Συνολικά, το οικοσύστημα του αεροδρομίου της Αθήνας συνεισφέρει 8,6 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία, στο 3,8% επί του συνόλου του ΑΕΠ.

Από αυτά, τα 3,268 δισ. ευρώ αφορούν το ίδιο το οικοσύστημα της λειτουργίας του αεροδρομίου, τα 5 δισ. ευρώ αφορούν τη δαπάνη των τουριστών που έρχονται μέσω του αεροδρομίου και 314 εκατ. ευρώ αφορούν τα έσοδα από τις διασυνδέσεις του αεροδρομίου στο κομμάτι των μεταφορών.

Τα στοιχεία προέρχονται από την έρευνα του Ινστιτούτου Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) για τον οικονομικό και κοινωνικό αντίκτυπο του αεροδρομίου της Αθήνας που παρουσιάστηκε χθες το απόγευμα από το γενικό διευθυντή κ. Νίκο Βέττα.

«Η μελέτη έγινε στη βάση των αποτελεσμάτων του 2023, με αύξηση επιβατικής κίνηση στο 10% έναντι του 2019 και περαιτέρω αύξηση κατά 13,5% το 2024 έναντι του 2023, άρα οι θετικές επιπτώσεις είναι ακόμη υψηλότερες», σχολίασε ο διευθύνων σύμβουλος του Διεθνή Αερολιμένα της Αθήνας (ΔΑΑ) κ. Γιάννης Παράσχης. «Για φέτος, η επιβατική κίνηση του πρώτου εξαμήνου θα είναι στο +8% πάνω από το αντίστοιχο διάστημα του 2024, άρα η θετική αυτή πορεία συνεχίζεται. Πλέον, εισερχόμαστε σε μία φάση όπου θα έχουμε περαιτέρω θετικές και πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία λόγω και του νέου προγράμματος επενδύσεων ύψους 1,3 δισ. ευρώ, δημιουργώντας τις υποδομές για να υποδεχθούμε πάνω από 40 εκατ. επισκέπτες το χρόνο».

Ισραήλ και καθυστερήσεις

Σε ερώτηση αναφορικά με τον αντίκτυπο στο αεροδρόμιο και τις ακυρώσεις από τις εξελίξεις των τελευταίων ημέρων και την ένταση Ισραήλ- Ιράν ο κ. Παράσχης ανέφερε ότι η αγορά του Ισραήλ και οι γειτονικές αγορές είχαν πρόβλεψη για φέτος με μία επιβατική κίνηση για πάνω από 1 εκατ. επιβάτες «και ήδη στο πρώτο εξάμηνο η κίνηση είναι στις 500 χιλιάδες επιβάτες. Προφανώς είναι μία καλή αγορά και ως προς τα εμπορικά έσοδα, ωστόσο σε ένα σύνολο 33 εκατομμυρίων της επιβατικής κίνησης που αναμένουμε φέτος ακόμη οι απώλειες είναι απόλυτα διαχειρίσιμες. Το πλέον κρίσιμο και σημαντικότερο είναι να βρεθεί ένας τρόπος, μέσω της διπλωματίας, να βρεθεί μία λύση στο ζήτημα».

Σημειωτέον ότι οι εξελίξεις των τελευταίων ημερών έχουν επηρεάσει τις πτήσεις από Ισραήλ, Ιράκ, Ιράν και Ιορδανία, η οποία έχει ξανά ανοικτό τον εναέριο χώρο.

Αντίστοιχα, ερωτηθείς και για το θέμα των υπηρεσιών αεροναυτιλίας στο αεροδρόμιο, με σύνηθες το τελευταίο διάστημα τις καθυστερήσεις στις πτήσεις ο κ. Παράσχης ανέφερε ότι «υφίσταται ένα γενικότερο ζήτημα σε όλη την Ευρώπη, υπάρχει κορεσμός στο έδαφος και στον αέρα και χρειάζονται πρόσθετες επενδύσεις σε όλα τα επίπεδα στα συστήματα και στον εξοπλισμό, στο ανθρώπινο δυναμικό ώστε να καλυφθούν προφανώς ελλείψεις και ξεκάθαρη δέσμευση και συμφωνίες στα θέματα παραγωγικότητας στα οποία επιμένουμε».

Γενικότερα για τον ελληνικό τουρισμό την εφετινή χρονιά, ο CEO του ΔΑΑ, ανέφερε ότι «έχουμε ένα θετικό μομέντουμ στον ελληνικό τουρισμό και υπάρχει το δεδομένο ότι το καταναλωτικό κοινό διεθνώς θέλει να ταξιδεύει περισσότερο, ωστόσο το γενικότερο γεωπολιτικό περιβάλλον δημιουργεί πολλά ερωτηματικά και σύννεφα, ενώ υπάρχει και το ερωτηματικό στις πιέσεις εισοδημάτων των καταναλωτών ανά την Ευρώπη. Παρόλ’ αυτά υπάρχει η εκτίμηση για περαιτέρω θετική πορεία και ας μην ξεχνάμε ότι η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά σε ό,τι έχει να κάνει με την ασφάλεια, είναι από τους πλέον ασφαλείς προορισμούς».

Η έρευνα του ΙΟΒΕ

Ως προς την έρευνα του ΙΟΒΕ, όπως ανέφερε ο κ. Βέττας «μετρήσαμε την επίδραση των δραστηριοτήτων του αεροδρομίου στην υπόλοιπη οικονομία και είναι η πρώτη φορά που γίνεται αυτή η μέτρηση μετά την πανδημία. Η πορεία του αεροδρομίου της Αθήνας τα τελευταία χρόνια είναι από τις κορυφαίες στην Ευρώπη. Το οικοσύστημα του ΔΑΑ περιλαμβάνει από τις αεροπορικές, τους καταναλωτές, τις μη αεροπορικές δραστηριότητες (καταστήματα που λειτουργούν), τους φορείς του Δημοσίου που εμπλέκονται κ.ο.κ.. Στα τελευταία χρόνια, ήταν κομβικό το 2023 όταν ξεπεράστηκαν με 28,2 εκατ. επιβάτες τα νούμερα του 2019 και φυσικά το νέο ρεκόρ που επιτεύχθηκε το 2024 (σ.σ. με 31,2 εκατ. επιβάτες). Υπάρχει μία σωρευτική αύξηση στην τελευταία δεκαετία κατά 85% στην κίνηση και πέραν της άμεσης επίδρασης μετριέται και η έμμεση που προκαλείται από τις διάφορες σχέσεις του αεροδρομίου με άλλους οικονομικούς παίκτες».

Με βάση τα στοιχεία από τη μελέτη, ο συνολικός αντίκτυπος από τη λειτουργία του αεροδρομίου αντιστοιχεί σε 3,3 δισ. ευρώ ή αλλιώς το 1,5% του ΑΕΠ που κατανέμεται σε 1,66 δισ. ευρώ άμεση επίδραση, 793 εκατ. ευρώ ως έμμεση και 818 εκατ. ευρώ που αφορά τις προκαλούμενες επιδράσεις».

Οσον αφορά τις θέσεις εργασίες, η συνολική συνεισφορά αντιστοιχεί σε 50.000 θέσεις (1% της εγχώριας απασχόλησης) και από αυτές οι 18.900 θέσεις είναι οι άμεσες οι 17.200 έμμεσες και 13.500 αυτές που επηρεάζονται από τις δραστηριότητες του αεροδρόμιου. Από τις άμεσες θέσεις, οι 4.700 θέσεις είναι από την περιοχή των Μεσογείων».

Το Ελληνικό Δημόσιο συλλέγει 1,2 δισ. ευρώ και από αυτά περίπου τα μισά, 600 εκατ. ευρώ είναι άμεση συνεισφορά στα δημόσια έσοδα και τα υπόλοιπα από δραστηριότητες που σχετίζονται με τις δραστηριότητες του αεροδρομίου. Ο μεγαλύτερος αντίκτυπος στο ΑΕΠ από το οικοσύστημα του αεροδρομίου προέρχεται από τις αεροπορικές. Ο μεγαλύτερος αντίκτυπος αφορά την Αττική και αντιστοιχεί σε 2,8 δισ. ευρώ ή αλλιώς το 2,7%

«Πέραν της επίδρασης από την ίδια τη λειτουργία του αεροδρομίου, το ΙΟΒΕ μέτρησε και την επίδραση στην οικονομία από τους τουρίστες που ουσιαστικά επιτρέπει το αεροδρόμιο να έρθουν», ανέφερε ο κ. Βέττας.

Σε όρους ΑΕΠ η συνολική επίδραση που υπάρχει μέσω της δαπάνης των τουριστών που έρχονται στο αεροδρόμιο (πλην της μεταφοράς) εκτιμάται σε 5 δισ. ευρώ το 2023, στο 2,2% του ΑΕΠ της χώρας. Το νούμερο αυτό αφορά τη δαπάνη των τουριστών. Σε όρους απασχόλησης η δαπάνη αυτή επηρεάζει 157.000 θέσεις εργασίας, ενώ μέσω των τουριστών που έρχονται δημιουργούνται επιπλέον δημόσια έσοδα ύψους 1,5 δισ. ευρώ.

Επιπλέον στη μελέτη του ΙΟΒΕ

Από τις διασυνδέσεις του αεροδρομίου οι επιπτώσεις στο κομμάτι των μεταφορών είναι 314 εκατ. ευρώ.

«Η μελέτη έγινε στη βάση των αποτελεσμάτων του 2023, με αύξηση επιβατικής κίνηση στο 10% έναντι του 2019 και περαιτέρω αύξηση κατά 13,5% το 2024 έναντι του 2023, η ανάκαμψη σε σύγκριση με το 2019 είναι στο +24,5% πάνω από το 2019, άρα οι θετικές επιπτώσεις είναι ακόμη υψηλότερες φέτος. Τα νούμερα των πρώτων μηνών του 2025 θα είναι στο 8% πάνω από το αντίστοιχο διάστημα του 2024, άρα η θετική αυτή πορεία συνεχίζεται. Πλέον, εισερχόμαστε σε μία φάση όπου θα έχουμε περαιτέρω θετικές και πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία λόγω και του νέου προγράμματος επενδύσεων ύψους 1,3 δισ. ευρώ, δημιουργώντας τις υποδομές για να υποδεχθούμε πάνω από 40 εκατ. επισκέπτες το χρόνο.

Διαβάστε ακόμη: