Με το πρόσφατο lockdown, ανέστειλε τη φυσική του λειτουργία του ένας εξαιρετικά μεγάλος αριθμός καταστημάτων του λιανικού εμπορίου τα οποία είναι εν δυνάμει πελάτες των εταιρειών ταχυμεταφορών μέσω των e-shop τους αναφέρουν κύκλοι της ACS σχολιάζοντας την κατάσταση που επικρατεί στην παρούσα φάση στον κλάδο αλλά και τις διαφορές σε σχέση με το lockdown του Μαρτίου.
Οπως λένε χαρακτηριστικά στο lockdown του Μαρτίου οι καταναλωτές είχαν τη δυνατότητα να αγοράσουν με φυσική παρουσία ορισμένα από αυτά τα προϊόντα από τα καταστήματα super market, τα οποία παρέμεναν ανοικτά, όπως και σε αυτό το lockdown. Τώρα όμως, λόγω απόφασης της κυβέρνησης, τα super market δεν επιτρέπεται να πωλούν στα καταστήματα παιχνίδια, βιβλία, ρούχα, υποδήματα, ηλεκτρικές και οικιακές συσκευές, είδη για την κουζίνα (π.χ. κατσαρόλες, πιάτα, ποτήρια κλπ) και είδη κηπουρικής. Τα προαναφερθέντα είδη πωλούνται πλέον και από τα super market, μόνο μέσω των e-shop τους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα μέρος του συγκεκριμένου τζίρου των super market να καταλήγει πάλι στα e-shop των καταστημάτων που αναφέρθηκαν παραπάνω. Κάτι που σημαίνει περισσότερες αποστολές για τις εταιρείες ταχυμεταφορών.
Άλλη μια διαφορά, σε σχέση με το lockdown του Μαρτίου, είναι ότι πλέον παραμένουν σε λειτουργία οι εταιρείες, η βιομηχανία και χονδρεμπόριο και επιτρέπονται όλες οι δραστηριότητες του πρωτογενούς τομέα και του δευτερογενούς τομέα. Όλοι εν δυνάμει πελάτες των εταιρειών ταχυμεταφορών.
Αύξηση της ζήτησης εν όψει εορτών
Συμπερασματικά, είναι δεδομένη η σημαντικότατη αύξηση της ζήτησης των υπηρεσιών των εταιρειών ταχυμεταφορών και μάλιστα συνυπολογίζοντας το διάστημα της περιόδου που διαρκεί το Black Friday και των εορτών Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς. Τη φετινή χρονιά όμως, λόγω του lockdown, πρέπει να υπολογιστεί και η αύξηση των αποστολών με εταιρείες ταχυμεταφορών από ιδιώτη σε ιδιώτη (π.χ. αποστολή δώρων νονού σε βαφτιστήρι, γονιών σε παιδί που ζει σε άλλο σπίτι κ.λ.π.), καθώς πολλοί είναι εκείνοι που πειθαρχούν πλήρως στις οδηγίες των αρχών για την αποφυγή συναναστροφών και μετακινήσεων σε άλλα σπίτια.
Σύμφωνα με στοιχεία της ACS, η εταιρεία από την τελευταία εβδομάδα του Νοεμβρίου έχει αύξηση του όγκου αποστολών, κατά 80% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο και κατά 50% σε σχέση με το προηγούμενο lockdown. Υπενθυμίζεται ότι στο προηγούμενο lockdown η αύξηση του όγκου αποστολών σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο ήταν 30%.
Οι κύκλοι της εταιρείας επισημαίνουν η ACS όλο αυτό το διάστημα, από την έναρξη του πρώτου lockdown έως και σήμερα, δεν προχώρησε σε αύξηση των τιμών των υπηρεσιών της, ωστόσο προχώρησε σε σημαντικές επενδύσεις για να υποστηρίξει την εύρυθμη λειτουργία της και να ανταποκριθεί στην αυξανόμενη ζήτηση των υπηρεσιών της.
Προχώρησε σε επενδύσεις, με αύξηση των αποθηκευτικών της χώρων με μίσθωση 4 σημείων, 3 στην Αττική και 1 στη Θεσσαλονίκη, συνολικής έκτασης 12.000 τ.μ. Πλέον διαθέτει αποθηκευτικούς χώρους σε Αττική και Θεσσαλονίκη συνολικής έκτασης 18.000 τ.μ. Προχώρησε επίσης, σε αύξηση των χώρων διακίνησης μεγαλύτερη των 2.500 τ.μ. σε περισσότερα από 5 καταστήματά της με σημαντικά αυξημένη κίνηση. Πλέον, οι χώροι διακίνησης των καταστημάτων της εταιρείας έχουν συνολική έκταση άνω των 33.000 τ.μ.
Παράλληλα, όμως προχώρησε και στην αγορά 800 καροτσιών αποθήκευσης, τα οποία προστέθηκαν στα 600 καρότσια που είχαν αγοραστεί στο πρώτο lockdown ξεπερνώντας έτσι σε σύνολο τα 4.000 καρότσια και στην αγορά 2 συστημάτων διαλογής σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη που αυξάνουν την ικανότητα διαλογής, κατά περισσότερα από 8.000 πακέτα την ώρα. Οι παραπάνω επενδύσεις είχαν συνολικό κόστος άνω του € 1.500.000 μόλις σε διάρκεια μερικών μηνών.
Οι σημαντικές αυτές επενδύσεις θα αποτυπωθούν και στα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας, όπως αποτυπώθηκαν οι επενδύσεις για το πρώτο lockdown στα οικονομικά αποτελέσματα εννεαμήνου της εταιρείας. Στα αποτελέσματα του Εξαμήνου υπήρξε βελτίωση στις πωλήσεις (+11%), η οποία όμως συνοδεύτηκε από μείωση της προ φόρων κερδοφορίας (-6%). Η εν λόγω μείωση οφείλεται σε έκτακτες δαπάνες άνω του €1 εκατ. για την αντιμετώπιση των έκτακτων συνθηκών που προέκυψαν από την πανδημία Covid-19 κατά τη διάρκεια του Β’ τριμήνου του 2020, χρονική περίοδος που περιλάμβανε το πρώτο lockdown και που είναι πέραν των επενδύσεων.
Εν κατακλείδι οι εταιρείες ταχυμεταφορών δεν ωφελούνται (τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα) από τα lockdown και τα peaks. Στην παρούσα περίπτωση του δεύτερου lockdown, όλοι (και τα e-shops και οι εταιρείες ταχυμεταφορών) είχαν προετοιμαστεί για όγκους ίδιους ή και ελαφρά υψηλότερους (έως 15%) του πρώτου lockdown. Παρόλα αυτά, τελικά λόγω της συγκυρίας του συνδυασμού του lockdown με το black Friday και την προ-εορταστική περίοδο, προέκυψαν πολύ υψηλότεροι όγκοι, οι οποίοι απαιτούν και διπλάσιες υποδομές, εξοπλισμό αλλά και προσωπικό σε όλα τα επίπεδα, κάτι που δεν μπορούσε να προβλεφθεί με ακρίβεια – αλλά και να είχε προβλεφθεί, το πιθανότερο είναι ότι δεν ήταν εφικτό να καλυφθεί/υλοποιηθεί σε μόλις μερικούς μήνες.
Αποτέλεσμα είναι και ότι κάποιες μεγάλες εταιρείες ταχυμεταφορών, αλλά και ηλεκτρονικά καταστήματα μεγάλων εταιρειών, αναγκάστηκαν να προβούν στη διακοπή στην λειτουργία τους για μερικές ημέρες, ενώ όσοι είχαν κάνει καλύτερη προετοιμασία μπόρεσαν να συνεχίσουν την εξυπηρέτηση των αυξημένων όγκων, έχοντας ελεγχόμενη καθυστέρηση στην ροή των αποστολών, ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν στους συσσωρευμένους όγκους παραγγελιών και δεμάτων.
Μεταξύ άλλων επενδύσεων η εταιρεία έχει προχωρήσει από την αρχή του πρώτου lockdown έως σήμερα στην αγορά και μίσθωση περισσότερων από 150 vans και στην μίσθωση περισσότερων από 20 φορτηγών και νταλικών ΔΧ, έχοντας πλέον συνολικά περισσότερα από 800 vans και 100 φορτηγά και νταλίκες ΔΧ. Παράλληλα προχώρησε και στην πρόσληψη προσωπικού στα κεντρικά και στα καταστήματά της, τόσο κατά το 1ο lockdown όσο και στο 2ο – η οποία πρόσληψη αθροιστικά εκτιμάται ότι ξεπερνά τους 500 εργαζόμενους.
Τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή η ACS απασχολεί άμεσα και έμμεσα περισσότερους από 3.000 εργαζόμενους και προκειμένου να εξυπηρετήσει ομαλά την αύξηση του όγκου των αποστολών που προαναφέρθηκε ότι αγγίζει το 50%, θα χρειαζόταν αναλογικά μια αύξηση των εργαζομένων της κατά 50% δηλαδή να προχωρήσει στην πρόσληψη 1.500 εργαζόμενων και να τους εκπαιδεύσει σε διάστημα μίας εβδομάδας.
Εμπόδιο η κίνηση στους δρόμους
Ένα ακόμη δεδομένο που πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη για τυχόν καθυστερήσεις που παρατηρούνται είναι ότι σε αντίθεση με το προηγούμενο lockdown, σε αυτό το lockdown οι ταχυμεταφορείς δεν κινούνται σε μία έρημη πόλη. Ειδικά, το τελευταίο διάστημα παρατηρείται κίνηση στους δρόμους, ελαφρά έως μεσαία μειωμένη σε σχέση με την προ lockdown κατάσταση. Η κίνηση στους δρόμους μπορεί να μην επηρεάζει τα μηχανάκια των courier, αλλά σίγουρα επηρεάζει την κίνηση των vans και φορτηγών.
Παρόλα αυτά ακόμα και σήμερα με πολύ υψηλότερους όγκους και χειρότερες συνθήκες από το πρώτο lockdown η εξυπηρέτηση της λειτουργίας της διανομής των αποστολών ταχυμεταφορών γίνεται με καλύτερη οργάνωση και προγραμματισμό.
Το στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί
Σίγουρα, το θέμα είναι η εύρυθμη παράδοση των αποστολών, η οποία όμως εξαρτάται από δύο παράγοντες. Ο ένας παράγοντας είναι ο όγκος των αποστολών που μπορεί να διανεμηθεί ημερησίως, ο οποίος είναι πολύ σημαντικός, αλλά εξίσου σημαντικός είναι και ο δεύτερος παράγοντας δηλαδή η δυνατότητα αποθήκευσης των αποστολών πριν τη διανομή τους. Για να γίνει καλύτερα αντιληπτό, αν και με μία δόση υπερβολής: Ακόμα και αν μπορούσαν να πραγματοποιηθούν ημερήσιες διανομές από 1.000.000 courier σε όλη την επικράτεια, αν για την αποθήκευση του συνολικού ημερήσιου όγκου των αποστολών ήταν απαραίτητοι αποθηκευτικοί χώροι 10.000.000 τ.μ. και αυτοί δεν ήταν διαθέσιμοι, πάλι θα υπήρχε πρόβλημα στην ομαλή λειτουργία των εταιρειών.
Άρα απαιτείται κατανόηση των δεδομένων και των συνθηκών και οι καταναλωτές να έχουν υπομονή μέχρι να αρθεί το lockdown και οι περιορισμοί ώστε – όπως έγινε και στο πρώτο lockdown – να υπάρχει σταδιακά αποκατάσταση της κανονικότητας, κάτι το οποίο προβλέπεται να γίνει μετά το τέλος της εορταστικής περιόδου – καθώς με το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων τον Δεκέμβριο θα πέσει μεν ο ρυθμός αύξησης των αποστολών από τις online παραγγελίες, αλλά και πάλι θα διατηρηθεί σε επίπεδα άνω των δυνατοτήτων της αγοράς.