Με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης το υπουργείο Οικονομικών βάζει μπροστά πρόγραμμα Εθνικής Στρατηγικής Χρηματοοικονομικής Παιδείας.
Αυτό τουλάχιστον προανήγγειλε την περασμένη βδομάδα ο υφυπουργός Οικονομικών, αρμόδιος για το χρηματοπιστωτικό σύστημα κ. Γιώργος Ζαββός, μιλώντας σε εκδήλωση του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου και έκανε λόγο για την ανάπτυξη μίας στέρεης, ολιστικής και αποτελεσματικής Στρατηγικής Χρηματοοικονομικού Εγγραμματισμού στη χώρα μας, προσαρμοσμένης στις σύγχρονες ανάγκες της βιώσιμης ανάπτυξης και του ψηφιακού μετασχηματισμού.
Και παράλληλα η κυβέρνηση σχεδιάζει τον κατάλληλο και αποτελεσματικό συντονισμό όλων των εμπλεκόμενων φορέων της πολιτείας (Υπουργείων, Εποπτικών Αρχών, Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Επιμελητηρίων), όπως και την συνεργασία της με διεθνείς οργανισμούς, την ακαδημαϊκή και επιχειρηματική κοινότητα, καθώς και την κοινωνία των πολιτών για την ανάπτυξη της Χρηματοοικονομικής Παιδείας.
Μάλιστα στις βασικές ομάδες που χρήζουν κατά προτεραιότητα χρηματοοικονομικής επιμόρφωσης, ο κ. Ζαββός ενέταξε ενδεικτικά τους δημοσιογράφους, τους δικαστικούς, τους ακαδημαϊκούς και τους καθηγητές.
Και συμπλήρωσε χαρακτηριστικά πως στο πλαίσιο της χρηματοοικονομικής παιδείας, «θα ήταν κρίμα αν, τουλάχιστον οι μεταπτυχιακοί φοιτητές, δεν εντάσσουν στο πρόγραμμα μελέτης τους το πρόγραμμα «Ηρακλής», συμπληρώνοντας πως το πρόγραμμα δείχνει «πώς μία χώρα μπορεί, προσφεύγοντας σ’ ένα κλασικό εργαλείο των διεθνών κεφαλαιαγορών δηλαδή την τιτλοποίηση, να λύσει αποτελεσματικά ένα πρόβλημα των τραπεζικών αγορών, που είναι τα κόκκινα δάνεια και έτσι να αποκτήσει πρόσβαση σε μια νέα πραγματικότητα που διευρύνει την περίμετρο του κλασικού χρηματοοικονομικού τομέα».
H επιμόρφωση των διαφόρων κοινωνικών ομάδων πρέπει να γίνει ανάλογα με:
-Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους (ηλικιακά, κοινωνικά, εργασιακά κ.ά.),
-Τις μαθησιακές ανάγκες τους (αποταμίευση, ασφάλιση, επένδυση, οικονομικός προγραμματισμός κ.ά.) και
-Τα εκπαιδευτικά μέσα (μαθήματα, συνέδρια, βιβλία, υπολογιστικές προσομοιώσεις κ.ά.).
«Η κρίση του χρηματοπιστωτικού συστήματος κατά την τελευταία δεκαετία ανέδειξε με τον εντονότερο τρόπο τις ελλείψεις της χρηματοοικονομικής παιδείας της χώρας μας: από την κρατική, εταιρική και ατομική υπερχρέωση μέχρι την μη ορθολογική χρήση, διαφοροποίηση και αποτίμηση κινδύνου των ποικίλων εργαλείων της κεφαλαιαγοράς» σημείωσε ο κ. Ζαββός και επεσήμανε πως «το πολύπλοκο χρηματοοικονομικό περιβάλλον και η 4η βιομηχανική επανάσταση με την αλματώδη πρόοδο της τεχνολογίας, αναδεικνύουν τη χρηματοοικονομική παιδεία βάση για την ευημερία και τη χρηματοοικονομική υγεία των πολιτών»
Η εκπαίδευση λοιπόν είναι αναγκαία:
-Σε ατομικό και οικογενειακό επίπεδο για τον εποικοδομητικό προγραμματισμό και την επίτευξη των ποικίλων στόχων σε όλα τα στάδια της ζωής των ανθρώπων.
-Σε εταιρικό επίπεδο, για την επαρκή χρηματοδότηση είτε δοκιμασμένων είτε καινοτόμων ιδεών και επενδύσεων. Επιπλέον, είναι χρήσιμη για την αποφυγή της υπερχρέωσης και της ισορροπίας και τη βιώσιμη κεφαλαιακή διάρθρωση και χρηματοδότηση των εταιρειών, όχι μόνο μέσω των τραπεζών αλλά και μέσω της κεφαλαιαγοράς.
-Σε κρατικό επίπεδο, η ορθή κατανόηση των χρηματοοικονομικών λειτουργιών αποδεικνύεται κρίσιμη για την αντιμετώπιση της υπερχρέωσης και της υπο-κεφαλαιοποίησης της οικονομίας, η οποία είναι θετικώς συσχετισμένη με το κατά κεφαλήν ΑΕΠ.
Ενώ είναι απαραίτητη η εκπαίδευση λολων των υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών που έχουν την ευθύνη του χρηματοοικονομικού τομέα με όλες της διαστάσεις – κανονιστικές, λογιστικές, εποπτικές- των κριτηρίων ESG.
«Η υπόθεση της πράσινης χρηματοδότησης θα αποτελεί σύντομα τον κυριότερο παράγοντα αξιολόγησης τόσο των εταιριών όσο και των τραπεζών. Θα αποτελέσει τον καθοριστικό παράγοντα του κόστους άντλησης των κεφαλαίων. Συνεπώς, η έγκαιρη χρηματοοικονομική παιδεία θα διαδραματίσει κομβικό ρόλο», υπογράμμισε ο κ. Ζαββός.