Μια εντυπωσιακή αναντιστοιχία μεταξύ αντίληψης εργαζομένων και εργοδοτών αποτυπώνεται στην πρόσφατη έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ για τη σχέση εκπαίδευσης και απασχόλησης. Ενώ επτά στους δέκα νέους εργαζόμενους ηλικίας 15–34 ετών θεωρούν πως το επίπεδο σπουδών τους ανταποκρίνεται πλήρως στις απαιτήσεις της δουλειάς τους, οι επιχειρήσεις δηλώνουν ότι δυσκολεύονται περισσότερο από ποτέ να βρουν ταλέντα με την κατάλληλη εξειδίκευση.
Οι νέοι βλέπουν «αντιστοιχία» σπουδών και εργασίας
Σύμφωνα με την έρευνα, το 69,2% των νέων ηλικίας 15–34 ετών εκτιμά ότι η εκπαίδευσή του καλύπτει τις ανάγκες της εργασίας που έχει ή είχε στο παρελθόν. Το ποσοστό είναι ακόμη υψηλότερο για τους εργαζόμενους (72,2%) και χαμηλότερο για τους ανέργους (52,3%).
Στο αντίθετο άκρο, ένας στους πέντε (19,5%) δηλώνει ότι διαθέτει δεξιότητες ανώτερες από τις απαιτήσεις της θέσης του, ενώ μόλις 3,1% αισθάνεται ότι υστερεί σε προσόντα. Το φαινόμενο της «υπερεκπαίδευσης» είναι εντονότερο στις γυναίκες (21,4%) και στα άτομα ηλικίας 30–34 ετών (20%).
Αντίστοιχα, το 70,9% των συμμετεχόντων απάντησε ότι οι δεξιότητές του ταιριάζουν απόλυτα με τις ανάγκες της εργασίας, με το ποσοστό να ανεβαίνει στους άνδρες (73%) και να μειώνεται αισθητά στους νεότερους 15–24 ετών (57%).
Οι εργοδότες όμως βλέπουν «κενό δεξιοτήτων»
Αντίθετα με την αισιοδοξία των εργαζομένων, οι εργοδότες περιγράφουν μια αγορά με έντονο έλλειμμα ταλέντων. Σε πρόσφατη έρευνα της Manpower, το 54% των επιχειρήσεων δηλώνει ότι η εύρεση κατάλληλων υποψηφίων αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση για την κάλυψη των διαθέσιμων θέσεων εργασίας.
Η διαφορά αυτή ερμηνεύεται από ειδικούς ως ένδειξη ότι, παρότι οι νέοι αποκτούν πτυχία και τυπικά προσόντα, οι επιχειρήσεις αναζητούν πρακτικές δεξιότητες, εξειδικευμένη τεχνογνωσία και προσαρμοστικότητα που δεν παρέχονται πάντα μέσα από τα εκπαιδευτικά προγράμματα.
Το προφίλ των νέων στην αγορά
Η έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ καταγράφει και ενδιαφέροντα δημογραφικά στοιχεία:
- 24% των γυναικών εργάζονται σε θέση κατώτερη του μορφωτικού τους επιπέδου, έναντι 20,3% των ανδρών.
- Το φαινόμενο είναι πιο έντονο στους ανέργους (32,5%), γεγονός που δείχνει πως η ανεργία πλήττει κυρίως όσους διαθέτουν προσόντα χωρίς αντίστοιχες επαγγελματικές διεξόδους.
- Μόνο 2,2% των νέων εγκατέλειψαν πρόγραμμα σπουδών πριν το ολοκληρώσουν — ποσοστό χαμηλό, που φανερώνει υψηλή εκπαιδευτική συνέπεια.
Εκπαίδευση με πτυχίο, εργασία χωρίς προοπτική
Παρά την αντιληπτή ισορροπία μεταξύ σπουδών και εργασίας, η ελληνική αγορά εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται από χαμηλές απολαβές, επαγγελματική ανασφάλεια και περιορισμένη αξιοποίηση δεξιοτήτων. Το 2024, η Ελλάδα κατέγραψε από τα υψηλότερα ποσοστά απασχόλησης νέων σε θέσεις εκτός αντικειμένου σπουδών στην ΕΕ, δείγμα του ότι η ποιοτική αντιστοιχία παραμένει ζητούμενο.
Η σύγκρουση των δύο εικόνων —εργαζόμενοι που δηλώνουν ικανοποιημένοι από την εκπαίδευσή τους και εργοδότες που αδυνατούν να βρουν κατάλληλα στελέχη— δείχνει ότι το πραγματικό “χάσμα δεξιοτήτων” ίσως δεν αφορά τη γνώση, αλλά την εφαρμογή της.
Το ζητούμενο πλέον είναι ένα εκπαιδευτικό και παραγωγικό μοντέλο που θα συνδέει τα πανεπιστήμια, τα ΙΕΚ και την αγορά εργασίας, ώστε οι νέοι να μην είναι απλώς καταρτισμένοι, αλλά πραγματικά έτοιμοι για τις απαιτήσεις μιας σύγχρονης, ανταγωνιστικής οικονομίας.
Διαβάστε ακόμη:
- Τέλος στην εποχή των μεσαζόντων και των νταραβεριτζήδων στα εξοπλιστικά
- Πίνακας του Πικάσο πωλήθηκε σε δημοπρασία για 32 εκατομμύρια ευρώ
- Φήμες στην αγορά για deal της ΕΥΔΑΠ με μεγάλο κατασκευαστικό παίκτη
- Μη μας ξημερώσει καμία νέα Folli Follie: Ο υπέρογκος δανεισμός φέρνει μουρμούρα και αναστάτωση