Η σύνθεση και η πορεία του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων βρέθηκαν στο επίκεντρο της τελευταίας εβδομαδιαίας ανάλυσης του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Quantumsea, ο οποίος παρουσιάζει τα βασικά στοιχεία της αγοράς για το πρώτο εξάμηνο του 2025. Ενώ η επέκταση του στόλου συνεχίζεται, εντονότερη στις μεσαίου μεγέθους κατηγορίες, η υπερπροσφορά, η γήρανση των πλοίων και οι γεωπολιτικές εξελίξεις δημιουργούν ένα σύνθετο και ρευστό σκηνικό.
Σύμφωνα με την έκθεση, ο ενεργός στόλος δεξαμενόπλοιων άνω των 25.000 dwt αριθμεί περίπου 6.000 πλοία παγκοσμίως, με συνολική χωρητικότητα άνω των 670 εκατ. DWT. Η τάση υπερπροσφοράς παραμένει υπαρκτή, ενώ η αγορά δέχεται πιέσεις και από τις τελευταίες γεωπολιτικές εξελίξεις. Η επιβολή δασμών από τις ΗΠΑ στις ινδικές εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου τύπου Urals αποτελεί μία από τις σημαντικές εξελίξεις του Αυγούστου, επιτείνοντας την αβεβαιότητα στο εμπόριο αργού.

Η παγκόσμια ναυπηγική δραστηριότητα παραμένει συγκρατημένη σε σύγκριση με προηγούμενες δεκαετίες. Στο τέλος Ιουλίου, το βιβλίο παραγγελιών ανερχόταν σε περίπου 950 πλοία, δηλαδή μόλις 16% του υφιστάμενου στόλου. Οι παραδόσεις για το 2025 αναμένονται στις 247 μονάδες, ενώ κορύφωση προβλέπεται το 2026 με σχεδόν 380 παραδόσεις, προτού μειωθούν κάτω από τις 300 το 2027 και κοντά στις 100 το 2028. Ήδη 89 πλοία έχουν ενταχθεί στον στόλο εντός του πρώτου εξαμήνου, με άλλα 158 να αναμένονται ως το τέλος του έτους.
Η δομή του στόλου – Ποιες κατηγορίες κυριαρχούν
Η κατηγορία MR (Medium Range) παραμένει η πολυπληθέστερη σε αριθμό πλοίων, με περίπου 2.850 μονάδες και συνολική χωρητικότητα 126 εκατ. DWT. Αντίθετα, οι VLCC (Very Large Crude Carriers), παρότι αριθμούν μόλις 880 πλοία, συνεισφέρουν με 272 εκατ. DWT, καταδεικνύοντας τη σημασία τους στην παγκόσμια μεταφορά αργού.

Άλλες βασικές κατηγορίες περιλαμβάνουν:
- Aframax/LR2: 1.180 πλοία (~130 εκατ. DWT)
 - Suezmax: 690 πλοία (~108 εκατ. DWT)
 - Panamax/LR1: 450 πλοία (~33 εκατ. DWT)
 
Επιπλέον, στην αγορά δραστηριοποιούνται και 9.750 μικρότερα δεξαμενόπλοια, με χωρητικότητα 53 εκατ. DWT, τα οποία επικεντρώνονται κυρίως σε περιφερειακά και βραχυπρόθεσμα δρομολόγια.
Η Allied Quantumsea τονίζει το πρόβλημα της γήρανσης του στόλου, ιδιαίτερα στις μικρότερες κατηγορίες. Συνολικά, 1.306 δεξαμενόπλοια (εξαιρουμένων των μικρών) είναι άνω των 20 ετών, αντιπροσωπεύοντας 131 εκατ. DWT ή το 19% της παγκόσμιας χωρητικότητας.
Η ηλικιακή κατανομή ανά κατηγορία:
- MRs: 641 πλοία άνω των 20 ετών (23%)
 - Panamax/LR1: 114 πλοία (26%)
 - Aframax/LR2: 260 πλοία (20%)
 - Suezmax: 150 πλοία (~20%)
 - VLCC: 150+ πλοία (~17%)
 
Η υπερβολικά υψηλή παρουσία γερασμένων πλοίων δυσχεραίνει την πράσινη μετάβαση του κλάδου, καθώς αυξάνει τις περιβαλλοντικές πιέσεις και περιορίζει την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών.

Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025, ο στόλος δεξαμενόπλοιων άνω των 25.000 dwt αυξήθηκε κατά 65 πλοία ή 5,4 εκατ. DWT — μια μέτρια αύξηση της τάξης του 1%. Οι MRs ηγήθηκαν στην αύξηση των πλοίων μεταφοράς προϊόντων, προσθέτοντας 37 μονάδες (+1,32%), ενώ οι Aframax/LR2 ήταν η ταχύτερα αναπτυσσόμενη κατηγορία μεταφοράς αργού, με +24 πλοία (+2,08%).
Αντιθέτως, οι VLCCs παρέμειναν ουσιαστικά αμετάβλητοι, με μείωση κατά 1 πλοίο (-0,11%). Σε όρους DWT, οι Aframax/LR2 προσέθεσαν 2,8 εκατ. DWT (+2,2%) και οι MRs 1,8 εκατ. DWT (+1,4%), επιβεβαιώνοντας τη σημασία τους ως κύριοι μοχλοί ανάπτυξης.
Η ανάλυση της Allied Quantumsea φωτίζει έναν στόλο που επεκτείνεται συγκρατημένα αλλά παρουσιάζει ανησυχητικά σημάδια γήρανσης. Η προοπτική της «πράσινης» μετάβασης φαίνεται να σκοντάφτει στην ηλικιακή σύνθεση, την αδράνεια στις παραγγελίες μετά το 2029 και τις διαταραχές στο παγκόσμιο εμπόριο πετρελαίου. Ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων βρίσκεται σε κομβικό σημείο, ανάμεσα στην ανάγκη ανανέωσης και στην πίεση για επιχειρησιακή προσαρμογή σε ένα ενεργειακά και γεωπολιτικά μεταβαλλόμενο περιβάλλον.
Διαβάστε ακόμη:
- Europa League: Ο Παναθηναϊκός με Ρόμα, Φέγενορντ, ο ΠΑΟΚ με Λιλ, Ρεάλ Μπέτις, Λιόν στη League Phase
 - Κτηματολόγιο: Απόφαση Πρωτοδικείου αλλάζει τα δεδομένα στη χρησικτησία
 - Επίδομα 100 ευρώ: Τη Δευτέρα 1η Σεπτεμβρίου η πληρωμή στους 80.000 δικαιούχους
 - Υπουργείο Παιδείας: Ποιά είναι τα τέσσερα μη κρατικά Πανεπιστήμια που πήραν άδεια – Δείτε τις σχολές