Σε νέα Βαβέλ εξελίχθηκε η σύνοδος των υπουργών Οικονομικών της ΕΕ στο Λουξεμβούργο καθώς παρά τις «καλές προθέσεις», δεν βγήκε λευκός καπνός, ούτε και σήμερα, σε ό,τι αφορά την συμφωνία επί βασικών σημείων για το νέο πλαίσιο δημοσιονομικών κανόνων.

Οι διαφωνίες δεν είναι καινούριες: Και πριν από το καλοκαιρινό «διάλλειμα» στις ευρωπαϊκές διαδικασίες ήταν γνωστά τα «στρατόπεδα» και οι διχογνωμίες, οι οποίες δεν μεταβλήθηκαν ούτε και σήμερα

Αφενός η Γερμανία και οι «σύμμαχοι» της εξακολουθούν να πιέζουν για λήψη απόφασης μείωσης του δημοσίου χρέους εκ μέρους των κρατών μελών κατά 1% ετησίως, αφετέρου η Γαλλία και η Ιταλία θεωρούν πως είναι πλέον ενδεδειγμένη η μείωση του χρέους σε ορίζοντα τετραετίας, ή ακόμα και επταετίας υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις.

Υπενθυμίζεται πως και στο Ecofin του Ιουλίου, είχαν κλείσει τις συζητήσεις με την «ελπίδα» πως η πρώτη συνάντηση της νέας σεζόν θα δείξει το «φως στο τούνελ», καθώς ο εκπεφρασμένος στόχος της Κομισιόν είναι να έχει βρεθεί λύση στο αδιέξοδο πριν από το τέλος του έτους, με τον χρόνο να περνά χωρίς απτά αποτελέσματα.

Με τον τρόπο του, προσθέτοντας και μια νότα αποφασιστικότητας, το αυτό επεσήμανε μετά την λήξη της συνόδου ο Γάλλος ΥΠΟΙΚ Μπρούνο Λεμέρ, δηλώνοντας πως: «Θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε με τον Κρίστιαν Λίντνερ τις επόμενες εβδομάδες για να προσπαθήσουμε να επιτύχουμε μια γαλλογερμανική συμφωνία που θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως βάση για μια ευρύτερη συμφωνία». Δεν παρέλειψε να αναφερθεί, για άλλη μία φορά, στην επιτακτικότατα μιας συμφωνίας καθώς τόνισε πως «Η ΕΕ χρειάζεται γρήγορα νέους δημοσιονομικούς κανόνες – είναι ζήτημα αξιοπιστίας».

Και όχι μόνο αξιοπιστίας, αλλά και αντικειμενικής ανάγκης, καθώς το δημόσιο χρέος «άγγιξε» δυσθεώρητα ύψη σε κράτη μέλη της ΕΕ στη βάση της «χαλάρωσης» των δημοσιονομικών κανόνων κατά την διάρκεια της πανδημίας, θέτοντας ξανά στο τραπέζι το ζήτημα μιας πιο «προσεκτικής» αντιμετώπισής του στην διαπραγμάτευση ενός νέου ευρύτερου δημοσιονομικού πλαισίου.

Τα μπλοκ εμμένουν στις θέσεις τους

Ωστόσο, όσο κι αν ο Λεμέρ θέλησε να σηματοδοτήσει μια υποψία προόδου στις συνομιλίες, ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Λίντνερ αρνήθηκε να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με την πρόταση του Γάλλου για διμερή προσυμφωνία πέρα από το ότι οι δύο χώρες συνεχίζουν να εργάζονται «σε κοινό έδαφος».

Επανέλαβε προηγούμενες προειδοποιήσεις του ότι η αναλογία ελλείμματος 3% προς το ΑΕΠ είναι το μέγιστο, όχι το ζητούμενο.

«Δεν είναι αυτός ο στόχος – είναι το ανώτατο όριο», ξεκαθάρισε μιλώντας σε δημοσιογράφους. «Έτσι υπό κανονικές συνθήκες το έλλειμμα πρέπει να είναι κάτω από 3% και προτείνουμε ένα περιθώριο ασφαλείας».

Ο Λεμέρ και ο Λίντνερ δήλωσαν και οι δύο βέβαιοι ότι θα επιτευχθεί συμφωνία μέχρι το τέλος του έτους, με την επόμενη συζήτηση να αναμένεται σε μια συνάντηση των υπουργών Οικονομικών στις αρχές Νοεμβρίου στις Βρυξέλλες.

Αντίστοιχα, και η Ισπανίδα Νάντια Καλβίνο, είπε ότι στόχος είναι να κατατεθεί μια νομική πρόταση στο επόμενο Ecofin του Νοεμβρίου, ώστε να υπάρξει μια νέα συμφωνία μέχρι το τέλος του 2023. «Έχει σημειωθεί καλή πρόοδος σε τεχνικό επίπεδο», πρόσθεσε η Καλβίνο.

Τέσσερα νέα κράτη στους «φορολογικούς παραδείσους»

Την αντιμετώπιση των λεγόμενων «φορολογικών παραδείσων», την κοινή τους θέση στο πλαίσιο της 28η διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για το κλίμα (COPS28), και το Ταμείο Ανάκαμψης συγκεκριμένων κρατών – μελών της ΕΕ, συζήτησαν χθες και απόψε στο Λουξεμβούργο, οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Απόψε, το Συμβούλιο Οικονομικών και Δημοσιονομικών Υποθέσεων (ECOFIN) της ΕΕ αποφάσισε να προσθέσει την Αντίγκουα και Μπαρμπούντα, το Μπελίζ και τις Σεϋχέλλες στον κατάλογο της ΕΕ των μη συνεργάσιμων κρατών σε ζητήματα φορολογικών υποθέσεων. Σε αυτό το πλαίσιο, ο κατάλογος της ΕΕ για τις μη συνεργάσιμες χώρες περιλαμβάνει πλέον τα εξής τρίτα κράτη.

  • Αμερικάνικη Σαμόα
  • Αντίγκουα και Μπαρμπούντα
  • Ανγκουίλα
  • Μπαχάμες
  • Μπελίζ
  • Φίτζι
  • Γκουάμ
  • Παλάου
  • Παναμάς
  • Ρωσία
  • Σαμόα
  • Σεϋχέλλες
  • Τρινιντάντ και Τομπάγκο
  • Νήσοι Τερκς και Κάικος
  • Παρθένοι Νήσοι των ΗΠΑ
  • Βανουάτου

Παράλληλα οι υπουργοί Οικονομικών της ΕΕ υιοθέτησαν κοινό κείμενο συμπερασμάτων ενόψει της 28η διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για το κλίμα (COPS28), που θα διεξαχθεί στο Ντουμπάι, το οποίο προβλέπει ότι η ΕΕ και τα κράτη μέλη της, ως οι μεγαλύτεροι συνεισφέροντες στον κόσμο στη χρηματοδότηση για την προστασία του περιβάλλοντος, έχουν υπερδιπλασιάσει τη συνεισφορά τους για τη στήριξη των αναπτυσσόμενων χωρών.

Το ECOFIN συζήτησε επίσης και για τα σχέδια ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της Τσεχίας, της Ισπανίας, της Ολλανδίας, της Πορτογαλίας και της Σλοβενίας, που αναλογούν σε ευρωπαϊκά κονδύλια άνω των 210 δισ. ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα, 22 κράτη – μέλη της ΕΕ έχουν λάβει 174,7 δισ. ευρώ στο πλαίσιο του σχεδίου Ανάκαμψης της ΕΕ μετά την πανδημική κρίση.

Κ. Χατζηδάκης: Η ΕΕ να βρει την ισορροπία μεταξύ δημοσιονομικής πειθαρχίας και οικονομικής ανάπτυξης

«Στους νέους ευρωπαϊκούς κανόνες δημοσιονομικής διακυβέρνησης που αναθεωρούν το Σύμφωνο Σταθερότητας πρέπει να συνδυάζεται η δημοσιονομική πειθαρχία με την ανάπτυξη. Και αυτό παρότι η Ελλάδα προχωρεί και θα συνεχίσει να προχωρεί με αξιόπιστες πολιτικές, τόσο απέναντι στην ΕΕ όσο και απέναντι στις αγορές». Αυτό σημείωσε ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, ο οποίος συμμετείχε χθες και σήμερα, στις συνεδριάσεις του Eurogroup και του ECOFIN στο Λουξεμβούργο, μιλώντας για το θέμα του υπό αναθεώρηση Συμφώνου Σταθερότητας.

Ο κ. Χατζηδάκης εστίασε στην υπεραπόδοση του προϋπολογισμού και της ελληνικής οικονομίας, ενώ υπογράμμισε ότι ανεξαρτήτως των νέων κανόνων, η ελληνική κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να συνεχίσει να ακολουθεί τον δρόμο της δημοσιονομικής υπευθυνότητας, διότι αυτό προστάζει η κοινή λογική, αλλά και διότι γνωρίζουμε ότι οι πολιτική μας θα κρίνεται πάντοτε από τις αγορές και τους επενδυτές. Ωστόσο, ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, σημείωσε ότι παρόλα αυτά υπάρχει ανάγκη εξεύρεσης μιας ισορροπημένης συμφωνίας που θα διασφαλίζει τον περιορισμό των ελλειμμάτων και του δημόσιου χρέους σε ευρωπαϊκό επίπεδο, χωρίς όμως να υπονομεύει την οικονομική ανάπτυξη με υπέρμετρους και άκαμπτους περιορισμούς. Υπογράμμισε επίσης την ελληνική θέση ότι θα πρέπει να  προβλέπεται επιτέλους ειδική μεταχείριση στους σχετικούς υπολογισμούς για τις αμυντικές δαπάνες, καθώς ορισμένες χώρες μέλη διαφοροποιούνται σαφώς για το συγκεκριμένο θέμα σε σχέση με άλλες.

Διαβάστε ακόμη: