Κονδύλια ύψους 19-20 δις ευρώ δηλαδή «ένα μικρό ΕΣΠΑ» θα χρειαζόταν συνολικά ο ΔΕΔΔΗΕ (και ο βασικός μέτοχός του η ΔΕΗ) για την πλήρη και ολοκληρωμένη υπογειοποίηση του αχανούς επίγειου καλωδιακού δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας των 220.000 χιλιομέτρων σε όλη την Ελλάδα.
Είναι κυβερνητική απόφαση «από πολύ ψηλά» ωστόσο, το τμήμα του έργου που μπορεί να υλοποιηθεί, να ξεκινήσει άμεσα αφού ολοκληρωμένο το έργο με τέτοιο τεράστιο κόστος είναι ανέφικτο.

Στην πράξη και με την επιλογή που έκανε η κυβέρνηση, θα υπογειοποιηθούν σταδιακά τμήματα του δικτύου άμεσης προτεραιότητας μήκους 3.000 χιλιομέτρων, σε δασικές και πυκνές αγροτικές περιοχές, παρ’ ότι και εδώ το κόστος εκτιμάται ότι ξεπερνά τα 200 εκατ ευρώ.

Γιατί όμως δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί το μεγαλεπήβολο σχέδιο ολικής υπογειοποίησης;

«Φανταστείτε ολοκλήρωση κατασκευής συνολικά του έργου σε 10 χρόνια δηλαδή ετήσιο κόστος 2 δισ ευρώ. Το 20% θα μπορούσε να βρεθεί έστω και με δυσκολία μέσω προϋπολογισμού, άλλο ένα 20% από ίδια κεφάλαια ΔΕΗ-ΔΕΔΔΗΕ και από δανεισμό και το υπόλοιπο 60%, δηλαδή 1,2 δις το χρόνο θα έπρεπε να επιβαρύνει τους καταναλωτές, κάτι που φυσικά δεν πρόκειται να γίνει, είναι ανεπίτρεπτο» μας λέει κορυφαίο στέλεχος του ΔΕΔΔΗΕ που παρακολουθεί το σχέδιο.

Τατόι και Πάρκο Τρίτση

Η προσπάθεια μερικής υπογειοποίησης ξεκίνησε ήδη από το Τατόι και το πάρκο Τρίτση στο Ίλιον.
«Το Τατόι στα πρώην βασιλικά κτήματα, το επιλέξαμε για ξεκίνημα διότι είναι πολύ επικίνδυνο για την πρόκληση πυρκαγιών σημείο, ενώ μέχρι σήμερα δεκάδες πυρκαγιές έχουν ξεκινήσει από εκεί» μας λέει το στέλεχος του ΔΕΔΔΗΕ.

Το «επικίνδυνο σημείο» που έχει μήκος 3,2 χιλιόμετρα επί της Λεωφόρου Τατοΐου, από την είσοδο των πρώην βασιλικών κτημάτων έως την οδό Αγ. Αντωνίου στο Δ. Αχαρνών, είναι το πρώτο στη σειρά με τις πιο επικίνδυνες περιοχές στις οποίες πρέπει, να προχωρήσει η υπογειοποίηση των εναέριων καλωδίων, σύμφωνα με μελέτη που παρέλαβε πρόσφατα ο ΔΕΔΔΗΕ.

«Το Τατόι είναι μεγάλη εστία κινδύνου για την πρόκληση είτε πυρκαγιών καθώς τα καλώδια διέρχονται μέσα από υψηλή βλάστηση, είτε ζημιών και διακοπών ηλεκτροδότησης από ακραία καιρικά φαινόμενα, όπως οι έντονες χιονοπτώσεις λόγω «Μήδειας» τον περασμένο Φεβρουάριο, όταν πολλές περιοχές της Αττικής υπέστησαν πολυήμερα μπλακ άουτ και αυτό θέλουμε πλέον να αποτρέψουμε και γιαυτό συνεργαζόμαστε με το ΔΕΔΔΗΕ στενά» μας τονίζει έμπειρος υπάλληλος του ΥΠΕΝ.

Και συνεχίζει: «Από τον Ιούνιο θα ξεκινήσουν οι μπουλντόζες σε περιοχές που θα είναι σε προτεραιότητα για να σκάβουμε και να υπογειοποιούμε καλώδια. Μετά το Τατόι σειρά έχει το Πάρκο Τρίτση στο Ίλιον, όπου οι καλωδιακές γραμμές μεταφοράς μέσης τάσης περνούν μέσα από το Πάρκο σε μήκος περίπου 3,5 χιλιομέτρων μαζί με τη χαμηλή τάση. Είναι γραμμές τις οποίες θα υπογειοποιήσουμε κατά προτεραιότητα» κάτι που επιβεβαιώνουν και οι άνθρωποι του ΔΕΔΔΗΕ.

Η πρώτη φάση υπογειοποιήσεων κατόπιν θα συμπεριλάβει δασικές περιοχές από τις οποίες περνούν γραμμές μέσης τάσης, όπως ο δρυμός Πάρνηθας, αγροτικές καλλιέργειες Οινοφύτων και Αυλίδος αλλά και κατάφυτοι ορεινοί όγκοι Εύβοιας. Το σχέδιο περιλαμβάνει περιαστικούς οικισμούς στη Βόρεια Αττική (Διόνυσος, Εκάλη, Πεντέλη) και άλλες περιοχές στην Εύβοια, με πυκνή βλάστηση όπου το δίκτυο είναι ευάλωτο σε ραγδαίες βροχοπτώσεις και χιονοπτώσεις, καθώς επίσης σημεία με παραδοσιακούς και ελκυστικούς στον τουρισμό προορισμούς, όπως τους Δελφούς, την Επίδαυρο, την αρχαία Ολυμπία, αλλά και νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου με συχνές δασικές πυρκαγιές.

το σχέδιο υπογειοποίησης δικτύου που ξεκίνησε από το Τατόι

Το σχέδιο υπογειοποίησης δικτύου ξεκίνησε από το Τατόι

Η μελέτη ΔΕΔΔΗΕ

«Ο ΔΕΔΔΗΕ παρέλαβε πρόσφατα μελέτη που ανέθεσε, για περιοχές όπου τα ηλεκτρικά δίκτυα είναι άμεση ανάγκη να υπογειοποιηθούν κατά προτεραιότητα. Σήμερα η κατασκευή ενός χιλιομέτρου δικτύου μέσης τάσης στο εναέριο δίκτυο στοιχίζει 30.000 ευρώ. Αν αυτό γίνει υπόγειο, τότε το κόστος εκτινάσσεται στα 100.000 ευρώ. Αντίστοιχα στην χαμηλή τάση, το κόστος κατασκευής ενός χιλιομέτρου στο εναέριο δίκτυο κινείται στα 25.000 ευρώ. Αν αυτό υπογειοποιηθεί, τότε η τιμή εκτοξεύεται στα 70.000 ευρώ» μας λέει το κορυφαίο στέλεχος του Διαχειριστή και συνεχίζει: «εάν αφαιρέσουμε από τα 240.000 χλμ του ΔΕΔΔΗΕ, το περίπου 10% των δικτύων που είναι ήδη υπόγεια, τότε απομένουν 216-218.000 χλμ. Αν υπολογίσουμε τα 216.000 χιλιόμετρα με μέσο κόστος 85.000 ευρώ/ χλμ, με βάση την αναλογία των γραμμών μέσης και χαμηλής τάσης, τότε θα προέκυπτε ότι πανελλαδικά η υπογειοποίηση θα κόστιζε 19-20 δισ ευρώ».

Εύκολα συνεπώς συμπεραίνει κάποιος πως αυτά τα 19-20 δισ. ευρώ που θα επιβαρύνουν τις συνδέσεις των καταναλωτών (οι καταναλωτές του ΔΕΔΔΗΕ φτάνουν σχεδόν τα 7 εκατομμύρια) τότε σε κάθε λογαριασμό αναλογούν σχεδόν 300 ευρώ το χρόνο, δηλαδή 50 ευρώ επιπλέον στον κάθε διμηνιαίο λογαριασμό για όλους ανεξαιρέτως και μάλιστα για δέκα χρόνια!

«Αυτό θα σήμαινε μια απότομη επιβάρυνση της τάξεως του 35% για κάθε καταναλωτή, δεδομένου ότι ο μέσος λογαριασμός σήμερα κινείται στα επίπεδα των 150 ευρώ το δίμηνο, κάτι που θα ήταν εντελώς άδικο για τους καταναλωτές και θα ξεσπούσε …επανάσταση» μας λένε από το ΥΠΕΝ και από το ΔΕΔΔΗΕ.

Για την ιστορία αναφέρουμε ότι στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης, για την υπογειοποίηση του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας σε αστικές περιοχές έναντι ακραίων καιρικών φαινομένων, προβλέπεται επιδότηση ύψους 60 εκατ. ευρώ που μπορεί να φτάσει σε δεύτερη φάση τα 100 εκατομμύρια συνολικά από «περισσεύματα» άλλων προγραμμάτων. Άρα στο τελικό σχέδιο των 200 εκατομμυρίων που θα υλοποιηθεί αναζητούνται περίπου 100, αρκεί να μην επιβαρύνουν τα νοικοκυριά.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Radar.gr.