Η Coca-Cola HBC ανοίγει ένα νέο ιστορικό κεφάλαιο, προχωρώντας σε μια από τις μεγαλύτερες συμφωνίες που έχουν γίνει ποτέ από ελληνικής καταγωγής επιχειρηματικό όμιλο. Με την εξαγορά της Coca-Cola Beverages Africa (CCBA) έναντι 2,6 δισ. δολαρίων, ο όμιλος που δημιούργησε η οικογένεια Λεβέντη–Δαυίδ μετατρέπεται πλέον στον δεύτερο μεγαλύτερο εμφιαλωτή της Coca-Cola Co στον κόσμο, αποκτώντας παρουσία σε 43 χώρες, περισσότερους από 50.000 εργαζομένους και έσοδα που αναμένεται να ξεπεράσουν τα 13 δισ. ευρώ ετησίως.

Πρόκειται για μια εξέλιξη που επισφραγίζει μια επιχειρηματική πορεία επτά δεκαετιών, από τη Δυτική Αφρική του 1950 μέχρι τη σημερινή Ελβετία, και αποδεικνύει πως η HBC αποτελεί ίσως το πιο σταθερό παράδειγμα ελληνικής εξωστρέφειας σε παγκόσμια κλίμακα.

Νέα εποχή: 14 αγορές – ένας υπερ-όμιλος ποτών

Η συμφωνία, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2026, ενσωματώνει στη HBC 14 νέες χώρες υψηλής ανάπτυξης, ανάμεσά τους τη Νότια Αφρική, την Κένυα, τη Ζάμπια, τη Ναμίμπια και τη Μοζαμβίκη. Στόχος είναι η επέκταση σε αγορές όπου η κατανάλωση αναψυκτικών αυξάνεται με εντυπωσιακούς ρυθμούς 6–8% ετησίως.

Παράλληλα, ο όμιλος προχωρά σε δευτερογενή εισαγωγή στο Χρηματιστήριο του Γιοχάνεσμπουργκ, αποκτώντας ακόμη ισχυρότερη πρόσβαση στην αφρικανική επενδυτική κοινότητα και επιβεβαιώνοντας το νέο γεωοικονομικό προσανατολισμό του.

Ο CEO της HBC, Ζόραν Μπογκντάνοβιτς, σημειώνει ότι η εξαγορά «αποτελεί μοναδική ευκαιρία επέκτασης σε αγορές με τεράστιο αναπτυξιακό δυναμικό», αξιοποιώντας την εμπειρία που έχει ήδη χτίσει ο όμιλος σε Νιγηρία, Αίγυπτο και Μέση Ανατολή.

Αφρική: επιστροφή στις ρίζες και τεράστιο αναπτυξιακό στοίχημα

Για την Coca-Cola HBC, η Αφρική δεν είναι άγνωστη περιοχή. Είναι η γενέτειρα της αυτοκρατορίας που δημιούργησαν ο Αναστάσιος Λεβέντης και αργότερα η οικογένεια Δαυίδ. Η CCBA, η μεγαλύτερη εμφιαλώτρια της Coca-Cola στην ήπειρο, δραστηριοποιείται σε 14 χώρες, με 17.000 εργαζομένους και μια αγορά που αγγίζει τους 600 εκατ. καταναλωτές.

Ο πρόεδρος της HBC, Αναστάσης Δαυίδ, χαρακτήρισε τη συμφωνία «ιστορικό ορόσημο», σημειώνοντας ότι επιτρέπει στον όμιλο να ολοκληρώσει έναν κύκλο δεκαετιών επενδύσεων στην ήπειρο, αλλά και να επιταχύνει την παρουσία του σε μια αγορά που το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 2,5 δισ. κατοίκους.

Η απώλεια της ρωσικής αγοράς τα προηγούμενα χρόνια οδήγησε τον όμιλο σε στρατηγική αναπροσαρμογή. Μετά την είσοδο στην Αίγυπτο το 2022, η εξαγορά της CCBA αποτελεί το πιο επιθετικό βήμα εξωστρέφειας που έχει κάνει ποτέ η HBC.

Από “εμφιαλωτής αναψυκτικών” σε πολυκατηγορικό brand 24/7

Αν η γεωγραφική επέκταση προς την Αφρική αλλάζει τον χάρτη της HBC, η στρατηγική «24/7 portfolio» αλλάζει την ίδια την ταυτότητά της. Ο όμιλος έχει εξελιχθεί από κλασικό συνεταίρο της Coca-Cola σε multi-category consumer goods company, καλύπτοντας όλο το φάσμα ποτών:

  • καφέ
  • νερά και επιτραπέζια ποτά
  • ενεργειακά
  • χυμούς
  • premium μπύρες
  • αλκοολούχα

Οι οικονομικές επιδόσεις το αποτυπώνουν: στο εννεάμηνο του 2024 τα καθαρά έσοδα αυξήθηκαν κατά 10,2% στα 7,4 δισ. ευρώ, ενώ για το 2025 αναμένεται διψήφια αύξηση κερδοφορίας.

Η Ελλάδα μέσα στον παγκόσμιο όμιλο

Αν και η Coca-Cola HBC έχει τη σημερινή της έδρα στη Ζυρίχη, η ελληνική της ταυτότητα παραμένει ισχυρή.

Η 3Ε στο Σχηματάρι, ένα από τα πιο σύγχρονα εργοστάσια του ομίλου στην Ευρώπη, εξυπηρετεί πάνω από 11.000 σημεία πώλησης, απασχολεί 1.500 εργαζομένους και λειτουργεί ως εκπαιδευτικός και τεχνολογικός «πυρήνας» για άλλες χώρες του δικτύου.

Ο Ζόραν Μπογκντάνοβιτς τονίζει ότι η Ελλάδα «παραμένει στρατηγική αγορά», με σταθερή παρουσία στο Χρηματιστήριο Αθηνών και συνεχείς επενδύσεις σε ψηφιακά συστήματα και βιωσιμότητα.

Διαβάστε ακόμη: