Την άμεση αντιμετώπιση του σοβαρού προβλήματος της καθυστέρησης στην απονομή των συντάξεων επιδιώκει το υπουργείο Εργασίας, προωθώντας νομοσχέδιο για τον ΕΦΚΑ. Η ομαλοποίηση στη λειτουργία του Φορέα, σε συνδυασμό με τον καλύτερο ορισμό των αρμοδιοτήτων, ανά υπάλληλο, τμήμα και υποκατάστημα, εκτιμάται ότι θα έχουν ως αποτέλεσμα την «απελευθέρωση δυνάμεων», με θετική επίδραση στις εκκρεμείς αιτήσεις συνταξιοδότησης.
Άλλωστε, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του συστήματος «Άτλας», το πρόβλημα παραμένει, καθώς ανέρχονται σε 130.000 οι κύριες συντάξεις που δεν έχουν απονεμηθεί. Βέβαια, μια τέτοια νομοθετική πρωτοβουλία, με στόχευση να αποδώσει καρπούς το α’ εξάμηνο του 2022, θα έχει ως αποτέλεσμα και την αύξηση των μηνιαίων δαπανών του ΕΦΚΑ, που θα επιδράσουν αρνητικά στη συνολική δημοσιονομική εικόνα της χώρας. Πρέπει να σημειωθεί ότι εάν όλες οι κύριες συντάξεις απονεμηθούν, τότε προκύπτει μια πρόσθετη επιβάρυνση για τον Φορέα που κυμαίνεται στα επίπεδα των 450 εκατ. ευρώ.
Βασική παράμετρος της νομοθετικής ρύθμισης για τον εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ είναι η δημιουργία ομάδων εργασίας που θα επιφορτιστούν με τον τομέα της απονομής συντάξεων. Θα γίνει κατανομή ρόλων, έτσι ώστε οι πιο δύσκολες περιπτώσεις (π.χ. διαδοχική ασφάλιση) να καταλήγουν στους πιο έμπειρους υπαλλήλους.
Επίσης, θα υπάρξει απεμπλοκή τους από κάθε άλλη διαδικασία, για να μπορούν να απασχολούνται σχεδόν αποκλειστικά με αυτό το αντικείμενο. Θα παρέχεται το δικαίωμα να μπορούν αυτές οι ομάδες εργασίας να συστήνονται με υπαλλήλους από διάφορα «όμορα» υποκαταστήματα, με σκοπό τη δημιουργία ικανών συνθηκών ομαδικής, άρα και πιο αποδοτικής, δουλειάς.
Δεύτερο σημείο παρέμβασης που θα συμπεριληφθεί στο υπό διαμόρφωση νομοσχέδιο θα είναι η τροποποίηση του σημερινού οργανογράμματος. Θα υπάρξουν παρεμβάσεις ώστε να ξεπεραστούν γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και να δοθούν αρμοδιότητες σε υποκαταστήματα που έχουν ανάγκη ώστε οι τοπικές κοινωνίες να στηριχθούν.
Το νέο τηλεφωνικό κέντρο
Ξεχωριστή σημασία θα δοθεί στο νομοσχέδιο για τη λειτουργία του νέου τηλεφωνικού κέντρου, του γνωστού 1555. Βασικός στόχος θα είναι ο απεγκλωβισμός των υποκαταστημάτων από σωρεία τηλεφωνημάτων, αλλά και ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (mail). Θα γίνει πλήρης μεταφορά στο προσωπικό που θα απαρτίζει το τηλεφωνικό κέντρο, ώστε στα υποκαταστήματα να ασχολούνται με τα πιο «καυτά» θέματα, όπως είναι η μείωση των συντάξεων που βρίσκονται στην αναμονή. Για τον λόγο αυτό θα προγραμματιστούν εσωτερικές μετακινήσεις προσωπικού προς το 1555, με απώτερο σκοπό να στελεχωθεί το τηλεφωνικό κέντρο με τους πλέον κατάλληλους υπαλλήλους, που θα δίνουν απαντήσεις, αλλά θα επιλύουν και τα προβλήματα που θα ανακύπτουν με τους ασφαλισμένους. Για τον λόγο αυτό θα υπάρξει και πρόγραμμα επιμόρφωσης όσων υπαλλήλων του Φορέα προστεθούν στο ήδη υπάρχον προσωπικό του τηλεφωνικού κέντρου.
Η λογοδοσία των υπαλλήλων
Στις διατάξεις του σχεδίου νόμου θα προστεθεί και η αναφορά για τη λογοδοσία των υπαλλήλων που ασκούν πλημμελώς τα καθήκοντά τους. Ήδη έχει γίνει γνωστό ότι με τη λειτουργία του «Πύργου Ελέγχου» θα μπορούν οι υπηρεσίες του ΕΦΚΑ να διαπιστώνουν σε πραγματικό χρόνο την πορεία απονομής των συντάξεων ανά υποκατάστημα, τμήμα, ακόμα και ανά εισηγητή.
Όπου διαπιστώνεται υπολειτουργία θα ενημερώνεται ο υπεύθυνος εισηγητής και αν έπειτα από εύλογο χρονικό διάστημα λίγων μηνών δεν διαπιστωθεί βελτίωση, τότε θα αντικαθίσταται. Πρόκειται για ένα μοντέλο που θα συνδυαστεί με ποιοτικά χαρακτηριστικά, όπως η δυσκολία απονομής συντάξεων διαδοχικής ασφάλισης, για να μην παρατηρηθούν φαινόμενα αδικίας σε βάρος των εργαζομένων. Την ίδια στιγμή, το υπουργείο Εργασίας θέλει να θεσμοθετήσει πρόσθετα κίνητρα για να στηρίξει έμπρακτα όσους εργαζόμενους απασχοληθούν στις απονομές συντάξεων.
Ήδη βρίσκεται υπό διαμόρφωση η σχετική πλατφόρμα, όπου θα διαπιστώνεται πόσες συντάξεις έχει εκδώσει ο κάθε υπάλληλος, υπερωριακά, για να του δοθούν τα ανάλογα bonus. Σημειώνεται ότι οι εργαζόμενοι που απασχολούνται σε αυτό το αντικείμενο έχουν να λάβουν την αμοιβή για τις υπερωρίες που έχουν δουλέψει για όλο το 2020, αλλά και για το 2021.