Δεκατέσσερις συμφωνίες – και μία που θα ανακοινωθεί τις επόμενες ημέρες, σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος» – έκλεισαν στους κλάδους της παραγωγής τροφίμων-ποτών και του οργανωμένου λιανεμπορίου μέσα σε διάστημα επτά μηνών, εξέλιξη που προμηνύει ότι το 2022 ενδεχομένως να ξεπεράσει το ρεκόρ του 2021, χρονιά κατά την οποία έγιναν 20 deals.
Προφανώς η κατάρριψη του ρεκόρ αφορά τον απόλυτο αριθμό των επιχειρηματικών συμφωνιών και όχι τα ποσά που θα δαπανηθούν σε εξαγορές και συγχωνεύσεις, μιας και η πώληση της Chipita στη Mondelez International, έναντι συνολικού τιμήματος 2 δισ. δολαρίων (η δεύτερη μεγαλύτερη εξαγορά μέσα 2021 μετά το deal της πώλησης του ΔΕΔΔΗΕ στη Macquarie), έχει ανεβάσει τον πήχη στα ουράνια.
Το… ιερό δισκοπότηρο του επιχειρείν
Σε κάθε περίπτωση όμως, ο κλάδος των τροφίμων επιβεβαιώνει τη φήμη του ως το… ιερό δισκοπότηρο του επιχειρείν, αφού και εν μέσω άγριας πληθωριστικής και ενεργειακής κρίσης, που πλήττει σοβαρά την κατανάλωση, παραμένει εξόχως δημοφιλής τόσο μεταξύ των μεμονωμένων επενδυτών όσο και μεταξύ των ελληνικών και ξένων funds.
Οι προοπτικές που εμφανίζει ο τομέας της ελληνικής αγροδιατροφής, ο ισχυρός εξαγωγικός της χαρακτήρας, αλλά και τα προβλήματα ρευστότητας που πολλαπλασιάστηκαν στη δεδομένη συγκυρία ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, είναι οι λόγοι που αναμορφώνεται (ξανά) το τοπίο στην εγχώρια βιομηχανία και στην οργανωμένη λιανική του κλάδου των τροφίμων και ποτών.
Ο ασταμάτητος Σπύρος Θεοδωρόπουλος
Το σάλπισμα της επενδυτικής «επίθεσης» έδωσε ο πολυσχιδής επιχειρηματίας Σπύρος Θεοδωρόπουλος προσβλέποντας, όπως όλα δείχνουν, στη δημιουργία μέσω της Bespoke SGA Holdings ενός ομίλου 24/7, ο οποίος θα ικανοποιεί όλο το εύρος των διατροφικών επιθυμιών των καταναλωτών.
Ετσι μετά την ολοκλήρωση της μεταβίβασης της Chipita στη Mondelez International απέκτησε τον απόλυτο έλεγχο της αλλαντοβιομηχανίας Π. Γ. Νίκας, τις εταιρείες Εδεσμα και Αμβροσία και πρόσφατα το 45% της εμβληματικής σοκολατοβιομηχανίας ΙΟΝ.
Να σημειωθεί μάλιστα ότι η συμβολή της Chipita στον τζίρο της Mondelez International ήταν 332 εκατ. δολάρια στο πρώτο εξάμηνο του έτους, όπως προκύπτει από τα οικονομικά αποτελέσματα του πολυεθνικού κολοσσού.
Επιπλέον η εταιρεία που ίδρυσε ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος και ενσωματώθηκε στη Mondelez International στις 3 Ιανουαρίου εφέτος, συνεισέφερε στον όμιλο λειτουργικά κέρδη ύψους 10 εκατ. δολαρίων στο πρώτο τρίμηνο του 2022 και 4 εκατ. δολάρια στο εξάμηνο του 2022.
Σχέδια για νέα «χτυπήματα»
Επιπλέον, σε συνέργεια με το fund EOS Capital Partners με επικεφαλής τον πρώην τραπεζίτη Απόστολο Ταμβακάκη, ο ασταμάτητος Σπύρος Θεοδωρόπουλος έχει έρθει σε κατ’ αρχήν συμφωνία με τους μετόχους της εταιρείας Ελληνικοί Χυμοί ΑΕ προκειμένου οι δύο πρώτοι να συμμετάσχουν στο μετοχικό κεφάλαιο αυτής.
Πριν 10 μέρες συστάθηκε η εταιρεία Juice Invest AE με μετόχους κατά 67,55% την Bespoke SGA Holdings και κατά 32,45% το fund EOS Capital Partners, μέσω της οποίας θα γίνει η εξαγορά της Ελληνικοί Χυμοί ΑΕ που είχε ανακοινωθεί τον Φεβρουάριο. Η συμφωνία έχει υπογραφεί.
Σύμφωνα με την οικονομική έκθεση της λαρισαϊκής βιομηχανίας Ελληνικοί Χυμοί, το 2021 ο κύκλος εργασιών της διαμορφώθηκε σε 25,36 εκατ. ευρώ έναντι 22,63 εκατ. ευρώ το 2020, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν σε 2,83 εκατ. ευρώ από 3,20 εκατ. ευρώ το 2020.
Ο γνωστός επιχειρηματίας εκτός από ακόμη ένα 25% που θα αποκτήσει στην ΙΟΝ, καθώς η Bespoke θα ασκήσει την option για αύξηση του ποσοστού της, έχει σχεδιάσει και νέα «χτυπήματα», αναφέρουν πηγές με γνώση, τα οποία σύντομα θα αποκαλυφθούν.
Three Cents με αξία εκατομμυρίων
Tην πώληση του πλειοψηφικού ποσοστού της ESM Effervescent Sodas Management Limited (Three Cents) διαπραγματεύεται με την Coca-Cola HBC η Ideal Holdings.
Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες το συγκεκριμένο deal πρόκειται να ολοκληρωθεί μέσα στις επόμενες ημέρες.
Να σημειωθεί ότι η οικογένεια Δαυίδ της Coca-Cola HBC συμμετέχει στον όμιλο Ideal, που αποτελεί στρατηγικό επενδυτή της Three Cents, σε ποσοστό 20%.
Η πρωτοποριακή εταιρεία premium mixers & tonics ιδρύθηκε στα τέλη του 2014 στη Μεγάλη Βρετανία από τους Βασίλη Καλαντζή, Γιώργο Μπάγκο, Δημήτρη Νταφόπουλο και Γιώργο Τσιρίκο, με στόχο να προσφέρουν στους επαγγελματίες του χώρου της εστίασης ένα premium και διαφορετικό προϊόν.
Τα προϊόντα της εταιρείας Three Cents εξάγονται σε περισσότερες από 34 χώρες και το 2022 αναμένεται οι πωλήσεις στο εξωτερικό να υπερβούν τις πωλήσεις στην Ελλάδα, παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα θα κάνει ρεκόρ πωλήσεων.
Οι πωλήσεις της εταιρείας για 2021 ανήλθαν σε 7,7 εκατ. ευρώ, ενώ το EBITDA διαμορφώθηκε σε 1,5 εκατ. ευρώ.
Οργανωμένες… εξαγορές
Στον κλάδο της οργανωμένης λιανικής τον χορό των deals άνοιξε η Μασούτης, η οποία εξαγόρασε το 50% του Προμηθευτικού και Καταναλωτικού Συνεταιρισμού Κρήτης – ΣΥΝΚΑ. Αυτή η στρατηγικού χαρακτήρα συμφωνία αυξάνει τα καταστήματα της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας στα 370, ενώ ωθεί τον τζίρο της πάνω από το 1 δισ. ευρώ. Η συμφωνία προβλέπει τη διατήρηση του σήματος ΣΥΝΚΑ στο δίκτυο της Κρήτης, ενώ τα καταστήματα σε Κυκλάδες, Κέρκυρα, Χίο και Κάλυμνο θα φέρουν το σήμα της Μασούτης.
Επίσης, ολοκληρώθηκε η απορρόφηση από την Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης των 9 από τα συνολικά 11 καταστήματα της γιαννιώτικης αλυσίδας SEP Markets – Παπαδόπουλος.
Από τις 20 Μαΐου τα 9 καταστήματα της τοπικής αλυσίδας σουπερμάρκετ των Ιωαννίνων προστέθηκαν στο δίκτυο του leader του κλάδου των σουπερμάρκετ και έτσι στην ηπειρωτική πρωτεύουσα διαθέτει πλέον 11 σημεία πώλησης, συνυπολογίζοντας και τα 2 καταστήματα με ταμπέλα Σκλαβενίτης, στο 1ο χλμ. Ε.Ο. Ιωαννίνων και στη Λεωφόρο Γράμμου.
Είχε προηγηθεί η απόκτηση από αλυσίδα σουπερμάρκετ Πίτσιας, που εδρεύει στην Πιερία, τριών καταστημάτων της αλυσίδας «Μαζί Markets».
Συμφωνίες σε παγωτά, γάλατα, κρέατα, ψάρια και κρασιά
Το 2022 χαρακτηρίζεται και ως «τυχερό» αφού δύο γνωστές, πλην προβληματικές, εταιρείες τροφίμων άλλαξαν χέρια.
Συγκεκριμένα, η ΑΓΝΟ, ένα εγχώριο brand με 72 χρόνια ιστορίας, που ήταν στα αζήτητα, έπειτα από πλειστηριασμό πέρασε στον έλεγχο της Ελληνικά Γαλακτοκομεία των αδελφών Σαράντη έναντι 7,3 εκατ. ευρώ, ενώ πριν λίγες ημέρες η προσφορά της First Runner, συμφερόντων του Αλέξανδρου Κατσιώτη, κρίθηκε ως η προτιμητέα εκ μέρους των πιστωτών της Παγωτά Δωδώνη με σκοπό την ολοκλήρωση της διαδικασίας διαπραγμάτευσης και υπογραφής των συμβάσεων πώλησης των κοινοπρακτικών και διμερών δανείων της εταιρείας.
Πολύ κοντά στην απόκτηση της Δωδώνη Παγωτά ΑΒΕΕ, η οποία παρουσίαζε στον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό (31/12/2020) συσσωρευμένες ζημιές 30 εκατ. ευρώ, αρνητικά ίδια κεφάλαια 21,25 εκατ. ευρώ και συνολικό δανεισμό 36,12 εκατ. ευρώ, έφθασαν η Κρι Κρι και η εταιρεία Βενέτη.
Παράλληλα, περίπου έναν μήνα πριν σε σύμπραξη φέρεται να προχώρησαν δύο από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου χονδρεμπορίας κρέατος, η Φλωρίδης ΑΕΒΕΚ και οι Αφοί Νασόπουλοι.
Επίσης, μέσα στο προηγούμενο 7μηνο η Μπουτάρης πέρασε σε ελληνοσουηδικά χέρια, καθώς η Premia Properties σε συνεργασία με τον βασικό της μέτοχο, τη σουηδική Sterner Stenhus, του ομογενούς επιχειρηματία Ηλία Γεωργιάδη, ήρθαν σε συμφωνία με τους πιστωτές και την οινοποιία.
Σε αυτούς τους επτά μήνες από την αρχή του 2022 ολοκληρώθηκε και τυπικά η εξαγορά των μετοχών της εταιρείας Δανιήλ Σ. Γκατένιο & Υιός Α.Ε. από τη Δέλτα, θυγατρική της Vivartia, ύστερα από έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, έναντι τιμήματος 16,3 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για μία εταιρεία, η οποία δραστηριοποιείται επί σειρά ετών στις εισαγωγές τυροκομικών προϊόντων και γάλακτος.
Είχε προηγηθεί η αλλαγή σελίδας για την ιστορική ελληνική οινοποιία Μαλαματίνα, η οποία από πέρασε και τυπικά στον έλεγχο του Mantis, ενώ χέρια άλλαξε η Ιχθυοτροφεία Κεφαλλονιάς με τους Ισπανούς της Grupo Profand να αποκτούν το 60% της ελληνικής εταιρείας, με option να προχωρήσουν σε πλήρη εξαγορά στο μέλλον.
Τέλος, πριν λίγες εβδομάδες ολοκληρώθηκε και η εξαγορά των 4 εταιρειών του ομίλου Μούχακη, ήτοι της kiosky’s, της Alfa διανομές, της delivery.gr και της e-table, από τη γερμανική πολυεθνική διαδικτυακής παράδοσης φαγητού Delivery Hero.