Σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης του αεροδρομίου της Αθήνας αναδεικνύει το μοντέλο της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) για την πορεία της επιβατικής κίνησης μέχρι το 2046 που λήγει και η παραχώρηση στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος».

Η έκθεση που παραγγέλθηκε ενόψει του IPO του ΔΑΑ στο Χρηματιστήριο Αθηνών προβλέπει πως η επιβατική κίνηση εξωτερικού θα αυξάνεται με μέσο ετήσιο ρυθμό (CAGR) 3,1% το διάστημα 2022-2046 φθάνοντας στο τελευταίο χρόνο της περιόδου τους 31,4 εκατ. επιβάτες. Αντίστοιχα, η κίνηση εσωτερικού θα αυξάνεται με μέσο ετήσιο ρυθμό 2,1% την ίδια περίοδο φθάνοντας τους 12,1 εκατ. επιβάτες το 2046. Με βάση το ίδιο μοντέλο ο αριθμός των πτήσεων θα αυξάνεται με μέσο ετήσιο ρυθμό 1,9% την ίδια χρονική περίοδο φθάνοντας τις 291.100 πτήσεις στο τελευταίο έτος.

Προς αντιπαραβολή, σημειώνεται πως το 2023 που ήταν χρονιά-ρεκόρ για τον ΔΑΑ η επιβατική κίνηση εξωτερικού διαμορφώθηκε στους 19,39 εκατ. επιβάτες και η επιβατική κίνηση εσωτερικού στους 8,78 εκατ. επιβάτες με τη συνολική επιβατική κίνηση να διαμορφώνεται στους 28,17 εκατ. επιβάτες από 22,72 εκατ. επιβάτες το 2022.

Το μοντέλο του ΙΑΤΑ βασίστηκε στις τάσεις των επαγγελματικών ταξιδιών και των ταξιδιών αναψυχής τα επόμενα χρόνια, τις προβλέψεις ανάπτυξης των αεροπορικών εταιρειών, τις προκλήσεις που φέρνει το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για την προστασία του περιβάλλοντος αλλά και τον αυξανόμενο ανταγωνισμό σε τοπικό επίπεδο που αναμένεται τα επόμενα χρόνια από τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης.

Οι επενδύσεις για την επέκταση του αεροδρομίου

Οι αυξημένη επιβατική κίνηση φέρνει και νέες επενδύσεις για την ανάπτυξη του αεροδρομίου, το οποίο στην τωρινή του μορφή έχει φτάσει κοντά στο όρια του. Όπως αναφέρεται και στο ενημερωτικό δελτίο της Δημόσιας Προσφοράς που βρίσκεται σε εξέλιξη έχουν εκπονηθεί δύο master plan για την επέκταση του αεροδρομίου.

Το πρώτο που όπως φαίνεται και από την ονομασία του, «33ΜΑP» έχει ως στόχο να επεκταθούν οι εγκαταστάσεις για να μπορούν να εξυπηρετούνται 33 εκατ. επιβάτες τον χρόνο. Το ύψος της επένδυσης (CAPEX) για το «33MAP» με βάση τα κόστη όπως είχαν υπολογιστεί το 2022 αναμένεται να φτάσει τα 650 εκατ. ευρώ. Περίπου το 25% των δαπανών εκτιμάται ότι θα δαπανηθεί μεταξύ του 2024 και 2025, το 30% το 2026, το 25% το 2027 και το υπόλοιπο 20% το 2028.

Το δεύτερο master plan με την ονομασία «40ΜΑP» θα επεκτείνει ακόμη περισσότερο τις εγκαταστάσεις του αεροδρομίου για να μπορεί να εξυπηρετήσει 40 εκατ. επιβάτες και έχει εκτιμώμενο ύψος δαπάνης άνω των 700 εκατ. με βάση πάντα το κόστος του 2022. Οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν το 2031 και να δρομολογηθούν με έναν τρόπο ανάλογο του «33MAP».

Στο ενημερωτικό δελτίο σημειώνεται πως το αεροδρόμιο διαθέτει τρέχουσα χωρητικότητα υποδομής διαδρόμου για να φιλοξενήσει 50 εκατομμύρια επιβάτες. Ως αποτέλεσμα, το επενδυτικό πρόγραμμα επικεντρώνεται κυρίως στην επέκταση της χωρητικότητας του τερματικού σταθμού, συμπεριλαμβανομένου του χώρου λιανικής πώλησης των τερματικών σταθμών, της αύξησης του αριθμού των θέσεων στάθμευσης αεροπλάνων και ενός πολυώροφου χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων.

Ο ΔΑΑ σχεδιάζει να χρηματοδοτήσει πλήρως τις επενδύσεις επέκτασης με δανεισμό. Το κόστος προ φόρων του χρέους επέκτασης αναμένεται να είναι συγκρατημένα υψηλότερο από το υφιστάμενο μέσο σταθμισμένο κόστος χρέους του ΔΑΑ που βρίσκεται στο 5,7% (συμπεριλαμβανομένων των χρηματοοικονομικών εξόδων και του hedging), λόγω των αυξημένων επιτοκίων.

Επενδύσεις 700 εκατ. ευρώ για τη συντήρηση

Πέρα από τις επενδύσεις για την επέκταση των εγκαταστάσεων ο ΔΑΑ υπολογίζει ότι θα δαπανηθούν επιπλέον περίπου 700 εκατ. για τη συντήρηση των εγκαταστάσεων κατά τη διάρκεια της παραχώρησης. Το ένα τρίτο αυτού του ποσού, περίπου 170 εκατ. ευρώ, πρόκειται να δαπανηθεί σταδιακά τα επόμενα τρία χρόνια. Το ποσό αυτό περιλαμβάνει και τις απαραίτητες εργασίες για την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων «Νet Zero».

Επιπλέον ο ΔΑΑ θα ξοδέψει ακόμη 50 εκατ. ευρώ τα επόμενα τρία χρόνια για την βελτιστοποίηση της δυναμικότητας του στις τωρινές εγκαταστάσεις και συγκεκριμένα στις περιοχές check-in, ελέγχου ασφαλείας, αφίξεων και αναχωρήσεων. Περίπου το μισό ποσό που θα δαπανηθεί σε έργα που δεν έχουν να κάνουν με την επέκταση πρόκειται να χρηματοδοτηθούν μέσω δανεισμού.

Διαβάστε ακόμη: