Γράφει η Μανταλένα-Μαρία Διαμαντή
Aν κάνουμε μια αναδρομή στην εκρηκτική καλλιτεχνική σκηνή της Νέας Υόρκης των 80s, ένα από τα πρώτα πρόσωπα που έρχεται στο μυαλό, είναι αυτό του Jean-Michel Basquiat.
Ένας καλλιτέχνης με ιδιαιτερότητες στην τέχνη του καθώς δέχθηκε επιρροές από παντού. Από τον εξπρεσιονισμό μέχρι την υψηλή κουλτούρα της jazz.
Ένα από τα έργα τέχνης που τα χαρακτηρίζει απίστευτη ενέργεια είναι δίχως αμφιβολία δικό του δημιούργημα. Ο Jean-Michel Basquiat προτίμησε να μην του δώσει τίτλο κι έτσι λέγεται “Untitled”.
Πρόκειται για μια απίστευτα μνημειώδης εικόνα που είναι επική σε αναλογία και σε φιλοδοξία.
Αξίζει να αναφερθεί ότι ένα χρόνο πριν τη δημιουργία αυτού του έργου, ο Basquiat είχε υποδυθεί έναν ζωγράφο στην ταινία Downtown 81, έχοντας έτσι την ευκαιρία να ζωγραφίσει σε πραγματικό καμβά – μια αναβάθμιση υλικού από τους τοίχους του SoHo , το οποίο σφράγισε περίφημα με την ετικέτα του “SAMO” κατά τη διάρκεια των ημερών του στο street art.
Ο πίνακας “Δίχως τίτλο”, ζωγραφίστηκε το 1982- η πρώτη χρονιά για το έργο του Jean-Michel Basquiat. Ο ίδιος βγήκε στην καλλιτεχνική σκηνή στα τέλη του 1981 και κυριολεκτικά προωθήθηκε από κανέναν σε νούμερο ένα καλλιτέχνη της στιγμής. Σε μια εποχή όπου υπήρξε μια μαζική απόρριψη του μινιμαλισμού και μια μεγάλη επιστροφή στη ζωγραφική.
Ο Basquiat εμφανίζεται εδώ ως διάβολος, ο οποίος σε ένα επίπεδο είναι προφανώς άτακτος. Σε άλλο επίπεδο προβάλλει την εικόνα του ως μοναχική φιγούρα. Ένας Αφροαμερικανός ο οποίος έχει να αντιμετωπίσει μια κοινωνία κι ένα εργασιακό περιβάλλον όπου κυριαρχούν οι λευκοί. Αν παρατηρήσουμε καλά, διακρίνουμε μια φιγούρα σκελετική. Η αλήθεια είναι πως αν κοιτάξουμε σε όλη την καριέρα του Basquiat, η φιγούρα του θανάτου είναι ιδιαίτερα παρούσα. Αυτό βγαίνει επίσης από τις εμπειρίες της καθημερινής του ζωής, όπου δοκιμάζει που μπορούν να φτάσουν τα όριά του και πιο συγκεκριμένα με τα ναρκωτικά και με έναν τρόπο ζωής που τελείωσε με έναν πολύ πρόωρο θάνατο στα 27 του χρόνια από υπερβολική δόση ηρωίνης.