search

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Διαμετακομιστικό κέντρο LNG η Ελλάδα για τα Βαλκάνια και την Ευρώπη

Εξαιρετικά χρήσιμοι για την Ευρωπαϊκή Ένωση οι τερματικοί σταθμοί αερίου στη χωρά μας

Στα ύψη εκτινάχθηκαν τα ναύλα μεταφοράς LNG - Στον καταναλωτή και πάλι ο λογαριασμός!

Αργά αλλά σταθερά η Ελλάδα εξελίσσεται σε διαμετακομιστικό κέντρο υγροποιημένου φυσικού αερίου στα Βαλκάνια και σε χώρες της Ανατολικής Ευρώπης.

Η Ελλάδα είναι η 12η χώρα σε σύνολο 45 παγκοσμίως με τη μεγαλύτερη αύξηση εισαγωγών LNG κατά την περίοδο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2022.

Η χώρα μας έφερε περισσότερα φορτία κατά περίπου 1 εκατ. μετρικούς τόνους έναντι της περσινής περιόδου.

Επίσης η χώρα μας, το 2023 θα διαθέτει κι ένα από τα μεγαλύτερα FSRUs και τερματικούς σταθμούς LNG στην Ε.Ε.

Αυτό είναι το συμπέρασμα που παρουσίασε στο Παγκόσμιο Συνέδριο Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG), το World LNG Summit ο αναλυτής και σύμβουλος σε θέματα LNG κ. Andy Flower.

Πρώτη χώρα με τη μεγαλύτερη άνοδο των εισαγωγών ήταν η Γαλλία.

Αύξησε κατά περίπου 10 εκατ. τόνους (mtpa) τις εισαγωγές LNG, ακολούθησε το Ηνωμένο Βασίλειο με αύξηση 6 εκατ. τόνων, η Ισπανία ήταν η τρίτη χώρα που διεύρυνε σχεδόν κατά 6 εκατ. τόνους τις εισαγωγές της.

Στην ίδια έκθεση περιλαμβάνονται και στοιχεία που αφορούν στους 14 υπό ανάπτυξη τερματικούς σταθμούς αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ε.Ε.

Το FSRU Αλεξανδρούπολης έρχεται τέταρτο ως προς το μέγεθος της δυναμικότητας επαναεριοποίησης.

Έχει εκτιμηθεί σε 4 εκατομμύρια τόνους, ενώ η αποθηκευτική δυνατότητα είναι της τάξης των 153.500 κυβικών μέτρων.

Στην ίδια λίστα καταγράφονται και οι υπόλοιποι υπό ανάπτυξη τερματικοί σταθμοί.

Πρώτοι σε δυναμικότητα επαναεριοποίησης με 5,5 εκατ. τόνους είναι δύο γερμανικοί, ο Wilhelmshaven με 5,5 εκατ. τόνους και 174.000 κυβικά μέτρα αποθηκευτικό χώρο και ο offshore τερματικός σταθμός Stade επίσης με 5,5 εκατ. τόνους αλλά με χωρητικότητα αποθήκευσης στα 150.000 κυβικά μέτρα.

Ακολουθεί ο Elmusel στην Ισπανία με δυναμικότητα επαναεριοποίησης 5,1 εκατ. τόνους. Στα 3,7 εκατ. τόνους ανέρχεται η δυναμικότητα επαναεριοποίησης για τους σταθμούς Inkoo στη Φινλανδία, Brunsbuttel (FSRU) στη Γερμανία, Lubmin στη Γερμανία, Piombino και Ravenna στην Ιταλία.

Η λίστα των 14 υπό κατασκευή ή επέκταση τερματικών σταθμών συμπληρώνεται με τον Deutsche Ostee στη Γερμανία και δυναμικότητα επαναεριοποίησης τους 3,3 εκατ. τόνους, τα δύο FSRU της Ολλανδίας (Exmar και NFE) με 2,9 εκατ. τόνους, ο Paldiski στην Εσθονία με 1,5 εκατ. τόνους και ο Portovesme στην Ιταλία με 700.000 τόνους.

Φουλ εξαγωγές αέριου από τη Ρεβυθούσα σε Βουλγαρία

Η στρατηγική της Ελλάδας

Την στρατηγική της κυβέρνησης για ανάδειξη της Ελλάδας σε κόμβο εξαγωγής φυσικού αερίου αλλά και πράσινης ενέργειας παρουσίασε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, μιλώντας επίσης στο 22nd World LNG Summit, που πραγματοποιείται στην Αθήνα.

Ο κ. Σκρέκας υπογράμμισε ότι ήδη οι εξαγωγές φυσικού αερίου από την χώρα μας έχουν φτάσει φέτος στα 2,5 δισεκ. κυβικά μέτρα έναντι 0,7 πέρυσι, ενώ οι δυνατότητες πολλαπλασιάζονται με την προσθήκη της νέας πλωτής δεξαμενής στην Ρεβυθούσα, που αυξάνει την δυναμικότητα του σταθμού κατά 65%.

«Η δυναμικότητα των σταθμών LNG της χώρας μας μπορεί να φτάσει στα 20 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως τα επόμενα δύο χρόνια», ανέφερε ο υπουργός. Τόνισε δε ότι η διασύνδεση με την Βουλγαρία μπορεί να επεκτείνει τον εφοδιασμό με Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο μέσω Ελλάδας μέχρι και της Μολδαβίας και της Ουκρανίας.

Στον τομέα του ηλεκτρισμού στάθηκε ιδιαίτερα στις νέες διασυνδέσεις με την Βουλγαρία, την Αίγυπτο και την Κύπρο, ενώ επανέλαβε την πρόταση που διατύπωσε η κυβέρνηση για απευθείας σύνδεση με την Αυστρία και τη Γερμανία.

«Στόχος είναι να μειωθεί η εξάρτηση από ένα και μοναδικό προμηθευτή», σημείωσε ο κ. Σκρέκας, τονίζοντας ότι χρειάζονται κοινή πλατφόρμα αγορών από την Ευρωπαϊκή Ένωση που θα αυξήσει την διαπραγματευτική δυνατότητα της ΕΕ, καθώς και μακροπρόθεσμα συμβόλαια προκειμένου να σταθεροποιηθεί η αγορά.

Σε δηλώσεις του στο περιθώριο του συνεδρίου ο κ. Σκρέκας επανάφερε την πρόταση για δημιουργία κεντρικού μηχανισμού οικονομικής στήριξης των κρατών -μελών, των πολιτών και των επιχειρήσεων από την ΕΕ.

«Η ευρωπαϊκή βιομηχανία χάνει ανταγωνιστικότητα, πολλές επιχειρήσεις μειώνουν την παραγωγή τους ή κλείνουν, έχουμε απώλεια θέσεων εργασίας», ανέφερε ο κ. Σκρέκας. Διευκρίνισε ότι η πρόταση για επιβολή πλαφόν στην τιμή του φυσικού αερίου που θα διασφαλίζει χαμηλότερες τιμές φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας, παραμένει στο τραπέζι. «Δεν θα ησυχάσουμε», ανέφερε χαρακτηριστικά, «αν δεν το πετύχουμε».

ΔΕΣΦΑ: Νέος διαγωνισμός για το FSRU Αλεξανδρούπολης

Γερμανικός τύπος: «βολές» κατα της Γερμανικής κυβέρνησης για την προμήθεια LNG απο το Κατάρ

Εν τω μεταξύ τον …μπελά της βρήκε η κυβέρνηση του Βερολίνου με τη συμφωνία-μαμούθ που υπέγραψε για προμήθεια LNG από το Κατάρ.

Οι σφοδρές επικρίσεις του γερμανικού Τύπου για λόγους ηθικής τάξεως είναι χαρακτηριστικές.

Η Süddeutsche Zeitung σχολιάζει την συμφωνία για την προμήθεια LNG από το Κατάρ:

Πρώτα η μάσα και μετά η ηθική, κάπως έτσι μοιάζει και η ιστορία με το φυσικό αέριο. Το Κατάρ αποδοκιμάζεται ως διοργανωτής ενός Παγκοσμίου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου, αλλά είναι καλοδεχούμενο ως προμηθευτής φυσικού αερίου. Την Τρίτη, το Εμιράτο υπέγραψε το πρώτο μακροπρόθεσμο συμβόλαιο προμήθειας με τη Γερμανία, το οποίο είναι αναμφίβολα μια νίκη στα σημεία για το Κατάρ. Όχι μόνο επειδή οι Γερμανοί, με τις σιωπηλές διαμαρτυρίες τους στο Μουντιάλ, φαίνεται πως έχουν δυο μέτρα και δυο σταθμά αλλά και γιατί το Κατάρ κατάφερε να πατήσει πόδι. Οι καημένοι οι Γερμανοί αγοράζουν τώρα ό,τι φυσικό αέριο μπορούν να πάρουν, σχεδόν με οποιουσδήποτε όρους. Υπάρχουν αναμφίβολα καλοί λόγοι για αυτό. Εάν η Δύση θέλει να πάρει το φυσικό αέριο ως όπλο από τα χέρια του Βλαντιμίρ Πούτιν, χρειάζεται άλλες πηγές. Με αυτή την πρώτη συμφωνία του Κατάρ δεν αντικαθιστά πάντως τη μια εξάρτηση με μια άλλη… Το πρόβλημα είναι η διάρκεια αυτών των συμβολαίων.

Στο ίδιο μήκος κύματος και η Hannoversche Allgemeine Zeitung: «..πράγματι η Γερμανία είναι πλέον παγκόσμια πρωταθλήτρια στα δυο μέτρα και δυο σταθμά. Το Κατάρ είναι στην ανάγκη αυτό που χρειαζόμαστε αλλά ως οικοδεσπότης του Παγκοσμίου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου μπορούμε να το βρίζουμε με κάθε ευκαιρία. Αυτή είναι μια αντίφαση που πράγματι είναι δύσκολο να επιλυθεί».

Τέλος η Rhein-Neckar-Zeitung στη Χαϊδελβέργη αναδεικνύει μια γενικότερη πτυχή στο θέμα της ενέργειας: «Επί της αρχής τα πλούσια κράτη όπως η Γερμανία ζουν σε βάρος των φτωχών. Επομένως η επέκταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας δεν θα ήταν μόνο μια οικολογική συμβολή για περισσότερη παγκόσμια δικαιοσύνη αλλά και μια κοινωνική πράξη».

Αντίθετα ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Ρόμπερτ Χάμπεκ δείχνει ενθουσιασμένος για τη σύναψη 15ετούς συμφωνίας προμήθειας υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από το Κατάρ.

«Τα 15 χρόνια είναι υπέροχα!», δήλωσε ο κ. Χάμπεκ, αναφερόμενος στη διάρκεια του συμβολαίου της Qatar Energy με την Brunsbüttel, μέσω της αμερικανικής Conoco Phillips για προμήθεια έως δύο τόνων αερίου ετησίως, απέφυγε ωστόσο να αναφερθεί σε λεπτομέρειες της συμφωνίας, επισημαίνοντας ότι αρμόδια είναι η εταιρία. Περιορίστηκε να δηλώσει ωστόσο ότι θα μπορούσαν να υπάρξουν και συμβόλαια μεγαλύτερης διάρκειας.

Η Γερμανία πάντως, τόνισε ο κ. Χάμπεκ, εξακολουθεί να φιλοδοξεί να καταστεί κλιματικά ουδέτερη έως το 2045, με σταδιακή μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου.

Διαβάστε ακόμη: