Τι μπορεί να κρύβει ένα λουλούδι; Ένα απλό ηλιοτρόπιο; Στην περίπτωση του Vincent Van Gogh, η απάντηση είναι: όλα.

Για σχεδόν δύο αιώνες, τα «Ηλιοτρόπια» του Van Gogh έχουν κοιταχτεί, θαυμαστεί, σχολιαστεί. Κι όμως, λίγοι τα έχουν δει πραγματικά. Λίγοι έχουν αφεθεί στη σιωπηλή δύναμή τους, να κατανοήσουν πώς ένα φαινομενικά απλό λουλούδι μπορεί να εκπέμπει εσωτερικές αλήθειες για τον άνθρωπο, τον χρόνο, την ύπαρξη.

Ο ζωγράφος της σιωπής και της θλίψης

Ο Van Gogh πέθανε στα 37 του χρόνια, μόνος και παρεξηγημένος. Στη διάρκεια της ζωής του πούλησε μόλις έναν πίνακα. Τα έργα του, που σήμερα κοστίζουν εκατομμύρια και φιλοξενούνται σε μεγάλες πινακοθήκες, τότε αγνοούνταν. Εκείνος, όμως, επέμενε. Ξόδευε ό,τι είχε για χρώματα, καμβάδες και πινέλα. Ζωγράφιζε όχι για την αναγνώριση, αλλά επειδή έπρεπε. Γιατί μόνο έτσι μπορούσε να σταθεί στον κόσμο.

Ίσως γι’ αυτό τα έργα του αγγίζουν τόσο βαθιά: δεν είναι κατασκευές. Είναι εξομολογήσεις.

Ένα όνειρο στην Αρλ

Τα «Ηλιοτρόπια» γεννήθηκαν στην Αρλ της νότιας Γαλλίας, σε μια περίοδο κατά την οποία ο Van Gogh ονειρευόταν να ιδρύσει μια καλλιτεχνική κοινότητα. Ζωγράφιζε με ένταση, με πάθος, με την ψευδαίσθηση ότι όλα μπορεί να πάνε καλά. Η σειρά των πινάκων δημιουργήθηκε για να διακοσμήσει το δωμάτιο του φίλου του, Paul Gauguin.

Η φιλία τους όμως σύντομα κατέρρευσε. Ο Van Gogh, βυθισμένος στην ψυχική του αστάθεια, έκοψε μέρος του αυτιού του λίγο μετά. Το φως της Αρλ έδωσε ζωή στα χρώματα — αλλά δεν κατάφερε να φωτίσει τα σκοτάδια του.

Το κίτρινο ως γλώσσα

Στους πίνακες με τα ηλιοτρόπια, κυριαρχεί το έντονο κίτρινο. Όχι τυχαία. Το νέο, συνθετικό χρώμα «κίτρινο χρώμιο» του έδωσε τη δυνατότητα να ξεφύγει από τη ρεαλιστική παλέτα. Το χρώμα γίνεται έκφραση, όχι απλώς αναπαράσταση.

Για τον Van Gogh, το κίτρινο ενσάρκωνε το φως, τη χαρά, την ελπίδα. Μα την ίδια στιγμή, στα μαραμένα πέταλα και τις γερμένες μορφές των λουλουδιών, υπήρχε και η παροδικότητα, η απώλεια, το τέλος. Ο κύκλος της ζωής ζωγραφισμένος με μια πινελιά.

Τα Ηλιοτρόπια ταξιδεύουν στον χρόνο

Από τα ταπεινά δωμάτια της Αρλ, τα «Ηλιοτρόπια» πέρασαν από τα χέρια τραπεζιτών, συλλεκτών, ναζί, ιδιωτικών εταιρειών, φιλανθρωπικών οργανισμών. Ένας από τους πιο διάσημους πίνακες της σειράς αγοράστηκε για 25 εκατομμύρια λίρες το 1987. Σήμερα, διαφορετικές εκδοχές τους φιλοξενούνται στο Λονδίνο, το Άμστερνταμ, το Μόναχο, τη Φιλαδέλφεια, το Τόκιο.

Και παρότι άλλαξαν τόσους ιδιοκτήτες, παραμένουν ακλόνητα σύμβολα. Όχι τόσο της αξίας της τέχνης, όσο της ανθρώπινης επιμονής για φως.

Σύμβολα μιας κοινής εμπειρίας

Τα ηλιοτρόπια δεν είναι απλώς διακοσμητικά. Δεν ήταν ούτε για τον ίδιο τον ζωγράφο. Χρησιμοποιήθηκαν ως σύμβολα μνήμης στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, έγιναν αφίσες για την ψυχική υγεία, σημαίες ακτιβιστών. Το 2022, ακτιβιστές της Just Stop Oil έριξαν σούπα πάνω στον πίνακα (ευτυχώς προστατευμένο), αναδεικνύοντας το ερώτημα: τι νόημα έχει η τέχνη αν δεν υπάρχει κόσμος να την φιλοξενήσει;

Τα «Ηλιοτρόπια» πλέον μιλούν για πολλά: για την ευθραυστότητα, την αντοχή, τη μεταμόρφωση. Για το γεγονός ότι ακόμη και το πιο μικρό, ταπεινό πράγμα μπορεί να περιέχει όλο το σύμπαν.

Ένα φως που μένει

Ο ίδιος ο Van Gogh είπε κάποτε:
«Η κανονικότητα είναι ένας ασφαλτοστρωμένος δρόμος: είναι άνετος για περπάτημα, αλλά δεν φυτρώνουν λουλούδια πάνω του».

Τα «Ηλιοτρόπια» δεν είναι κανονικά. Δεν είναι τέλεια. Δεν είναι γραφικά. Είναι άγρια, παλλόμενα, ανθρώπινα. Είναι το φως μέσα στο σκοτάδι. Είναι η ομορφιά της ατέλειας.

Από το μικρό δωμάτιο της Αρλ στους τοίχους των μεγαλύτερων μουσείων του κόσμου, κουβαλούν ένα μήνυμα:
Μην κοιτάς απλώς. Δες. Μην περνάς από δίπλα. Στάσου. Μην φοβάσαι το φως, ούτε το σκοτάδι. Αν κοίταξεις αρκετά καλά, ακόμη κι ένα λουλούδι μπορεί να σου αλλάξει τη ζωή.

Διαβάστε ακόμη: