Για πρώτη φορά αμερικανικό μουσείο φιλοξενεί έκθεση για τον πρωτοπόρο κινηματογραφιστή, ποιητή και καλλιτέχνη Γιόνας Μέκας (Jonas Mekas), με το έργο του οποίου το αθηναϊκό κοινό έκανε γνωριμία στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος το 2017, στο πλαίσιο της documenta 14. Tιμώντας τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Μέκας, τo Jewish Museum της Νέας Υόρκης παρουσιάζει μια εγκατάσταση 11 ταινιών από την εβδομηντάχρονη πορεία του πίσω από την κάμερα, μαζί με φωτογραφίες και αδημοσίευτο αρχειακό υλικό

Πέραν των σχεδόν 100 ταινιών και βίντεο που έκανε, ο Γιόνας Μέκας υπήρξε συνιδρυτής πολυάριθμων καλλιτεχνικών κοοπερατίβων· μεταξύ άλλων, της Film Makers’ Cooperative, ενός από τους πρώτους οργανισμούς για παραγωγή, προβολή και διανομή σε μεγάλη κλίμακα πειραματικών ταινιών και των Anthology Film Archives, που έγιναν και παραμένουν το επίκεντρο της πειραματικής κινηματογραφικής σκηνής. Εγκαινίασε τη στήλη κινηματογραφικής κριτικής «Movie Journal» στο Village Voice και, σε συνεργασία με τη Film Makers’ Cooperative, διοργάνωσε τη σειρά «Avant Garde Tuesdays» στο Jewish Museum.

Το 1944, προς το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, ο Γιόνας Μέκας υποχρεώθηκε να φύγει από τη γενέτειρά του τη Λιθουανία και να μην μπορέσει να επιστρέψει εκεί πριν το 1971. Η σχέση δημιουργικότητας και εξορίας είναι στον πυρήνα της δουλειάς του και είναι το κεντρικό θέμα της έκθεσης. Η σύλληψη της ιδέας για τη «Jonas Mekas: The Camera Was Always Running» έγινε γύρω από την άδεια που το 1969, στην πρεμιέρα της ταινίας «Walden», έδωσε ο Μέκας στο κοινό αναγνωρίζοντας το ότι οι θεατές μπορούν οποιαδήποτε στιγμή να μπαίνουν ή να αποχωρούν από την παρακολούθηση μιας μη γραμμικής ταινίας, διαισθανόμενος ένα όχι και τόσο μακρινό μέλλον στο οποίο οι κινηματογραφιστές θα παρουσίαζαν τα έργα τους σε μουσεία αντί σε προβολές σε κινηματογραφικές αίθουσες.

Μέσα από τις ταινίες του, ο πρωτοποριακός κινηματογραφιστής ενθαρρύνει τους θεατές να βρουν ο καθένας το δικό του νόημα και μονοπάτι διαμέσου της «εξιστόρησης» της ζωής του Γιόνας Μέκας. Οι ταινίες που παρουσιάζονται στην έκθεση καλύπτουν όλη την πορεία του, από την πρώτη μεγάλη ταινία του, την «Guns of the Trees» του 1962 μέχρι τη «Requiem», την τελευταία ταινία του, το 2019.