Δύο σε… ένα για το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, με τη διοίκηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών να ανεβάζει ρυθμούς συγχωνεύοντας ουσιαστικά τα δύο επενδυτικά πλάνα επέκτασης του αεροδρομίου και να επιταχύνει την υλοποίησή τους συνολικού ύψους 1,28 δισ. ευρώ.
Αιτία, η «εξαιρετικά ισχυρή ανάπτυξη» όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά της επιβατικής κίνησης η οποία κατέγραψε το 2024 διψήφιο ποσοστό αύξησης κατά 13%, αγγίζοντας το ιστορικό ρεκόρ των 31,9 εκατομμυρίων επιβατών. Ο Ιανουάριος του 2025 ήδη έχει ξεκινήσει, με βάση τα επίσημα στοιχεία, επίσης με διψήφιο ποσοστό ανόδου κατά 14,5% στα 1,83 εκατ. επιβάτες, ενώ η πρώτη εκτίμηση για το σύνολο της φετινής χρονιάς αντιστοιχεί σε μια άνοδο σε μεσαίο, μονοψήφιο ποσοστό ήτοι στο 5% σε σύγκριση με το 2024.
Τώρα, ο συνδυασμός των δύο επενδυτικών πλάνων που προέβλεπαν αρχικά την επέκταση του αεροδρομίου για την εξυπηρέτηση 33 εκατ. επιβατών κι εν συνεχεία για 40 εκατ. έχει στόχο να διασφαλιστεί τη απαιτούμενη δυναμικότητα για την εξυπηρέτηση τελικά 40 εκατ. επιβατών ετησίως έως το 2032, με βασικό χαρακτηριστικό και την περαιτέρω επέκταση του κτιρίου του κύριου αεροσταθμού (MTB) και του κτιρίου δορυφορικού αεροσταθμού (STB) για συνολική αύξηση των χώρων κατά περίπου 148.000 τ.μ. (+68%).
Σε σχέση με τη χρηματοδότηση, ο ΔΑΑ έχει ήδη ανακοινώσει από τον περασμένο Οκτώβριο ότι εξασφάλισε τραπεζική χρηματοδότηση ύψους περίπου 800 εκατ. ευρώ για τη στήριξη του προγράμματος επέκτασης του αεροδρομίου. Τα υπόλοιπα κεφάλαια θα εξασφαλιστούν μέσω των κεφαλαίων που θα αντληθούν από την αύξηση του κεφαλαίου για επενδύσεις αεροπορικών δραστηριοτήτων επιτρέποντας απόδοση σύμφωνα με το ρυθμιστικό πλαίσιο που διέπει την εταιρεία.
Η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου θα πραγματοποιηθεί, όπως ανακοινώθηκε χθες με αφορμή τη δημοσίευση των οικονομικών αποτελεσμάτων του ΔΑΑ μέσω ενός προαιρετικού προγράμματος επανεπένδυσης μερίσματος (Scrip Dividend) έως 100 εκατ. ευρώ από τα κέρδη του 2024 και επιπλέον έως 140 εκατ. ευρώ από τα κέρδη των επόμενων τριών ετών.
Τον Απρίλιο η Γενική Συνέλευση
Αναλυτικότερα, το συνολικό επενδυτικό πρόγραμμα (αποτυπωμένο σε τιμές 2024) των 1,28 δισ. ευρώ υπολογίζεται ότι θα υλοποιηθεί κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος 2025-32. Μέχρι το 50% των επενδύσεων αναμένεται να υλοποιηθεί έως το 2028 και το υπόλοιπο μέρος μέχρι το 2032. Το επενδυτικό πρόγραμμα θα χρηματοδοτηθεί κυρίως με δανεισμό- ο οποίος όπως προαναφέρθηκε σε μεγάλο βαθμό έχει ήδη εξασφαλιστεί- και εν μέρει από το κεφάλαιο αεροπορικών δραστηριοτήτων μέσω του προγράμματος επανεπένδυσης μερίσματος (Scrip Dividend).
Σύμφωνα με τη μερισματική πολιτική της Εταιρείας και με βάση τα καθαρά κέρδη του 2024, το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας προτίθεται να προτείνει στην προσεχή ετήσια γενική συνέλευση των μετόχων τη διανομή του 100% των καθαρών κερδών της χρήσης 2024, που αντιστοιχεί σε μικτό μέρισμα περίπου 0,78 ευρώ ανά μετοχή.
Λαμβάνοντας υπόψη την επιτάχυνση των επενδύσεων της εταιρείας η πρόταση του ΔΣ προς τους μετόχους του στην ετήσια γενική συνέλευση της 14ης Απριλίου 2025 έχει να κάνει με ένα τετραετές προαιρετικό πρόγραμμα επανεπένδυσης μερίσματος, το οποίο θα παρέχει τη δυνατότητα στους δικαιούχους μετόχους να επιλέξουν την επανεπένδυση μέρους των μερισμάτων που τους αντιστοιχεί, συνολικού ποσού έως και 240 εκατ. ευρώ, στην εταιρεία λαμβάνοντας νέες μετοχές.
Εντός του 2025, το μέγιστο συνολικό ποσό που οι μέτοχοι του ΔΑΑ μπορούν να επιλέξουν να επανεπενδύσουν σε νέες μετοχές στο πλαίσιο του προτεινόμενου προγράμματος, με βάση τα κέρδη του 2024, θα είναι 100 εκατ. ευρώ, ενώ το υπόλοιπο ποσό ύψους 135,9 εκατ. ευρώ από τα καθαρά κέρδη του 2024 θα διανεμηθεί σε μετρητά.
Η «συγχώνευση» των δύο φάσεων
Η διοίκηση του ΔΑΑ εκτιμά ότι ο συνδυασμός των δύο φάσεων επέκτασης θα αποφέρει οφέλη με πρώτη τη βελτιστοποίηση της δυναμικότητας (40 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως έναντι των 33 εκατομμυρίων επιβατών) με σταδιακή υλοποίηση ταχύτερα από την πρόβλεψη του αρχικού σχεδιασμού, εξυπηρετώντας και τις ανάγκες της επιβατικής κίνησης.
Επιπλέον, θα φέρει επιτάχυνση της ανάπτυξης των χώρων μη αεροπορικών δραστηριοτήτων (από 13.500 τ.μ. τώρα σε 34.000 τ.μ. (αύξηση της τάξης του +150% έναντι +60% στο αρχικό σχέδιο), με βελτιωμένες επιβατικές ροές καθώς και καλύτερο επίπεδο υπηρεσιών – με την έγκαιρη εφαρμογή βελτιστοποιημένων διαδικασιών για την εξυπηρέτηση των επιβατών και τη μείωση των οχλήσεων κατά τη διάρκεια των έργων κατασκευής.
Σημαντικό στοιχείο επίσης αποτελεί το γεγονός ότι θα αποφευχθεί η διακοπή εργασιών που θα γινόταν μεταξύ των δύο φάσεων, επιτρέποντας συνέργειες κατασκευής και σταδιακής υλοποίησης.
Επισημαίνεται εδώ ότι η επιτάχυνση των επενδυτικών πλάνων του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας συμμορφώνεται, σύμφωνα με τη διοίκηση του ΔΑΑ, πλήρως με το χωροταξικό σχέδιο, έχοντας λάβει την έγκριση από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) το 2019, και προβλέποντας τελικά την σταδιακή αύξηση της δυναμικότητας του Αεροδρομίου έως και 50 εκατομμύρια επιβάτες σε ετήσια βάση.
Βασικό χαρακτηριστικό είναι η περαιτέρω επέκταση του κτιρίου του κύριου αεροσταθμού και του κτιρίου δορυφορικού αεροσταθμού, με συνολική αύξηση των χώρων κατά περίπου 148.000 τ.μ. (+68%) για την παροχή πρόσθετων εγκαταστάσεων διαχείρισης επιβατών, πρόσθετων αιθουσών επιβίβασης, νέων θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών, διευρυμένων χώρων λιανικής πώλησης και εστίασης, καθώς και των απαιτούμενων τροποποιήσεων του οδικού δικτύου και λοιπών υποδομών.
Τα άλλα μέρη του προγράμματος επέκτασης αεροδρομίου, που περιλαμβάνουν την ανάπτυξη των 32 θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών στο βόρειο τμήμα της πίστας και τον νέο πολυώροφο χώρο στάθμευσης οχημάτων, συνεχίζονται σύμφωνα με τον προγραμματισμό, με την ολοκλήρωσή τους να αναμένεται εντός του β’ τριμήνου του 2027.
Ο ΔΑΑ ανακοίνωσε χθες ότι τα συνολικά έσοδα και λοιπά εισοδήματα αυξήθηκαν κατά 10,2% το 2024 σε 665,5 εκατ. ευρώ σε σχέση με 603,7 εκατ. ευρώ το 2023, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους αυξήθηκαν κατά 4,4 εκατ. ευρώ σε 235,9 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 1,9% σε σχέση με τα 231,5 εκατ. ευρώ το 2023.