Νωρίτερα από ποτέ, θα μπορέσουν φέτος εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες οχημάτων, να πάρουν πινακίδες και να κινήσουν με τα οχήματα που είχαν θέσει μέχρι πέρυσι σε ακινησία, πληρώνοντας αναλογικά τέλη κυκλοφορίας, χωρίς καμία προσαύξηση και μόνον για όσους μήνες αυτοί επιλέξουν.

Η διορία πληρωμής των τελών κυκλοφορίας 2023 λήγει στις 28 Φεβρουαρίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες στο υπουργείο Οικονομικών εξετάζουν τη δυνατότητα να ανοίξει η πλατφόρμα MyCar της ΑΑΔΕ πριν τα μέσα Απριλίου ει δυνατόν, ώστε να δώσουν δικαίωμα άρσης ακινησίας και πληρωμής τελών κυκλοφορίας «με το μήνα».

Η προσπάθεια αυτή γίνεται για να εξυπηρετηθεί περισσότερος κόσμος να μετακινηθεί για να κάνει «Πάσχα στο χωριό», καθώς φέτος πέφτει 16 Απριλίου.

Αν καταστεί εφικτό, η διαδικασία μπορεί να ξεκινήσει από τη Μεγάλη Εβδομάδα ή και την Κυριακή των Βαΐων (9 Απριλίου). Στην περίπτωση αυτή, δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο να συμπέσει και με τις εκλογές.

Μέχρι πέρυσι το μέτρο φαινόταν χρήσιμο κυρίως για το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος τον Ιούνιο , ενώ το 2020 είχε ισχύσει από Ιούλιο.
Εφέτος όμως οι ιδιοκτήτες των οχημάτων θα μπορέσουν να τα κυκλοφορήσουν και να «αποδράσουν» και στις αργίες του Πάσχα, αλλά και το τριήμερο της Πρωτομαγιάς -αργία η οποία μεταφέρεται τη Δευτέρα 2 Μαΐου.

Σύμφωνα με πληροφορίες όμως, υπάρχουν και τεχνικές δυσκολίες που θα ληφθούν υπόψιν: το νωρίτερο που κατέστη ποτέ τεχνικά εφικτό να ανοίξει η πλατφόρμα για τα «Τέλη με το μήνα» ήταν πέρυσι στις 18 Απριλίου –παλαιότερα άνοιγε μετά την Πρωτομαγιά ή και του Αγίου Πνεύματος ακόμα!

Πέραν αυτού όμως, το μέτρο είναι έκτακτο και όχι μόνιμο. Αυτό σημαίνει δύο πράγματα:

1. αν γίνει συνήθεια να ξεκινάει να εφαρμόζεται όλο και νωρίτερα (ακόμα και από τις αρχές Απριλίου) εμμέσως καταστρατηγείται το σύστημα των ετήσιων τελών κυκλοφορίας, αφού ο μόνος μήνας που τα πληρώνει κανείς θα είναι… ο Μάρτιος. Μια τέτοια «παράδοση» θα μπορούσε ενδεχομένως και να υπονομεύσει τις εισπράξεις 1,1 δισ. ευρώ στο μέλλον, λένε οι πλέον «σκεπτικιστές» στην πλατεία Συντάγματος.

2. για να μπορέσει να ισχύσει εφέτος το μέτρο, πρέπει πρώτα να ψηφιστεί διάταξη στη Βουλή. Ανάλογα με το πότε ακριβώς θα επιλεγεί να διεξαχθούν οι εκλογές, θα πρέπει πρώτα να διαλυθεί Βουλή. Αν η διάλυση γίνει πχ μέσα στον Μάρτιο, μπορεί τον Φεβρουάριο να προλάβουν περάσουν από τη Βουλή άλλα νομοσχέδια και όχι αυτό.

Η διαδικασία

Οι ιδιοκτήτες των Ι.Χ. θα κληθούν να υποβάλουν αίτηση στην ειδική πλατφόρμα της ΑΑΔΕ, στην οποία θα συμπληρώνουν τα προσωπικά τους στοιχεία και τα στοιχεία του οχήματος. Στη συνέχεια θα καταβάλλουν όσα δωδεκατημόρια των ετήσιων τελών κυκλοφορίας αντιστοιχούν στους μήνες της άρσης ακινησίας. Έτσι θα μπορούν να επανατοποθετήσουν τις πινακίδες στα αυτοκίνητά τους και να τα κυκλοφορήσουν.

Μέχρι πέρυσι πάντως η άρση της ακινησίας των οχημάτων μπορούσε να γίνει μόνο μια φορά εντός του έτους. Άρα αν επιλέξουν να πληρώσουν πχ για 7 μήνες ή λιγότερους, δεν θα μπορέσουν να κυκλοφορήσουν νόμιμα το αυτοκίνητό τους τα Χριστούγεννα, εκτός αν πληρώσουν τότε ξανά ολόκληρο το ετήσιο τέλος –και για μόλις 1 μήνα χρήσης του οχήματος.

Τι θα πληρώσουν

Έστω Ε.Ι.Χ., με αναλογούντα ετήσια τέλη κυκλοφορίας 120 ευρώ, το οποίο τελεί σε ακινησία.

Ο ιδιοκτήτης /κάτοχος αυτού επιθυμεί να άρει την ακινησία του για χρονικό διάστημα τριών μηνών και υποβάλει σχετικό έγγραφο αίτημα προς την αρμόδια Δ.Ο.Υ. στις 18 Απριλίου 2022. Το ποσό που οφείλει να πληρώσει, πριν την θέση σε κίνηση του οχήματός του, είναι 120 ευρώ Χ 3/12 =30 ευρώ.

Ο μήνας της αίτησης (Απρίλιος) θα λογίζεται ως ολόκληρος μήνας για τον υπολογισμό των οφειλομένων τελών κυκλοφορίας.

Ο ιδιοκτήτης του εν λόγω οχήματος, οφείλει να επιστρέψει τα στοιχεία κυκλοφορίας αυτού στην Δ.Ο.Υ. έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Ιουνίου, ήτοι την Παρασκευή 30.6.2023.

Εάν η επιστροφή των στοιχείων κυκλοφορίας συντελεστεί μετά την προθεσμία αυτή, π.χ. την 1η Ιουλίου 2023, επιβάλλεται κατά τα ως άνω αυτοτελές πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο των ετησίων τελών κυκλοφορίας δηλ. στην ανωτέρω περίπτωση 120 ευρώ Χ 2 = 240 ευρώ.

Τι συμφέρει

Τα τελευταία χρόνια, το σύστημα «τέλη με το μήνα» έδωσε διέξοδο σε πολλούς ιδιοκτήτες που είχαν καταθέσει πινακίδες για να ανακτήσουν και να θέσουν σε κυκλοφορία για 1 ή 3 ή περισσότερους μήνες τα αυτοκίνητά τους.

Γλίτωναν έτσι αναλογικά από τα τεκμήρια διαβίωσης, αλλά όχι και από τα Τέλη Κυκλοφορίας. Και αυτό γιατί για 1 μήνα κυκλοφορίας πλήρωναν τέλη 2 μηνών, για 3 μήνες πλήρωναν 4, ενώ για 5 ή 6 μήνες ως το τέλος του χρόνου πλήρωναν και επιπλέον τέλη για 2 μήνες!

Το αντικίνητρο αυτό από πέρυσι έχει αρθεί. Η χρέωση γίνεται αναλογικά με το μήνα.

Για παράδειγμα, για δεύτερο αυτοκίνητο 2.000 κυβικών του 2009 με ετήσια τέλη 690 ευρώ, ο ιδιοκτήτης θα πληρώσει:

  • 58 ευρώ αντί 115 ευρώ που πλήρωναν μέχρι πρόπερσι για 1 μήνα κυκλοφορίας (-50%)
  • 172,5 ευρώ αντί 230 ευρώ για 3 μήνες κυκλοφορίας (-25%)
  • 345 ευρώ αντί 460 ευρώ από Ιούλιο έως και Δεκέμβριο.

Πώς υπολογίζονται τα τέλη ΙΧ με τον μήνα

*Χρέωση ολόκληρου μήνα ανεξαρτήτως αν η άρση ακινησίας γίνει στην αρχή ή στο τέλος

*Για άρση ακινησίας 1 μηνός θα καταβάλλεται 1/12 αντί τα 2/12 του συνολικού ποσού

Παράδειγμα:

-για ετήσια τέλη 120€ πληρώνονται 10 ευρώ αντί 20 ευρώ

*Για άρση ακινησίας 3 μηνών πληρώνονται τα 3/12 του συνολικού ποσού

Παράδειγμα:

– 30 ευρώ (αντί 40 ευρώ) για ετήσια τέλη 120€

*Για άρση ακινησίας για το υπόλοιπο διάστημα του έτους: καμία επιπλέον επιβάρυνση.

Παράδειγμα:

-για άρση ακινησίας τον Ιούλιο 60€ (αντί για 80€) με ετήσια τέλη 120€

* Ποινές: Πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο του ποσού των τελών αν δεν επιστραφούν οι πινακίδες στην εφορία την ημέρα λήξης προθεσμίας

Παράδειγμα:

-για ετήσια τέλη 120€ = 10€ για 1 μήνα + 240€ πρόστιμο = 250 ευρώ

Προσοχή! Αν πουληθεί το όχημα, πληρώνετε και το υπόλοιπο ποσό των τελών συν τις τυχόν οφειλές άλλων ετών, διαφορετικά επιβάλλεται πρόστιμο διπλάσιο όλων των ετήσιων τελών που χρωστά ο ιδιοκτήτης.

Παράδειγμα: για ετήσια τέλη 120€ = πρόστιμο 240€ για κάθε χρόνο οφειλής.

Διαβάστε ακόμη: