Ανοίγει ο δρόμος για την προσθήκη νέων προορισμών στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών  μετα τις θετικές εξελίξεις σε επίπεδο επιβατικής κίνησης αλλά και την εξαιρετική συνεργασία με τις αεροπορικές εταιρείες και τους τουριστικούς φορείς. Αυτό τονίζει, σε συνέντευξη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η διευθύντρια Επικοινωνίας και Μάρκετινγκ του ΔΑΑ, Ιωάννα Παπαδοπούλου.

«Η χρονιά αυτή εξελίσσεται μέχρι στιγμής θετικά και από πλευράς επιβατικής κίνησης και από πλευράς πτήσεων. Κατά την περίοδο του πρώτου δεκαμήνου 2024, η επιβατική κίνηση του αερολιμένα ανήλθε σε 27,5 εκατομμύρια, αυξημένη κατά 12,9% σε σχέση με τα επίπεδα της αντίστοιχης περιόδου του 2023» τονίζει.

«Οι θετικές αυτές εξελίξεις, επισημαίνει η κα Παπαδοπούλου, επιβεβαιώνουν τις προσπάθειές μας για την ανάπτυξη του δικτύου προορισμών και της επιβατικής κίνησης, σε συνεργασία με τις αεροπορικές μας εταιρείες, καθώς και την ελκυστικότητα της Αθήνας ως προορισμού και την υγιή και βιώσιμη δυναμική των ταξιδιών αναψυχής».

Η επόμενη χρονιά επιφυλάσσει νέους προορισμούς, αύξηση συχνοτήτων σε υφιστάμενους και την σταδιακή υλοποίηση ενός φιλόδοξου επενδυτικού πλάνου. Στόχος είναι η ενίσχυση της ετήσιας δυναμικότητας του ΔΑΑ με την πρώτη φάση να περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την επέκταση του Κύριου και του Δορυφορικού Αεροσταθμού.

Και όλα αυτά στο μοναδικό αεροδρόμιο στη χώρα που διατηρεί ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα ήδη από το 2016 με επόμενο στόχο την φιλόδοξη πρωτοβουλία του ΔΑΑ, “Route 2025”, για μηδενικό ισοζύγιο εκπομπών αερίων θερμοκηπίου υπό τον άμεσο έλεγχο του αεροδρομίου.

Η κα Παπαδοπούλου, διευθύντρια Επικοινωνίας και Μάρκετινγκ του ΔΑΑ, έχοντας συμπληρώσει φέτος 15 χρόνια στην Εταιρεία Αεροδρομίου, στη συνέντευξη της στο ΑΠΕ -ΜΠΕ και τη δημοσιογράφο Βάσω Κουτσούμπα, αναλύει τους στρατηγικούς στόχους του ΔΑΑ και πώς σκοπεύει να αναπτύξει την τουριστική κίνηση του και εκτός περιόδων αιχμής.

ΕΡ: Κυρία Παπαδοπούλου, το 2024 θα είναι μια χρονιά «ρεκόρ» από πλευράς επιβατικής κίνησης για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών;

ΑΠ: Συνολικά, η χρονιά αυτή εξελίσσεται μέχρι στιγμής θετικά και από πλευράς επιβατικής κίνησης και από πλευράς πτήσεων. Κατά την περίοδο του πρώτου δεκαμήνου 2024, η επιβατική κίνηση του αερολιμένα ανήλθε σε 27,5 εκατομμύρια, αυξημένη κατά 12,9% σε σχέση με τα επίπεδα της αντίστοιχης περιόδου του 2023. Πιο συγκεκριμένα, οι επιβάτες εσωτερικού και εξωτερικού ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2023 κατά 7,3% και 15,5% αντίστοιχα.

Παράλληλα, ο αριθμός των πτήσεων παρουσίασε αύξηση κατά 11% και πιο συγκεκριμένα, οι πτήσεις εσωτερικού ξεπέρασαν τα επίπεδα της αντίστοιχης περιόδου του 2023 κατά 5,2% και του εξωτερικού κατά 15,6%.

Οι θετικές αυτές εξελίξεις επιβεβαιώνουν τις προσπάθειές μας για την ανάπτυξη του δικτύου προορισμών και της επιβατικής κίνησης, σε συνεργασία με τις αεροπορικές μας εταιρείες, την ενίσχυση της ελκυστικότητας της Αθήνας ως προορισμού, και την υγιή και βιώσιμη δυναμική των ταξιδιών αναψυχής.

Συνολικότερα, η συνεργασία μας με αεροπορικές εταιρείες και τουριστικούς φορείς έχει συμβάλει στην προσθήκη νέων αγορών και στην αύξηση πτήσεων μακρινών αποστάσεων σε αγορές όπως αυτές της Ασίας και της Βόρειας Αμερικής. Παράλληλα, επιβεβαιώνεται και η προσπάθεια που καταβάλλει το σύνολο των φορέων που δραστηριοποιούμαστε στο ταξίδι και στον τουρισμό για να αναδεικνύουμε διαρκώς την Αθήνα ως κορυφαίο ελκυστικό προορισμό καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

Προσθήκη νέων αγορών

ΕΡ: Το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» συνδέει την Αθήνα με 57 χώρες και 166 προορισμούς, εξυπηρετώντας 66 αεροπορικές εταιρείες. Στόχος, όπως έχετε δηλώσει, είναι η ενίσχυση της κίνησης από αγορές μακρινών αποστάσεων. Θα μας δώσετε μια εικόνα των στρατηγικών σας στόχων και τις προσδοκίες σας σε ότι αφορά την επιβατική κίνηση;

ΑΠ: Πράγματι, η περαιτέρω ανάπτυξη των πτήσεων μακρινών αποστάσεων και η προσθήκη νέων υπερπόντιων αγορών αποτελεί στρατηγικό μας στόχο, όπως επίσης και η συνεχής προσπάθεια για την ενίσχυση της επιβατικής κίνησης και της ζήτησης για την Αθήνα κατά τις περιόδους εκτός αιχμής.

Στο πλαίσιο αυτό, η στρατηγική μας επικεντρώνεται στην περαιτέρω ενίσχυση και ανάπτυξη αγορών όπως αυτές της Βορείου Αμερικής (ΗΠΑ, Καναδάς), και της Κίνας, η προσθήκη νέων αγορών, όπως αυτή της Ινδίας και η προσθήκη τακτικών πτήσεων καθόλη τη διάρκεια του χρόνου από/προς αγορές όπως αυτή της Κορέας. Αγορές όπως αυτές της Λατινικής Αμερικής, της Ιαπωνίας και της Αυστραλίας και η περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου προς / από την αφρικανική ήπειρο αποτελούν επίσης μεσοπρόθεσμους στόχους.

Ως προς την ενίσχυση της ζήτησης για την Αθήνα σε περιόδους εκτός αιχμής, οι ευρωπαϊκές αγορές παραμένουν βέβαια εξαιρετικά σημαντικές και, τόσο η διαρκής ενίσχυση ήδη υφιστάμενων δρομολογίων, όσο και η προσπάθεια διασύνδεσης με νέους, λιγότερο προβεβλημένους ευρωπαϊκούς προορισμούς αποτελεί διαχρονικά στρατηγικό μας στόχο, σε συνδυασμό με τη διαρκή προώθηση της Αθήνας ως αστικού προορισμού (city-break) καθόλη τη διάρκεια του έτους.

Αξίζει να πούμε εδώ ότι, σε ένα γενικότερο πλαίσιο, η στρατηγική ενίσχυσης και ανάπτυξης δικτύου είναι μια ιδιαίτερα δομημένη και πολυεπίπεδη διαδικασία, που βασίζεται στην ανάλυση στοιχείων, στην κατανόηση και γνώση της αεροπορικής και της τουριστικής αγοράς και των συνθηκών ανταγωνισμού, αλλά συναρτάται επίσης άμεσα με τις ευρύτερες μακροοικονομικές και γεωπολιτικές συνθήκες, αλλά και με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά επιμέρους αγορών.

Λαμβάνοντας επίσης υπόψη ότι το σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον χαρακτηρίζεται από μεταβλητότητα, αβεβαιότητα, πολυπλοκότητα και μη γραμμικές, δύσκολα προβλέψιμες εξελίξεις σε όλους τους τομείς, γίνεται κατανοητή η διαρκής ανάγκη για ευελιξία και προσαρμοστικότητα ως προς τον στρατηγικό σχεδιασμό. 

Αύξηση δρομολογίων με ΗΠΑ

ΕΡ: Προγραμματισμοί μεγάλων εταιρειών για το καλοκαίρι του 2025. Τι να περιμένουμε ;

ΑΠ: Σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής ανακοινώσεις των αεροπορικών εταιρειών, περιμένουμε περισσότερες πτήσεις και συνολικότερα, αύξηση της διασυνδεσιμότητας με τις ΗΠΑ. Όλες οι αμερικανικές εταιρείες έχουν ανακοινώσει αύξηση συχνοτήτων και επέκταση της περιόδου δραστηριοποίησής τους.

Συγκεκριμένα, το καλοκαίρι του 2025, θα έχουμε επιπλέον συχνότητες μεταξύ της Ατλάντα και της Αθήνας από την Delta Airlines, με τη διεξαγωγή 11 δρομολογίων έναντι 7 το καλοκαίρι 2024 , η United Airlines αυξάνει από 7 σε 10 τις εβδομαδιαίες πτήσεις της προς την Νέα Υόρκη/Νιούαρκ και θα ξεκινήσει τρεις εβδομάδες νωρίτερα τις πτήσεις προς την Νέα Υόρκη και το Σικάγο, η Norse θα αυξήσει τις εβδομαδιαίες συχνότητές της προς τη Νέα Υόρκη/JFK, ενώ η American Airlines έχει ήδη ανακοινώσει την προσθήκη ενός νέου προορισμού (Charlotte/North Carolina).

Και βέβαια, η Emirates, η οποία είναι η μόνη, μέχρι στιγμής, αεροπορική εταιρεία που διεξάγει πτήσεις προς Νέα Υόρκη/Newark καθόλη τη διάρκεια του έτους, αυξάνει παραδοσιακά την προσφορά των θέσεών της κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου.

Αυξημένες συχνότητες αναμένονται και από τις κινεζικές αεροπορικές εταιρείες (Air China και Juneyao), ενώ αυξήσεις ως προς τις εβδομαδιαίες συχνότητες αναμένονται και από το σύνολο των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών καθώς και από τους δύο ελληνικούς αερομεταφορείς, AEGEAN και Sky Express.

Κίνητρα για τις εταιρείες

ΕΡ: Ήδη ενημερώσατε τις εταιρείες για κίνητρα, τα οποία περιλαμβάνουν ένα εύρος εκπτώσεων ανάλογα με την «παρουσία» της κάθε αεροπορικής εταιρείας. Τι περιλαμβάνουν και που στοχεύουν;

ΑΠ: Η πολιτική αναπτυξιακών και στοχευμένων κινήτρων αποτελεί σημαντικό «εργαλείο» της στρατηγικής ανάπτυξης και ενίσχυσης του δικτύου του αεροδρομίου της Αθήνας. Το σχήμα των κινήτρων αυτών είναι πολυβραβευμένο και συνεχώς αναγνωρίζεται από τις αεροπορικές μας εταιρείες ως ένα από τα πληρέστερα και αποτελεσματικότερα διεθνώ

Η διαμόρφωση και η αναπροσαρμογή τους βασίζεται στη διαρκή ανάλυση της αεροπορικής αγοράς και ο σχεδιασμός τους έχει ως στόχο την υλοποίηση των στρατηγικών μας στόχων, λαμβάνοντας κάθε φορά υπόψη και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της αθηναϊκής αεροπορικής αγοράς.

Η πιο πρόσφατη αναπροσαρμογή τους έχει ως στόχο την κινητροδότηση των αεροπορικών εταιρειών:

– για περαιτέρω ενίσχυση και ανάπτυξη των υπερπόντιων συνδέσεων και των πτήσεων μακρινών αποστάσεων,

– για την ανάπτυξη του δικτύου μέσω της προσθήκης νέων, λιγότερο προβεβλημένων και γνωστών προορισμών και

– για την ενίσχυση της ζήτησης για αεροπορικό ταξίδι κατά τις περιόδους εκτός αιχμής μέσω της παροχής κινήτρων, είτε για την αύξηση συχνοτήτων, είτε για την προσφορά ευνοϊκότερων ναύλων.

Παράλληλα, μέρος του συνολικότερου σχεδιασμού αποτελούν και τα ολοκληρωμένα προγράμματα marketing που διαμορφώνονται και υλοποιούνται για την καθεμία από τις αεροπορικές μας εταιρείες, με στόχο τη συνεχή ενδυνάμωσή τους και την επιτυχή δραστηριοποίησή τους στην αθηναϊκή αεροπορική αγορά.

Η καινοτομία εδώ είναι ότι τα προγράμματα αυτά συνδέονται άμεσα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και την εταιρική ταυτότητα της κάθε αεροπορικής εταιρείας και βασίζονται σε μια πληθώρα ποσοτικών και ποιοτικών στοιχείων, που αναλύονται και εξειδικεύονται ανά αεροπορική εταιρεία (κατηγοριοποίηση και ανάλυση επιβατικού κοινού, ταξιδιωτικές προτιμήσεις, προφίλ επιβατών) τα οποία προέρχονται από το ευρύτατο σχήμα ερευνών που διεξάγουμε σε καθημερινό επίπεδο, καθόλη τη διάρκεια του έτους, έτσι ώστε τα προγράμματα αυτά να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο στοχευμένα και αποδοτικά.

Επενδύσεις

ΕΡ: Πως προχωρά το επενδυτικό πλάνο του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών;

ΑΠ: Το επενδυτικό πλάνο, που στοχεύει στην αύξηση της ετήσιας δυναμικότητας του αεροδρομίου, αποτελεί ένα από τα πιο φιλόδοξα έργα του ΔΑΑ. Η πρώτη φάση περιλαμβάνει την επέκταση του Κύριου και του Δορυφορικού Αεροσταθμού, την κατασκευή πρόσθετων θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών, καθώς και ένα νέο πολυώροφο κτήριο στάθμευσης οχημάτων. Οι κατασκευές αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2028 – αρχές του 2029.

Η υλοποίηση της πρώτης φάσης του Προγράμματος Επέκτασης προχωρεί σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, με επιτυχή εκτέλεση μέχρι σήμερα των σχετικών μελετών και της έναρξης διαγωνισμών. Η χρηματοδότηση των επενδύσεων στο πλαίσιο της πρώτης φάσης του Προγράμματος, επίσης προχωρεί και αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από το τέλος του έτους.

Είναι ένα μεγάλο έργο που απαιτεί σημαντικούς πόρους και σχεδιασμό και στοχεύει στην πλήρη εξυπηρέτηση των αναγκών του επιβατικού κοινού, των συνεργατών μας στην αεροδρομιακή κοινότητα και, φυσικά, αναμένεται να συμβάλει στην εικόνα και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του αεροδρομίου μας, της πόλης και της χώρας μας. 

ΕΡ: Προχωρά η «πράσινη» επένδυση στο «Ελευθέριος Βενιζέλος»;

ΑΠ: Με την κρίσιμη πρόκληση της βιώσιμης ανάπτυξης στο επίκεντρο της μακροπρόθεσμης εταιρικής στρατηγικής του ΔΑΑ για κάθε πτυχή της δραστηριότητάς του, φυσικά και συνεχίζονται οι δράσεις, τα προγράμματα και οι πρωτοβουλίες στο πεδίο της περιβαλλοντικής υπευθυνότητας.

Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι από το 2016, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών είναι το μοναδικό αεροδρόμιο με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα στην Ελλάδα και το επόμενο μεγάλο βήμα είναι η ολοκλήρωση, μέχρι το τέλος του 2025, της φιλόδοξης πρωτοβουλίας “ROUTE 2025” που ο ΔΑΑ ανακοίνωσε για πρώτη φορά το 2019.

Στόχος είναι το μηδενικό ισοζύγιο εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, υπό τον άμεσο έλεγχό μας, έως το 2025 (πολύ πριν από τον στόχο του 2050 που έχει ανακοινωθεί από το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης και υιοθετείται εν γένει από την αεροπορική βιομηχανία), μέσω παραγωγής, αποθήκευσης και κατανάλωσης καθαρής ενέργειας. Η υλοποίηση του “ROUTE 2025” προχωρεί σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα.

ΕΡ: Το αεροδρόμιο της Αθήνας λαμβάνει κάθε χρόνο τιμητικές διακρίσεις. Τι είναι αυτό που το κάνει να ξεχωρίζει από άλλα διεθνή αεροδρόμια;

ΑΠ: Πράγματι, οι τιμητικές διακρίσεις και τα βραβεία που έχει λάβει συνολικά το αεροδρόμιο καθόλη τη διάρκεια της λειτουργίας του, ξεπερνούν τα 120, σε όλους τους τομείς της δραστηριότητάς του, με έναν ιδιαίτερα σημαντικό αριθμό βραβείων και διακρίσεων, ειδικότερα στον τομέα στρατηγικής ανάπτυξης δικτύου και αεροπορικού marketing.

Έχοντας συμπληρώσει φέτος 15 χρόνια στην Εταιρεία Αεροδρομίου, αλλά και έχοντας συνεργαστεί με την Εταιρεία Αεροδρομίου για πολλά χρόνια από προηγούμενες θέσεις και ρόλους στον τομέα των αερομεταφορών, στην ερώτησή σας θα απαντήσω με τρεις λέξεις μόνο: Οι άνθρωποί του.

Διαβάστε ακόμη: