Ο Εκτελεστικός Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA), Γιόζεφ Ντοπελμπάουερ και ο Διευθυντής επίγειων μεταφορών της γενικής διεύθυνσης μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Κρίστιαν Σμιτ, θα μεταβούν αύριο (08/03) στην Αθήνα, προκειμένου να συναντηθούν με τις αρμόδιες ελληνικές αρχές, με θέμα την τεχνική υποστήριξη για τον εκσυγχρονισμό και τη βελτίωση της ασφάλειας των ελληνικών σιδηροδρόμων.
Ο Γιόζεφ Ντοπελμπάουερ υπογράμμισε ότι «έχουμε κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου πολλές φορές τα τελευταία χρόνια, καθώς ακόμη και η έκθεση του 2022 αποκάλυψε μία απαισιόδοξη εικόνα. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, βλέπαμε πάντα ότι η Ελλάδα κατατάσσεται μεταξύ των χειρότερων μαθητών, με μάλλον χαμηλές επιδόσεις όσον αφορά την ασφάλεια, την ασφάλεια που μετράται στον αριθμό των θανατηφόρων ατυχημάτων σε σχέση με το μήκος του δικτύου και τον αριθμό των επιβατικών χιλιομέτρων. Επιπλέον, έχουμε διαπιστώσει ένα θέμα με τον εθνικό φορέα διερεύνησης, διότι δεν έχουμε λάβει ποτέ καμία έκθεση διερεύνησης», μιλώντας στο Euronews.
Σχολιάζοντας τα 700 εκατ. ευρώ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού συστήματος στην Ελλάδα, σημείωσε ότι «σίγουρα, είναι προβληματικό το γεγονός ότι τα χρήματα δε δαπανήθηκαν όπως είχε προγραμματισθεί, όπως και ότι η θέση σε λειτουργία του ευρωπαϊκού συστήματος διαχείρισης της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας ανεβλήθη, για το 2023».
Προσπαθώντας να δώσει μία απάντηση στο «γιατί» που ταλανίζει τους πάντες μετά το τραγικό δυστύχημα, ο Γιόζεφ Ντοπελμπάουερ τόνισε ότι «δεν γνωρίζουμε ποια ήταν η πραγματική αιτία του ατυχήματος. Όμως, αυτά τα συστήματα υπάρχουν για να μειώνουν τον κίνδυνο ανθρώπινου λάθους. Τέτοια συστήματα, μειώνουν δραματικά τον κίνδυνο ανθρώπινου λάθους· έτσι, αν το σύστημα βρίσκεται σε λειτουργία, η πιθανότητα για ανθρώπινο λάθος θα είχε μειωθεί δραστικά».
Η Πρόεδρος της Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ανακοίνωσε την επίσκεψη των εμπειρογνωμόνων της Επιτροπής και της ERA, μετά την τηλεφωνική συνομιλία με τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, την 6η Μαρτίου.
Το πρόγραμμα των συναντήσεων των εμπειρογνωμόνων στην Αθήνα δεν έχει καθορισθεί, σύμφωνα με εκπρόσωπο της Επιτροπής. Από την πλευρά της Επιτροπής, στην επίσκεψη στην Αθήνα θα μεταβεί και η Ελζμπιέτα Λουκανιούκ, αρμόδια για θέματα ασφάλειας σιδηροδρόμων στο γραφείου της Επιτρόπου Μεταφορών, Αντίνα Βάλεαν. Ο ΕRA ενημέρωσε ότι η ελληνική ρυθμιστική αρχή ασφάλειας σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) ζήτησε στις 06/03/2023 τη βοήθειά του, σε μέρος των εποπτικών δραστηριοτήτων.
Αναφορικά με την διερεύνηση των αιτίων του δυστυχήματος, ο ERA επεσήμανε ότι «σύμφωνα με την Οδηγία για την Ασφάλεια (Ευρωπαϊκή Ένωση) 2016/798, η υποχρέωση διερεύνησης ατυχημάτων ανήκει στο κράτος – μέλος (Άρθρο 20.1): «Τα κράτη – μέλη διασφαλίζουν ότι διενεργείται έρευνα από τον φορέα διερεύνησης που αναφέρεται στο Άρθρο 22 ύστερα από οιοδήποτε σοβαρό ατύχημα στο σιδηροδρομικό σύστημα της Ένωσης. Στόχος της έρευνας, είναι η βελτίωση, όπου είναι δυνατόν, της σιδηροδρομικής ασφάλειας και της πρόληψης ατυχημάτων».
Διαβάστε ακόμη: