να μοιράζουν στα παιδιά σοκολάτες και τσίχλες δυόσμου.

Ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος έφτασε εκείνη τη στιγμή στο τέλος του και ο μικρός Hoepker ερωτεύτηκε την ιδέα των ΗΠΑ. Πέντε χρόνια αργότερα, έχοντας λάβει από τον παππού του μια φωτογραφική μηχανή 9Χ12, απέκτησε εμμονή με τη φωτογραφία.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1950 ήδη εργαζόταν ως φωτορεπόρτερ και σύντομα έγινε ένα από τα μεγαλύτερα ονόματα του φωτορεπορτάζ εκείνης της εποχής. Ταξίδεψε σε όλον τον κόσμο φέρνοντας ρεπορτάζ και φωτογραφίες τις οποίες από το 1964 άρχισε να διαθέτει το Magnum· την ίδια χρονιά εντάχθηκε στο δυναμικό του περιοδικού Stern ως φωτορεπόρτερ.

H «φωτογραφία προβληματισμού»

Υιοθετώντας την προσέγγιση «φωτογραφία προβληματισμού» η οποία εμφανίστηκε το 1966, προσέγγιση που αναγνώριζε τη δύναμη του μέσου ως εργαλείο κοινωνικής αλλαγής, ο Thomas Hoepker χρησιμοποίησε τη φωτογραφική μηχανή του για να εξερευνήσει περίπλοκες ιστορίες με ενσυναίσθηση και δίνοντας σημασία στις μικροδιαφορές.

Είτε καλύπτοντας φωτογραφικά τη ζωή στην Ανατολική Γερμανία πίσω από το Σιδηρούν Παραπέτασμα ή φωτογραφίζοντας τον Μουχάμαντ Άλι τη χρονιά που του αφαιρέθηκε η άδεια να συμμετέχει σε αγώνες πυγμαχίας και ο τίτλος του Παγκόσμιου Πρωταθλητή επειδή αρνήθηκε να υπηρετήσει στον Πόλεμο του Βιετνάμ είτε φωτογραφίζοντας τη Νέα Υόρκη της 11ης Σεπτεμβρίου, ο Hoepker υιοθετεί μια κριτική προσέγγιση όντας σε εγρήγορση, θεωρώντας τον εαυτό του ως «κάποιον που βρίσκει φωτογραφίες».

Στα 85 χρόνια του σήμερα, ρίχνει τη ματιά του σε έξι δεκαετίες δουλειάς, με την έκθεση «Thomas Hoepker – Image Finder», η οποία φιλοξενήθηκε στο Ernst Leitz Museum στη γερμανική πόλη Wetzlar (και ολοκληρώθηκε στις 17 Ιουλίου) και με το λεύκωμα «The Way It Was: Road Trips USA» που κυκλοφορεί αύριο, 26 Ιουλίου από τον εκδοτικό οίκο Steidl

«Κάθε φωτογραφία που τραβάς είναι σε κάποιον βαθμό αυτοπροσωπογραφία. Είμαι πεισμένος ότι δεν μπορείς να τραβήξεις καμία φωτογραφία αν δεν κουβαλάς ήδη αυτή τη φωτογραφία μέσα σου» είπε ο Thomas Hoepker.