285,6 εκατομμύρια μηχανοκίνητα οχήματα κυκλοφορούν σήμερα στους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Από αυτά, περίπου 6,5 εκατομμύρια φτάνουν κάθε χρόνο στο τέλος του κύκλου ζωής τους. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε με ευρεία πλειοψηφία νέους κανόνες που καθιστούν υποχρεωτική την απόσυρση και ανακύκλωση των παλαιών αυτοκινήτων, με στόχο τη μετάβαση σε μια κυκλική οικονομία.

Σύμφωνα με τηλεοπτικό οδοιπορικό του ΑΠΕ-ΜΠΕ σε μεγάλα κέντρα απόσυρσης και ανακύκλωσης στην Αθήνα, ο κανονισμός αναμένεται να φέρει σημαντικές αλλαγές στους οδηγούς, στους επαγγελματίες του κλάδου και στον χάρτη των ελληνικών αυτοκινήτων.

Ανακυκλωμένα υλικά και νέος σχεδιασμός

Τα νέα οχήματα θα πρέπει να σχεδιάζονται έτσι ώστε να αποσυναρμολογούνται εύκολα, με δυνατότητα ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης εξαρτημάτων.
Εντός έξι ετών, το πλαστικό στα καινούργια αυτοκίνητα θα πρέπει να περιέχει τουλάχιστον 20% ανακυκλωμένο υλικό, με στόχο το 25% στη δεκαετία, εφόσον η αγορά το επιτρέπει. Οι ευρωβουλευτές ζητούν, επίσης, στόχους για τον ανακυκλωμένο χάλυβα και αλουμίνιο.

Ευθύνη στους κατασκευαστές και απαγόρευση εξαγωγών «σαράβαλων»

Τρία χρόνια μετά την έναρξη ισχύος, θα εφαρμοστεί η διευρυμένη ευθύνη παραγωγού: οι κατασκευαστές θα καλύπτουν το κόστος συλλογής και επεξεργασίας οχημάτων στο τέλος του κύκλου ζωής τους.
Παράλληλα, θα γίνεται διαχωρισμός μεταχειρισμένων και οχημάτων τέλους κύκλου ζωής, με απαγόρευση εξαγωγών για τη δεύτερη κατηγορία.

Η Ελλάδα με τον πιο γερασμένο στόλο

Η χώρα μας έχει τον πιο γηρασμένο στόλο αυτοκινήτων στην Ευρώπη, με μέση ηλικία πάνω από 17 χρόνια.
Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Επαμεινώντας Βοναζούντας, Γενικός Διευθυντής Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων (ΕΔΟΑ), ο κανονισμός θα τεθεί σε ισχύ Απρίλιο–Μάιο 2026 και θα εφαρμοστεί άμεσα. Σήμερα περίπου 60.000 αυτοκίνητα ανακυκλώνονται κάθε χρόνο στην Ελλάδα.

Αλλαγές στο εμπόριο ανταλλακτικών

Σύμφωνα με τον κανονισμό, τα ανταλλακτικά από οχήματα τέλους κύκλου ζωής θα διατίθενται στην αγορά με σαφείς όρους ως προϊόντα και όχι ως απόβλητα. Τα κράτη-μέλη οφείλουν να παρέχουν κίνητρα για τη χρήση τους, ώστε να ενισχυθεί η κυκλική οικονομία.

Το κόστος για τους Έλληνες οδηγούς

Για τους οδηγούς, η μετάβαση έχει έντονη οικονομική διάσταση. Ο Χρήστος Σμυρλής, Διευθύνων Σύμβουλος της Alykon Recycling, ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «χωρίς γενναία κίνητρα η ολική απόσυρση είναι ανέφικτη», τονίζοντας ότι πρέπει να υπάρξουν επιδοτήσεις αντίστοιχες με εκείνες για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Η πρόκληση της νέας εποχής

Η επιτυχία του κανονισμού θα εξαρτηθεί από την ισορροπία ανάμεσα στην προστασία του περιβάλλοντος και τη στήριξη οδηγών και επαγγελματιών που θα επηρεαστούν. Όπως καταγράφει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η νέα εποχή για την αυτοκίνηση στην Ευρώπη ξεκινά το 2026 και η Ελλάδα, με τον πιο γηρασμένο στόλο, θα βρεθεί στην πρώτη γραμμή των αλλαγών.

Δείτε την τηλεοπτική έρευνα του ΑΠΕ-ΜΠΕ:

Διαβάστε ακόμη: