Ακόμη κι εάν επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις της HSBC για τον κλάδο των ειδών πολυτελείας και ο ρυθμός οργανικής ανάπτυξης «πέσει» εφέτος στο 2,8% από το αρχικώς εκτιμώμενο 5,5%, σηματοδοτώντας μια από τις χειρότερες χρονιές της τελευταίας 20ετίας, «η πολυτέλεια θα είναι πάντα τριγύρω, ανεξάρτητα από το τι συμβαίνει στον κόσμο», όπως έχει πει η Carolina Herrera.
Κάτι που επιβεβαιώνεται και από τους αναλυτές της HSBC, αφού αναμένουν ότι η ανάπτυξη της αγοράς πολυτελών προϊόντων θα ανακάμψει το 2025, προβλέποντας αύξηση 7%, με υψηλή μονοψήφια ανάπτυξη μέχρι το α’ τρίμηνο του 2025 και πιθανή διψήφια ανάπτυξη το β’ τρίμηνο, λόγω της χαμηλής βάσης σύγκρισης από τις φετινές μειώσεις.
Στη δε ρηχή ελληνική αγορά τα πράγματα είναι ακόμη καλύτερα. Η Μύκονος, που δεν διάγει τις καλύτερες μέρες όσον αφορά τις αεροπορικές αφίξεις, αλλά και η Αθήνα, συμπεριλαμβάνονται στους ταχύτερα αναπτυσσόμενους προορισμούς για τα άτοµα υψηλότατης καθαρής θέσης (Ultra high-net-worth individuals) με βάση την ειδική έκδοση Luxury Insights – Τhe Era of Ultra Luxe Shoppers για τις τάσεις στις αγορές tax free ειδών πολυτελείας που εξέδωσε η εταιρεία-πάροχος επιστροφής φόρου Global Blue.
Η επέλαση της Louis Vuitton στην ελληνική αγορά
Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι η LVMH, ο μεγαλύτερος όμιλος ειδών πολυτελείας παγκοσμίως, με 75 κορυφαίες μάρκες συμπεριλαμβανομένων των Louis Vuitton, Christian Dior, Tiffany & Co, Fendi, Veuve Clicquot, Moёt & Chandon και Hennessy, που κατέγραψε απογοητευτικές πωλήσεις το τρίτο τρίμηνο του 2024, στην Ελλάδα επεκτείνεται αλματωδώς.
Συγκεκριμένα η Louis Vuitton ξεκίνησε με τα εγκαίνια της ομώνυμης resort boutique στη Μύκονο, συνέχισε με το άνοιγμα pop up stores στο Nammos Village και στο Zuma Mykonos, ενώ ακολούθησε εφέτος το opening του καταστήματος Louis Vuitton Astir Marina στη Βουλιαγμένη.
Μάλιστα, πέραν της Louis Vuitton, ο όμιλος LVMH έχει παρουσία στην εγχώρια αγορά και με τους οίκους πολυτελείας Dior με καταστήματα στη Βουκουρεστίου, στη Βουλιαγμένη (Astir Marina) και στη Μύκονο και Loro Piana, που φημίζεται για τα υψηλής ποιότητας ρούχα από μαλλί και κασμίρι με καταστήματα επίσης στην Astir Marina και στο Nammos Village της Μυκόνου.
Οι πωλήσεις εταιρεία Λουίς Βουιττόν Ελλάς το 2023 αυξήθηκαν κατά 19,3% σε σχέση με το 2022, ανερχόμενες στα 64,84 εκατ. ευρώ.
Η κερδοφορία ήταν ελαφρώς μειωμένη (τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 18,66 εκατ. ευρώ και τα κέρδη μετά φόρων σε 14,5 εκατ. ευρώ, αμφότερα μειωμένα κατά περίπου 4,4%), τόσο λόγω της πρόσληψης 18 νέων εργαζομένων όσο και των επενδύσεων σε νέα σημεία (200 χιλιάδες ευρώ κόστισαν τα εγκαίνια του νέου καταστήματος στις εγκαταστάσεις του εστιατορίου Zuma στη Μύκονο, ενώ το κόστος κατασκευής του εν λόγω καταστήματος ανήλθε σε 600 χιλιάδες ευρώ).
