Το ένα δισεκατομμύριο ευρώ θα πλησιάσουν μέχρι το 2029 οι επενδύσεις του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» που θα αλλάξουν άρδην την εικόνα του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας.

Ένα αεροδρόμιο που από το 2025 θα είναι το πρώτο απολύτως «πράσινο» αεροδρόμιο στην Ευρώπη ίσως και σε όλο τον κόσμο, σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρείας, Γιάννη Παράσχη.

Ο ΔΑΑ και το ομολογιακό των 806 εκατ. από την Alpha

Ο ΔΑΑ όπως ανακοινώθηκε χθες έλυσε και το πρόβλημα της χρηματοδότησης των έργων του αεροδρομίου υπογράφοντας στις 23 Οκτωβρίου με την Alpha Bank σύμβαση ομολογιακού δανείου ύψους 806 εκατ. ευρώ.

Το ομολογιακό δάνειο διέπεται από ανταγωνιστικούς όρους και επιτρέπει την σταδιακή ανάληψη σύμφωνα με την πρόοδο του κατασκευαστικού έργου, ενώ η αποπληρωμή του θα ολοκληρωθεί το 2042.

Τα δυο ομολογιακά με τις 4 συστημικές τράπεζες

Το δάνειο αυτό έρχεται μετά από δυο άλλα μικρότερα που συνήψε με ελληνικές τράπεζες την 1 Ιουλίου 2024.

Το ένα εξ αυτών είναι ύψους κοινού εξασφαλισμένου ομολογιακού δανείου συνολικού κεφαλαίου έως 35.244.059 ευρώ (εκ των οποίων έως 22.027.537 ευρώ αποτελούν χρηματοδότηση του Ελληνικού Δημοσίου με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ), για τη χρηματοδότηση α) του έργου ανάπτυξης ενός Φωτοβολταϊκού Σταθμού 35,5 MWp και ενός συστήματος αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρίες 82 MWh, και β) του έργου της αντικατάστασης των Αντλιών Θερμότητας Φυσικού Αερίου της Εταιρείας και της εγκατάστασης νέων ηλεκτρικών Αντλιών Θερμότητας.vTο «Ελευθέριος Βενιζέλος» θα γίνει ένα αεροδρόμιο μηδενικού ισοζυγίου εκπομπών άνθρακα από ηλεκτρική ενέργεια εντός του 2025, πολύ νωρίτερα από τους αντίστοιχους στόχους του κλάδου.

Το δεύτερο κοινό εξασφαλισμένο ομολογιακό δάνειο συνολικού κεφαλαίου είναι έως 105.000.000 ευρώ, μέσω της έκδοσης ονομαστικών ομολογιών, σύμφωνα με τον Ελληνικό Νόμο 4548/2018 και το Άρθρο 14 του Ελληνικού Νόμου 3156/2003. Τα έσοδα από το Ομολογιακό Δάνειο Εταιρικού Σκοπού θα χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότηση των γενικών εταιρικών αναγκών.

Τα δύο προαναφερθέντα ομολογιακά δάνεια χορηγήθηκαν από την Εθνική Τράπεζα,, την Τράπεζα Πειραιώς, την Alpha Bank και την Eurobank.

Το φωτοβολταϊκό που θα κάνει το αεροδρόμιο «πράσινο»

Το φωτοβολταϊκό πάρκο ισχύος 35,5MWp και το σύστημα αποθήκευσης ενέργειας σε μπαταρίες 82MWh, είναι βασικό στοιχείο της πρωτοβουλίας του αεροδρομίου «Route 2025».

Θα καταστήσει το «Ελευθέριος Βενιζέλος» ένα αεροδρόμιο μηδενικού ισοζυγίου εκπομπών άνθρακα από ηλεκτρική ενέργεια εντός του 2025, πολύ νωρίτερα από τους αντίστοιχους στόχους του κλάδου.

Το έργο δίνει τη δυνατότητα στο αεροδρόμιο να καλύπτει το 100% των αναγκών του σε ηλεκτρική ενέργεια παραγόμενη εντός της περιμέτρου του Αεροδρομίου, μειώνοντας έτσι δραστικά το αποτύπωμα άνθρακα που του αναλογεί. Αυτή η στρατηγική επένδυση όχι μόνο ευθυγραμμίζεται με τα παγκόσμια πρότυπα βιωσιμότητας, αλλά και ενισχύει περαιτέρω την αξιοπιστία του ΔΑΑ σε θέματα περιβαλλοντικής, κοινωνικής και εταιρικής διακυβέρνησης (ESG), ενισχύοντας έτσι την ελκυστικότητά του για τους επενδυτές, τονίζει η διοίκηση του αεροδρομίου.

Το έργο επέκτασης του ΔΑΑ

Το χρονοδιάγραμμα της υλοποίησης του Προγράμματος Επέκτασης Aεροδρομίου, του 33MAP το οποίο αποτελεί την πρώτη φάση του εν λόγω έργου, και έχει εγκριθεί από την ΑΠΑ προβλέπει την ολοκλήρωση των εργασιών έως το 2028 και θα χρηματοδοτηθεί από το ομολογιακό δάνειο των 806 εκατ. ευρώ.

Η πρώτη φάση «33MAP Master Plan» θα αυξήσει τη χωρητικότητα του αεροδρομίου από 26 σε 33 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως και περιλαμβάνει:

1) την επέκταση του κύριου κτιρίου του αεροσταθμού κατά περίπου 81.000 τετραγωνικά μέτρα, νέες θέσεις στάθμευσης των αεροσκαφών και αίθουσες επιβίβασης επιβατών με λεωφορεία, επέκταση της αίθουσας ελέγχου, συμπεριλαμβανομένης μιας νέας πρόσοψης του αεροσταθμού, μια νέα αίθουσα διαλογής αποσκευών συνοδευόμενη από επέκταση του χώρου παραλαβής, νέες εγκαταστάσεις λιανικής πώλησης και χώρους γραφείων.

2) την ανάπτυξη ενός νέου διαδρόμου προσγείωσης για 32 θέσεις στάθμευσης με συναφείς τροχοδρόμους, δύο νέες γέφυρες εξυπηρέτησης και μια ράμπα εξυπηρέτησης

3) έναν νέο τερματικό σταθμό VIP

4) την επέκταση του κυκλοφοριακού οδικού συστήματος καθώς και την κατασκευή ενός νέου πολυώροφου χώρου στάθμευσης. Η κατασκευή αυτής της φάσης αναμένεται να ξεκινήσει στις αρχές του 2025 και να ολοκληρωθεί έως το 2028. Περίπου το 25% των κεφαλαιουχικών δαπανών του γενικού σχεδίου 33MAP εκτιμάται ότι θα δαπανηθεί μεταξύ 2024 και 2025, το 30% το 2026, το 25% το 2027 και το 20% το 2028.

Διαβάστε ακόμη: