Ερώτηση στον πρωθυπουργό, με θέμα την «Έλλειψη Εθνικού Σχεδίου για την ναυπηγική Βιομηχανία και αβεβαιότητα για την τύχη των Ναυπηγείων», κατέθεσαν η πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής, Φώφη Γεννηματά και έξι ακόμα βουλευτές.
Εθνικό Σχέδιο επανεκκίνησης
Οι βουλευτές καλούν τον Κυριάκο Μητσοτάκη να απαντήσει γιατί δύο χρόνια τώρα, η κυβέρνηση δεν έχει εκπονήσει Εθνικό Σχέδιο επανεκκίνησης της ανάπτυξης της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας μας, όπως είχε δεσμευτεί προεκλογικά και αναφέρονται στην κατάσταση που έχει διαμορφωθεί, αλλά και τις προοπτικές για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας.
Το πλήρες κείμενο της ερώτησης στον πρωθυπουργό έχει ως ακολούθως:
«Κύριε πρωθυπουργέ,
Τα ναυπηγεία της χώρας, του Σκαραμαγκά αλλά και της Ελευσίνας, θα μπορούσαν να αποτελέσουν έναν ουσιαστικό οικονομικό πνεύμονα για τη χώρα, αφού βρίσκονται στο πλέον στρατηγικό σημείο της Μεσογείου.
Ωστόσο, τα επαναλαμβανόμενα λάθη, που συνεχίζονται και σήμερα, κατάφεραν το ακατόρθωτο, να κινδυνεύουν σήμερα και τα δύο ναυπηγεία να βρεθούν στα όρια της ολικής απαξίωσης, που αν συμβεί, θα σημαίνει τον οριστικό θάνατο της βαριάς βιομηχανίας στον τομέα της ναυτιλίας.
Οφείλουμε σε αυτόν τον τόπο να πούμε τα πράγματα με το όνομά τους, πέρα από σκοπιμότητες, για να αντιληφθούμε ρεαλιστικά την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στα ναυπηγεία της Ελευσίνας και του Σκαραμαγκά και να μπορέσουμε να τα επαναφέρουμε στην κανονικότητα, αναγκαίο εργαλείο για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας, λύση στο πρόβλημα της ανεργίας, κυρίως σε εξειδικευμένο προσωπικό στην υψηλή τεχνολογία που αποτελεί τον πολλαπλασιαστή ισχύος της χώρας, καταλύτης στην ισχυροποίηση της θέσης της χώρας μας στην ευρύτερη περιοχή μας, σε γεωπολιτικό επίπεδο, ενισχυτής της μαχητικής ικανότητας των ΕΔ της χώρας μας.
Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
Πρόσφατα δημοσιεύθηκαν τρεις διαφορετικές προκηρύξεις για την πώληση ακινήτων και εξοπλισμού των Ελληνικών Ναυπηγείων ΑΕ (Ναυπηγεία «Σκαραμαγκά»), σε συνέχεια προηγούμενων αποτυχημένων προσπαθειών, στη λογική τριχοτόμησης του πάλαι ποτέ ενιαίου και κραταιού μεγαλύτερου ναυπηγείου της χώρας. Στην περίπτωση δε του ακινήτου στο οποίο περιλαμβάνεται και η μεγαλύτερη μόνιμη δεξαμενή της ανατολικής Μεσογείου, πωλείται ξεχωριστά από την Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) το οικόπεδο και οι εγκαταστάσεις του και ξεχωριστά ο συναρτώμενος εξοπλισμός από τον Ειδικό Διαχειριστή, υπονομεύοντας ουσιαστικά την όποια μελλοντική προοπτική λειτουργίας του ή αξιοποίησής του ως ναυπηγοεπισκευαστική μονάδα.
Από την άλλη πλευρά δεν τίθεται τιμή εκκίνησης για τα τμήματα του ναυπηγείου και του εξοπλισμού που αφορούν οι δύο προκηρύξεις (συμπεριλαμβανομένων των εγκαταστάσεων κατασκευής και επισκευής πολεμικών πλοίων), ενώ δεν υπάρχουν όροι και προϋποθέσεις που να αφορούν σε ελάχιστες τουλάχιστον εγγυήσεις τεχνογνωσίας των υποψήφιων αγοραστών ή έστω δέσμευσης ότι οι εν λόγω εγκαταστάσεις και εξοπλισμός θα εξακολουθούν μετά την ολοκλήρωση της αγοράς να λειτουργούν ως ναυπηγική βιομηχανία. Ακόμη περισσότερο στις εν λόγω προκηρύξεις δεν περιλαμβάνεται καμία μέριμνα ή όρος που να αφορά σε δέσμευση διατήρησης, έστω ενός ελάχιστου αριθμού, των θέσεων εργασίας του προσωπικού του ναυπηγείου, ενώ δεν παρέχεται καμία διασφάλιση για την αποζημίωση των εργαζομένων επί των οφειλόμενων δεδουλευμένων τους, που σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωσή τους αγγίζει το ποσό των 200 εκατομμυρίων ευρώ.
Ναυπηγεία Ελευσίνας
Μετά από πολύχρονες συζητήσεις της ΟΝΕΧ Shipyards με την κυβέρνηση και το υπουργείο Ανάπτυξης, σήμερα ο νέος ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων Ελευσίνας να κατέχει το 53% των μετοχών της εταιρείας που ήταν και προϋπόθεση για τις περαιτέρω ενέργειες με πρώτο βήμα την προώθηση του σχεδίου εξυγίανσης.
Τον Ιούλιο 2020, o κ. ‘Αδωνις Γεωργιάδης, συνοδευόμενος από τον Αμερικανό πρέσβη στην Αθήνα, κ. Geoffrey Pyatt και τον πρόεδρο της ΟΝΕΧ, μεταξύ των άλλων δήλωνε στους εργαζόμενους:
“Το Business Plan της ΟΝΕΧ έχει κριθεί θετικό από το Διοικητικό Συμβούλιο του Αμερικανικού Κυβερνητικού Οργανισμού (DFC) για να χρηματοδοτήσει την ΟΝΕΧ, έχουμε θετικά μηνύματα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού και μένει η διαδικασία εξυγίανσης των ναυπηγείων, όπου απαιτείται να υποβληθεί από την εταιρεία το σχέδιο εξυγίανσης στο ειδικό δικαστήριο, σύμφωνα με το άρθρο 106 παράγραφοι (β) & (δ) του πτωχευτικού κώδικα για τα περαιτέρω, ενώ δεσμεύτηκε εκ μέρους της κυβέρνησης για τη χορήγηση των δεδουλευμένων στους εργαζόμενους”.
Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας όπως διαπιστώθηκε πρόσφατα οφείλουν περίπου 420 εκατ. ευρώ, η τύχη τους φαίνεται ότι συνδέεται με την προοπτική της ναυπήγησης των τεσσάρων (4) νέων φρεγατών αλλά και την αναβάθμιση των Φ/Γ MEKO.
Χαρακτηριστική είναι η πρόσφατη δήλωση του υπουργού Ανάπτυξης “… τα Ναυπηγεία Ελευσίνας αν δεν εμπλακούν στις φρεγάτες, θα αναγκασθούμε να τα οδηγήσουμε σε εκκαθάριση. Δεν υπάρχει κανένας ιδιώτης επενδυτής που θα έρθει να τοποθετήσει τα κεφάλαια που απαιτούνται για τη διάσωση και να επωμισθεί χρέη ύψους άνω των 400 εκατ. ευρώ, χωρίς να λάβει μια σοβαρή παραγγελία από το ελληνικό κράτος …».
Δεδομένου ότι:
Δεν έχει παρουσιαστεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τη ναυπηγική βιομηχανία η κατάσταση φαίνεται ότι έχει αφεθεί από την κυβέρνηση στην τύχη της με την αβεβαιότητα να αυξάνεται για το μέλλον των Ναυπηγείων Ελευσίνας και Σκαραμαγκά, και των εργαζομένων τους.
Η συμβολή των Ελληνικών Ναυπηγείων ΑΕ στην ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας και κυρίως στην επιτυχή ολοκλήρωση του αμυντικού εξοπλιστικού προγράμματος της χώρας μας είναι αποφασιστικής σημασίας,
Ο τρόπος με τον οποίο εκποιούνται ο χώρος, οι εγκαταστάσεις και ο εξοπλισμός των Ελληνικών Ναυπηγείων ΑΕ δεν διασφαλίζει τη βιωσιμότητά του και τη συνέχιση λειτουργίας του τουλάχιστον ως ναυπηγοεπισκευαστική μονάδα, αλλά ούτε τα δικαιώματα των εργαζομένων, συμπεριλαμβανομένων των θέσεων εργασίας και των δεδουλευμένων τους, ενώ εκκρεμούν ακόμη τα ένσημα και οι αποζημιώσεις του 18μηνου.
Αφενός μεγάλο μέρος του επικείμενου προγράμματος ναυπήγησης πολεμικών πλοίων για το Πολεμικό Ναυτικό της χώρας μας δύναται να πραγματοποιηθεί σε ελληνικά ναυπηγεία και αφετέρου ότι σύντομα επίκειται η άρση περιορισμού ναυπήγησης εμπορικών πλοίων από τα Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ, αυξάνουν την προσδοκώμενη αξία και προοπτική τους, πολλαπλάσια τουλάχιστον σε σχέση με την κυβερνητική αντίληψη, όπως έχει μετουσιωθεί μέσω των εν εξελίξει διαγωνισμών.
Δεν έχει κατατεθεί έως σήμερα το σχέδιο εξυγίανσης για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και δεν υπάρχει δεσμευτικός προγραμματισμός για τον χρόνο υποβολής του, για να προχωρήσει η πορεία στο ειδικό δικαστήριο, σύμφωνα με τα άρθρο 106 των παρ.(β) και (δ) του πτωχευτικού κώδικα. Η αβεβαιότητα συνεχίζεται και εντείνεται προκειμένου να προχωρήσουν οι διαδικασίες και να διαπιστωθεί η βούληση των πιστωτών να συμφωνήσουν με το σχέδιο εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας και κυρίως η βούληση του ΥΕΘΑ και της κυβέρνησης συνολικά για να συμμετάσχει σε «κούρεμα» του χρέους των ναυπηγείων προς το δημόσιο ώστε να ρυθμιστεί τελικά το χρέος
Ήδη οφείλονται πάνω από 34 εκατ. ευρώ δεδουλευμένα προς τους 600 εργαζόμενους των Ναυπηγείων Ελευσίνας και συνεχίζεται η συσσώρευση οφειλόμενων προς αυτούς λόγω της μη καταβολής του 30% σύμφωνα με τη συμφωνία 2016.
Ερωτάσθε κ. πρωθυπουργέ:
1. Γιατί δύο (2) χρόνια τώρα, δεν έχετε εκπονήσει Εθνικό Σχέδιο επανεκκίνησης της ανάπτυξης της ναυπηγικής Βιομηχανίας της χώρας μας όπως είχατε δεσμευτεί προεκλογικά;
2. Ποια είναι η βούληση σας ώστε τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σκαραμαγκά να επανακινήσουν, με δραστηριότητες τόσο στον εμπορικό τομέα, όσο και στην εμπλοκή τους στα προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού; Υπάρχει σκέψη για ενσωμάτωση των δύο ναυπηγείων σε ένα, σε συνδυασμό και με την προμήθεια των νέων Φ/Γ;
3. Προτίθεστε να προσθέσετε στους όρους πώλησης των Ελληνικών Ναυπηγείων ΑΕ και σε ποιο στάδιο, αφού δεν το πράξατε μέχρι τώρα, συγκεκριμένες προϋποθέσεις που αφορούν στη διασφάλιση λειτουργίας τους, ως ναυπηγική Βιομηχανία, και για τα τρία τμήματα των ναυπηγείων, θέτοντας ελάχιστο εύλογο τίμημα, εχέγγυα τεχνογνωσίας, αξιοπιστίας και πιστοληπτικής ικανότητας των υποψήφιων αγοραστών, διασφαλίζοντας παράλληλα την συνέχιση της συνεργασίας του νέου ιδιοκτήτη με τους εργαζόμενους, τα δικαιώματα τους και την καταβολή των οφειλόμενων και δεδουλευμένων τους;
4. Με δεδομένη την αποτυχία του αρχικού διαγωνισμού εξετάζετε την διατήρηση του τμήματος των Ελληνικών Ναυπηγείων ΑΕ που ασχολείται αποκλειστικά με την κατασκευή και συντήρηση πολεμικών πλοίων και εξοπλισμού με ειδικό φορέα, σύμφωνα με τη διεθνή πρακτική και με το ευρωπαϊκό κεκτημένο (όπως συμβαίνει σε μεγάλα ναυπηγεία κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης), λαμβάνοντας μεταξύ άλλων υπόψη και το πρόσφατο επιτυχημένο παράδειγμα ναυπήγησης υποβρυχίων υπό τη διαχείριση του Πολεμικού Ναυτικού;
5. Πότε θα κατατεθεί τελικά το σχέδιο εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας; Έχουν εξασφαλιστεί οι προϋποθέσεις υποβολής του, όπως είχε δεσμευτεί ο υπουργός Ανάπτυξης, κ. Α. Γεωργιάδης; Θα περιλαμβάνει τη συνέχιση της εργασίας και τη πληρωμή των δεδουλευμένων στους εργαζόμενους; Η απόφαση της κυβέρνησης ως προς την προμήθεια των νέων Φ/Γ για ανάληψη κατασκευαστικού έργου από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, συνδέεται με τον χρόνο υποβολής του σχεδίου εξυγίανσης από το νέο επενδυτή;
Η σύμπραξη των ναυπηγείων με την DFC, μέσω χρηματοδότησης, είχε υπολογιστεί, ως προϋπόθεση, με βάση την επιλογή των Αμερικανικών Φ/Γ; Ή προτίθεστε να προωθήσετε την συμμετοχή των ναυπηγείων στην κατασκευή τους και με Φ/Γ άλλης προέλευσης εφόσον αυτές επιλεγούν;
6. Το Ελληνικό Δημόσιο (υπουργεία Οικονομικών, Εθνικής ‘Αμυνας και Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων) προτίθεται να συμμετέχει θετικά στο σχέδιο εξυγίανσης με αποδοχή κουρέματος ενός ποσοστού ή κάποιο από τα υπουργεία επικαλείται κωλύματα και ποια;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Φώφη Γεννηματά
Βασίλης Κεγκέρογλου
Μιχάλης Κατρίνης
Γιώργος Μουλκιώτης
Δημήτρης Μπιάγκης
Νάντια Γιαννακοπούλου
Κώστας Σκανδαλίδης».