Υπογράφτηκε σήμερα Παρασκευή το πρωί η σύμβαση για την απόκτηση από το Πολεμικό Ναυτικό και 4ης φρεγάτας Belharra μεταξύ της ΓΔΑΕΕ και της γαλλικής Naval Group
Οι υπογραφές καθυστέρησαν μετά την τελευταία επίσημη ανακοίνωση και παρά το γεγονός ότι ουσιαστικά αποτελεί τροποποίηση της ήδη υπάρχουσας σύμβασης και έχει ήδη εγκριθεί από τη Βουλή με νομοσχέδιο που ψηφίστηκε με μεγάλη πλειοψηφία.
Η 4η φρεγάτα FDI Belharra θα λάβει το όνομα «Θεμιστοκλής» και έρχεται να συμπληρώσει την τετράδα των πλέον σύγχρονων φρεγατών διεθνώς – οι οποίες όχι τυχαία έχουν τον χαρακτηρισμό ψηφιακές – και έρχονται για να ενισχύσουν τον Στόλο του Πολεμικού Ναυτικού.
Μαζί με τις αναβαθμισμένες ΜΕΚΟ που οι συμβάσεις για το πρόγραμμα είναι προ των πυλών και με τις 2+2 ιταλικές φρεγάτες Fremm κλάσης Bergamini που υπάρχει πλέον και επίσημο ενδιαφέρον από ελληνικής πλευράς θα δημιουργηθεί έως το 2030 ένας νέος σύγχρονος ισχυρός στόλος. Χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι οι ανάγκες καλύφθηκαν καθώς πλέον οι προκλήσεις και οι απαιτήσεις της χώρας στο γεωπολιτικό πεδίο είναι τεράστιες.
Σίγουρα πάντως σειρά για το Πολεμικό Ναυτικό έχουν τα υποβρύχια με την αναγκαία αναβάθμιση των «214» και την απόκτηση και τουλάχιστον τεσσάρων νέων για να αντικαταστήσουν τα παλαιότερα.
Η σημασία της υπογραφής
Η υπογραφή για την 4η Belharra όπως έχει αναφέρει ξανά το newmoney, σηματοδοτεί ταυτόχρονα την πρόοδο του εξοπλιστικού προγράμματος της χώρας με την ελληνική αμυντική βιομηχανία να έχει πλέον ενισχυμένη συμμετοχή μετά και τις κυβερνητικές υποσχέσεις για συμμετοχή της κατά 25% σε αυτόν.
Σίγουρα από τα επόμενα προγράμματα που βρίσκονται σε κατάσταση «ωριμότητας» και όπως μαθαίνουμε είναι έτοιμα να προχωρήσουν είναι η «Ασπίδα του Αχιλλέα» καθώς οι συζητήσεις ειδικά με τις ισραηλινές εταιρείες να βρίσκονται σε ιδιαίτερα προχωρημένο στάδιο.
Όσον αφορά την συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας, ειδικά στην περίπτωση της Belharra αναμένεται να είναι ακόμα μεγαλύτερη, καθώς ήδη η γαλλική Naval Group έχει δημιουργήσει αρκετές συνεργασίες με ελληνικές εταιρείες για την κατασκευή των τριών πρώτων πλοίων, που αναμένεται να συνεχιστεί, αν όχι να αυξηθεί στο τέταρτο.
Η τέταρτη φρεγάτα ήταν άλλωστε η πρώτη στην «Ατζέντα 2030» και από το πιο άμεσα υλοποιήσιμο εξοπλιστικό πρόγραμμα, καθώς ουσιαστικά έγινε τροποποίηση της ήδη υπάρχουσας σύμβασης με την Naval Group αλλά με πρόσθετες προβλέψεις και ενισχυμένη ελληνική συμμετοχή με το συνολικό κόστος να φτάνει τα 982 εκατ. ευρώ
Σύμφωνα με την ειδική έκθεση που συνόδευσε το σχετικό νομοσχέδιο τα 922 εκατ. αφορούν την προμήθεια της φρεγάτας και τα υπόλοιπα 60 εκατ. την εν συνεχεία υποστήριξη και των τεσσάρων φρεγατών.
Η συνολική δαπάνη θα καταβληθεί τμηματικά από το τρέχον έτος έως και το έτος 2030 και συγκεκριμένα:
– 409 εκατ. περίπου το έτος 2025,
– 141 εκατ. περίπου το έτος 2026,
– 247 εκατ. περίπου το έτος 2027,
– 126 εκατ. περίπου το έτος 2028,
– 31 εκατ. περίπου το έτος 2029,
– 28 εκατ. περίπου το έτος 2030.
Ο βασικός τύπος της φρεγάτας, θα είναι Belharra Standard 2. Ο «Θεμιστοκλής» όμως θα είναι Standard 2++ και θα έχει μία +10 αυξημένες δυνατότητες.