Το Γραφείο Ελέγχου Ξένων Περιουσιακών Στοιχείων (OFAC) του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ επέβαλε κυρώσεις σε ένα δίκτυο με επικεφαλής τον Ιρακινο-Βρετανό επιχειρηματία Σαλίμ Αχμέντ Σαΐντ, αποκαλύπτοντας μια μακροχρόνια επιχείρηση λαθρεμπορίου που «βάφτιζε» το ιρανικό πετρέλαιο σε ιρακινό, ώστε να παρακάμψει τις διεθνείς κυρώσεις.
Μεταξύ αυτών που εμπλέκονται έμμεσα είναι δύο γνωστοί Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι, για σχεδόν μια δεκαετία, έχουν πραγματοποιήσει εκτενείς συναλλαγές με τις επιχειρήσεις του Σαΐντ, που έχουν τεθεί υπό καθεστώς κυρώσεων, αδιαφορώντας για τη διεθνή κατακραυγή.
Σύμφωνα με την OFAC, ο Σαλίμ Αχμέντ Σαΐντ ελέγχει κρυφά την VS Tankers FZE με έδρα τα ΗΑΕ, παλαιότερα γνωστή ως Al-Iraqia Shipping Services & Oil Trading FZE (AISSOT)—μια εταιρεία που βρίσκεται στο επίκεντρο του κυκλώματος λαθρεμπορίου.
Η OFAC σημειώνει ότι η VS Tankers έχει διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στις μεταφορές από πλοίο σε πλοίο και την ανάμειξη ιρανικού πετρελαίου για να το εμφανίσει ως ιρακινό και να αποφύγει τις κυρώσεις.
Σημειώνεται ότι η Evalend Shipping, που ελέγχεται από τον Κρίτωνα Λεντούδη, και η Petrochem General Management, που ελέγχεται από τον Ιωάννη Περογιαννάκη, οι οποίοι ήταν οι βασικοί εφοπλιστές και εμπορικοί αντισυμβαλλόμενοι της AISSOT και της VS Tankers για σχεδόν δέκα χρόνια.
Και οι δύο εταιρείες θεωρείται ότι ναύλωναν πλοία και συναλλάσσονταν τακτικά με τον Σαλίμ Αχμέντ Σαΐντ, ως ένα κρίσιμο κομμάτι μέρος της παράνομης αλυσίδας εφοδιασμού που διευκόλυνε την ανάμειξη και το ξέπλυμα ιρανικού πετρελαίου στις διεθνείς αγορές.
Η ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών επιβεβαιώνει επίσης την επιβολή κυρώσεων σε και σε πολλά ακόμη δεξαμενόπλοια που εμπλέκονται σε μυστικές παραδόσεις ιρανικού πετρελαίου.
Μεταξύ αυτών είναι το δεξαμενόπλοιο αργού πετρελαίου DIJILAH (IMO 9829629) με σημαία Νήσων Μάρσαλ, το οποίο αναφέρεται ως υπό τη λειτουργία, διαχείριση και κυριότητα της VS Tankers από το 2019.
Το πλοίο φέρεται να συμμετείχε σε πολλαπλές μεταφορές από πλοίο σε πλοίο με το δεξαμενόπλοιο CASINOVA, το οποίο έχει υποστεί κυρώσεις από τις ΗΠΑ, τον Απρίλιο του 2024, όταν εντοπίστηκε να παρανομεί κοντά στα θαλάσσια σύνορα Ιράν-Ιράκ.
Η VS Tankers είναι μία από τις πολλές εταιρείες που έχουν πλέον υποστεί κυρώσεις βάσει του Εκτελεστικού Διατάγματος 13902, που στοχεύει τον ιρανικό πετρελαϊκό τομέα.
Άλλες εταιρείες που ελέγχονται από τον Σαλίμ Αχμέντ Σαΐντ περιλαμβάνουν τις VS Oil Terminal FZE, VS Petroleum DMCC (πρώην Ikon Petroleum), Rhine Shipping DMCC, καθώς και τις The Willett Hotel Limited και Robinbest Limited με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο.
Το OFAC περιέγραψε επίσης λεπτομερώς τον ρόλο της VS Oil, η οποία διαχειρίζεται δεξαμενές αποθήκευσης στο Khor al-Zubayr του Ιράκ, εκεί όπου αναμειγνύεται το ιρανικό πετρέλαιο πριν εξαχθεί υπό ιρακινή κάλυψη.
Δορυφορικά δεδομένα και βίντεο παρακολούθησης αποδεικνύουν περαιτέρω τους δεσμούς της VS Oil με δεξαμενόπλοια που λειτουργούν για λογαριασμό των ιρανικών επιχειρήσεων όπως η Triliance Petrochemical Co. Ltd. και η Sahara Thunder, στις οποίες επίσης έχουν επιβληθεί κυρώσεις για την υποστήριξη του IRGC και του ιρανικού στρατού.
Σύμφωνα με το OFAC, το δίκτυο του Σαλίμ Αχμέντ Σαΐντ βασίστηκε σε δωροδοκίες Ιρακινών αξιωματούχων -συμπεριλαμβανομένων μελών του κοινοβουλίου- για την απόκτηση πλαστών πιστοποιητικών που επέτρεπαν την «μεταμόρφωση» του ιρανικού πετρελαίου σε ιρακινής προέλευσης.
Τα έσοδα από αυτές τις παράνομες δραστηριότητες έχουν χρηματοδοτήσει και την μονάδα Qods του Σώματος των Ισλαμικών Επαναστατικών Φρουρών, μια οργάνωση που έχει χαρακτηριστεί από τις ΗΠΑ ως τρομοκρατική.
Αυτός ο τελευταίος γύρος κυρώσεων σηματοδοτεί τον όγδοο στο πλαίσιο της ενισχυμένης εκστρατείας πίεσης του OFAC στο λαθρεμπόριο πετρελαίου του Ιράν, ενώ το Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ κατονόμασε επιπλέον έξι επιχειρήσεις και τέσσερα πλοία για την εν γνώσει διευκόλυνση των παράνομων ιρανικών συναλλαγών πετρελαίου.