Ηγέτιδα δύναμη παραμένει η ναυτιλία των Ελλήνων με 5.700 πλοία. Συνολικά, ο ελληνόκτητος στόλος αντιπροσωπεύει το 20% του παγκόσμιου και το 61% του στόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης,
Αυτό αναφέρεται στην ετήσια Έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) που δημοσιεύθηκε σήμερα, για την περίοδο 2024-2025,η οποία παρουσιάζει αναλυτικά στατιστικά στοιχεία και δεδομένα που αφορούν στα κύρια χαρακτηριστικά του ελληνικού στόλου και στον ζωτικό ρόλο που διαδραματίζει για την παγκόσμια, την ευρωπαϊκή, καθώς και την εθνική οικονομία, αλλά και κοινωνία.
Κυρίαρχη η ελληνική ναυτιλία
Σύμφωνα με την ΕΕΕ, η Ελλάδα, ως κυρίαρχη ναυτιλιακή χώρα συμβάλλει καθοριστικά στην ενεργειακή και επισιτιστική ασφάλεια, καθώς και την ασφάλεια της εφοδιαστικής αλυσίδας των Κρατών Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και της παγκόσμιας κοινότητας. Οι Έλληνες εφοπλιστές βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της πράσινης μετάβασης του κλάδου, με συνεχείς και σημαντικές επενδύσεις σε νέα πλοία, εξοπλισμένα με τεχνολογίες αποδοτικότερες και φιλικότερες προς το περιβάλλον
Το μήνυμα Τραυλού
Προλογίζοντας την Έκθεση, η Πρόεδρος της ΕΕΕ, Μελίνα Τραυλού, τονίζει: «Η χρονιά που πέρασε αποτέλεσε ακόμα μία περίοδο-εφαλτήριο πολλαπλών προκλήσεων για την παγκόσμια ναυτιλία. Στο ασταθές οικονομικά, περιβαλλοντικά και γεωπολιτικά τοπίο, με τις αλλεπάλληλες εντάσεις στις θαλάσσιες οδούς και με τις συνεχιζόμενες απειλές καταστρατήγησης της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας, η ναυτιλία των Ελλήνων τίμησε την ευθύνη της ως ηγέτιδα. Η Ένωσή μας προήγαγε με ψύχραιμη, σαφή, τεκμηριωμένη και ισχυρή φωνή, την συνεργασία, εντός και εκτός του κλάδου, καθώς και τον παγκόσμιο διάλογο για την υιοθέτηση ρεαλιστικών και εφαρμόσιμων πολιτικών».
Η ναυτιλία είναι απολύτως απαραίτητη για την παγκόσμια οικονομία, καθώς διασφαλίζει την σταθερή παροχή βασικών αγαθών σε όλο τον κόσμο.
Σύμφωνα με τη κα. Τραυλού, ο ζωτικός ρόλος της ναυτιλίας για τη σταθερότητα του παγκόσμιου οικοσυστήματος, προϋποθέτει την ελεύθερη και ασφαλή διέλευση των πλοίων, των ναυτικών μας και των αγαθών, ως ανυπέρβλητη, παγκόσμια ευθύνη.
Όσον αφορά στην ενεργειακή μετάβαση, η κα. Τραυλού επισημαίνει ότι η ΕΕΕ στηρίζει διαχρονικά τις εφικτές, παγκόσμιες λύσεις και όχι τα μονομερή και περιφερειακά μέτρα που υπονομεύουν τη βιωσιμότητα του κλάδου, ωστόσο, η πρόσφατη συμφωνία στον IMO σχετικά με τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για τη μείωση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία, προβληματίζει έντονα τον κλάδο.
Η ναυτιλία παραμένει το πιο αποδοτικό μέσο μεταφοράς, με την ελληνική ναυτιλία να ηγείται στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Σε εθνικό πεδίο, συνεχίζει η κα. Τραυλού, «η μεγαλύτερη πρόκληση είναι η θωράκιση της ηγετικής μας θέσης μέσα στο συνεχώς, ραγδαία μεταβαλλόμενο σύγχρονο, παγκόσμιο περιβάλλον. Ταυτόχρονα, η διατήρηση και η εξέλιξη της ναυτοσύνης μας απαιτεί τον σεβασμό στον ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα της ναυτιλίας των Ελλήνων, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής σημαίας και τον μετασχηματισμό της ναυτικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, σύμφωνα με τα ισχύοντα ζητούμενα, αλλά και τα αναδυόμενα ψηφιακά και τεχνολογικά δεδομένα».