Τα χρυσά κέρδη της Hermes και η σχέση με την Αίγινα
Σε αντίθεση με τους ομίλους LVMH και Kering (σ.σ. η Gucci, ναυαρχίδα του ομίλου Kering, σημείωσε πτώση εσόδων 26% το τρίτο τρίμηνο) οι οικονομικές επιδόσεις της Hermès, σύμβολο της απόλυτης πολυτέλειας με τις περίφημες δερμάτινες τσάντες Birkin, τα κοσμήματα, τα ρολόγια, τις πορσελάνες, τα ολομέταξα μαντήλια και τις γραβάτες, τα αρώματα, τα είδη ιππασίας, και τη συλλογή ready-to-wear παπουτσιών, συνεχίζουν να εντυπωσιάζουν.
Το ίδιο συμβαίνει και εντός συνόρων. Η μία και μοναδική boutique της Hermès στην Ελλάδα (Σταδίου και Βουκουρεστίου) έκλεισε το 2023 με τζίρο στα 17,5 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας σημαντική αύξηση της τάξεως του 28,83% σε σχέση με τα 13,6 εκατ. ευρώ του 2022.
Τα κέρδη προ φόρων της Hermes Grece ανήλθαν σε 4,26 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 34,82% συγκριτικά με τα 3,16 εκατ. ευρώ του 2023 ενώ ανάλογη άνοδο (35,01%) κατέγραψαν και τα κέρδη μετά από φόρους, που ανήλθαν σε 3,3 εκατ. ευρώ έναντι 2,45 εκατ. ευρώ το 2022.
Ο πολυτελής γαλλικός οίκος της οικογένειας Ντυμά (Dumas) έχει μια μοιραία σχέση με την Ελλάδα.
Η ελληνικής καταγωγής Ρένα Γρηγοριάδη-Ντυμά γνώρισε τον σύζυγο της Ζαν Λουί Ντυμά, επικεφαλής αργότερα του γαλλικού οίκου Hermes, σε ένα πάρτι στη φοιτητική εστία του Παρισιού, όπου σπούδαζε Αρχιτεκτονική, στα τέλη της δεκαετίας του ’50.
Επίσης, είναι γνωστές οι σχέσεις του οίκου Hermès και των κληρονόμων του με την Αίγινα. Η οικογένεια, που κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο του οίκου, αγαπά το νησί και εμπνέεται από τον αρχαίο ελαιώνα, διαθέτοντας πολυτελή κατοικία στην Παχειά Ράχη.
Διψήφια άνοδος για την Prada και ψήφος εμπιστοσύνης στη Μύκονο
Με το 48% των συνολικών πωλήσεων της Prada Hellas να προέρχεται από Έλληνες, ο ιταλικός οίκος μόδας συνέχισε να αναπτύσσεται και το 2023 στην εγχώρια αγορά.
Πιο αναλυτικά τα έσοδα της Prada Hellas με κατάστημα στη Βουκουρεστίου κατέγραψαν πέρσι αύξηση σχεδόν 28% στα 11,73 εκατ. ευρώ από 9,18 εκατ. ευρώ, ενώ τα μετά φόρων κέρδη παρουσίασαν μείωση στα 282 χιλ. ευρώ από 362 χιλ. ευρώ το 2022.
Ας σημειωθεί ότι στην οικονομική έκθεση αναφέρεται πως οι τοπικοί πελάτες παρουσίασαν σημαντική αύξηση 32% κατά τη διάρκεια τον έτους, ενώ ισχυρή συνεισφορά είχαν επίσης οι διεθνείς πελάτες, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν το 52% των συνολικών πωλήσεων, σημειώνοντας αύξηση κατά 24% στη διάρκεια του 2023.
Οι περισσότεροι πελάτες της Prada προέρχονται από την Αμερική, την Ευρώπη και τις αραβικές χώρες, ενώ ειδική μνεία γίνεται στους Κινέζους πελάτες του brand, που επισημαίνεται ότι παρουσιάζουν αύξηση συνεισφέροντας το 4% του τζίρου της επιχείρησης.
Αξίζει να αναφερθεί πως οι Ασιάτες τουρίστες το 2019 έκαναν το 31% των πωλήσεων.
Το luxury brand δίνει ψήφο στην ελληνική αγορά και επενδυτικά, καθώς εφέτος το καλοκαίρι άνοιξε κατάστημα Miu Miu στο Nammos Village στη Μύκονο.
Υπενθυμίζεται ότι η Miu Miu αναδεικνύεται ξανά ως το πιο hot brand παγκοσμίως, σύμφωνα με την πλατφόρμα αγορών Lyst.
Στην ουρά για Rolex
Εξαιρετική είναι η πορεία και της Rolex Ελλάς, αποκλειστική εισαγωγέα του ελβετικού οίκου στη χώρα μας, που εμπορεύεται στην Ελλάδα τις μάρκες Rolex και Tudor.
Μάλιστα ποντάροντας στην καλή πορεία του τουρισμού και τη φετινή χρονιά, η διοίκηση είναι αισιόδοξη ότι οι πωλήσεις θα αυξηθούν περαιτέρω.
Αρκεί βεβαίως να υπάρχουν διαθέσιμα προϊόντα. «Κρίσιμο στοιχείο για την επίτευξη των ανώτερων στόχων είναι ο έγκαιρος εφοδιασμός της (σ.σ. της εταιρείας) με διαθέσιμα μοντέλα, ιδιαίτερα κατά τους θερινούς μήνες κατά τους οποίους παρατηρείται μεγαλύτερη ζήτηση» επισημαίνεται στην οικονομική έκθεση της Rolex Ελλάς για τη χρήση του 2023.
Ο τζίρος Rolex Ελλάς, καταγράφοντας αύξηση κατά 12,6% το 2023 ανήλθε σε 93 εκατ. ευρώ με την εταιρεία να προσθέτει 10,5 εκατ. ευρώ στα ταμεία της.
Τα καθαρά προ φόρων κέρδη διαμορφώθηκαν στο ποσό των 9,1 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 1,92% σε σχέση με τα 8,9 εκατ. του 2022, ενώ οριακή κάμψη (-0,1%) κατέγραψαν τα κέρδη μετά από φόρους που ανήλθαν στα 6,66 εκατ. ευρώ.
Όπως αναφέρεται στις οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας, η διοίκηση δηλώνει την πλήρη ικανοποίησή της για τα αποτελέσματα που επιτεύχθηκαν.
Υπερδιπλασιάστηκε ο τζίρος της Chanel
Εν μέσω βαθιάς πληθωριστικής κρίσης τα προϊόντα Chanel ξεπούλησαν στην εγχώρια αγορά, όπως καταδεικνύουν τα οικονομικά μεγέθη της Linea Piu της οικογένειας Κασνακίδη, που επί πολλές δεκαετίες αποτελεί τον αποκλειστικό εμπορικό συνεργάτη του κορυφαίου γαλλικού οίκου στην Ελλάδα.
Οι πωλήσεις το 2023 αυξήθηκαν κατά 136,83% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση, ενώ σημαντικό ρόλο έπαιξε το γεγονός ότι πέρσι η εταιρεία, με στόχο τη μεγιστοποίηση των πωλήσεων της, μετέφερε τις κύριες δραστηριότητές της από την οδό Σέκερη σε τοποθεσία με μεγαλύτερη εμπορική δυναμικότητα, και συγκεκριμένα σε νέο κατάστημα επί της οδού Βουκουρεστίου 13, πλάι ακριβώς στις μπουτίκ της Louis Vuitton και της Prada και απέναντι από αυτή της Dior. Επιπλέον άνοιξε και νέο κατάστημα στο νησί της Μυκόνου, στο Nammos Village.
Συγκεκριμένα, ο κύκλος εργασιών ανήλθε στο ποσό των 27,87 εκατ. ευρώ, όταν το 2022 είχε κυμανθεί περί τα 11,77 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη μετά φόρων ενισχύθηκαν κατά 220,39% και κυμάνθηκαν περί τα 8,1 εκατ. ευρώ.
Σχεδόν μισό τρισ. δολάρια η αξία της αγοράς πολυτελών ειδών
Με βάση τα στοιχεία της ανεξάρτητης γερμανικής πλατφόρμας Statista, τα έσοδα στην αγορά ειδών πολυτελείας ανέρχονται σε 473,90 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ το 2024. Η αγορά αναμένεται να αυξάνεται ετησίως κατά 4,04% (CAGR 2024-2029).
Το μεγαλύτερο τμήμα της αγοράς είναι τα πολυτελή ρολόγια και κοσμήματα με όγκο αγοράς 157,60 δισ. δολάρια το 2024.
Σε παγκόσμια σύγκριση, τα περισσότερα έσοδα παράγονται στην Κίνα (102 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ το 2024) εξ ου και η επιβράδυνση των καταναλωτικών δαπανών στην τεράστια αυτή αγορά έχει ελαφρώς ξεθωριάσει τη λάμψη του κλάδου.